Polaris Turpro RMK 163" - Gasrädd edition

Status
Stängd för vidare inlägg.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Intressant med "oljelös" turbo, hörde att dom har lite lagg vid kallstart men dom värms ju upp rätt fort så det är nog inget större problem, man bör ju ändå varmköra innan man spettar på järnet oavsett.
 
A

AssaultRMK

AssaultRMK: Ja då har det ju tydligtvis gått jävligt tungt för oljepumpen att få olja, om det nu helt plötsligt börja gå lätt för den när du satt i mer ventilation!
Satte du nippeln i locket eller behållaren? Vore kul om du kunde fixa en bild på din lösning.
Ska jag fixa en backventil åt dig så du får sätta dit?
Ja jo nog känns ju Polaris konstruktion lite halvknepig på Pro-ridens sluttande tankanslutning. På tomgång är ju tanken dessutom helt vakuumtät.
Jag borrade hål i behållaren och och köpte original genomföring samt 90* nippel. Drog en 6mm/80cm slang upp till styrinfästningen och ner i samma rör som bränsletank vent hela vägen ner tills den nästan syns genom bulthålen så den slutar långt under oljetankens höjd.
Ska prova köra utan backventil tills jag märker om det läker något. Ska det läka ut något så ska det vara när maskinen ligger på sidan men det tycks det ju inte göra heller.
När den ligger upp och ner borde det inte komma ut någon olja sålänge behållaren är tät och hindrar luft från att vandra ner/olja upp.

Bild finns någonstans på Polaris ridersclub Facebooksida, det här forumet gör det inte så lätt att ladda upp bilder via ipad tyvärr.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund

Denna va? :)
Tänkt göra samma till min, vad var det för backventil Davajn?

artnr för genomföring 7052362
artnr för 90° 7052348
vad jag kunde hitta :p
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Men fasiken finns det verkligen polaris org saker för att förbättra ventilationen?! Varför bygger dom då inte skotern så från början... Men kanske är från en gammal?

Polaris har ju en tendens att lägga till 1000% på reservdelar så jag antar dom kostar 200kr/st!
 
A

AssaultRMK

Jess där hittade du bilden.
Nippeln var normalt prissatt, 12kr. Men genomföringen dessto dyrare, typ 70-80kr minns ej exakt.
Slangen är OKQ8 bränsle slang.

Finns original backentil också, men vad den kostar vet jag ej.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
AssaultRMK: Toppen! Billig å bra lösning.

R800: Jo jag har läst det. Finns en diskussion på snowest också ang den. Men det är ju lite olika meningar om den verkligen är nog! Tror helt klart mer på en öppen lösning som ovan. Kommer dock köpa en XM oljelock också.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Detta är något som jag tagit hem för å pröva på min och några vänners skotrar. Tanken är att jag kommer starta försäljning av Legend oljan till sommaren. Ser ut som priset kommer bli runt 450kr för en dunk på 4 liter.

Finns nog möjlighet jag kan ta fram lite redan nu om folk vill prova.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
När man ändå är inne på ämnet så blir det byte av olja. Inge mer syntetiskdynga utan nu slår vi på stort
Du är nog typ den första någonsin jag ser som klassar syntet olja som skit och föredrar mineral. Nyfiken på hur det kommer sig? =)
(Ingen expert själv direkt, alltid kul att lära sig. själv är man ju skolad i att helsyntet is the shit!)

Sorry för OT. Kan ta det på PM eller i nån av de tusen oljetrådarna om det stör. =)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det är nog många mer som tycker 2takt INTE ska köras på syntet än vad du tror.

Nu har jag ingen personlig erfarenhet än av denna olja, men dom man pratat med är då helnöjd. Stora rekommendationer från trimföretagen "over there" osv..
Största huvudorsaken är att jag är less på all oljespill å söl som blir av polaris oljan. Syntetiska brinner ju inte upp i förbränningen. Lägger sig som en hinna jäklart överallt. Har sett en före / efter(hel säsong) bild på en som konverterat till en sådan här mineralolja och jag vart såld bara där ;)
Sedan vill jag ha den bästa "mat" min motor kan så jag verkligen har bäst förutsättningar. Nu är jag ingen kemist men det lilla man läst på sig så verkar Legend oljan hålla betydligt högre kvalité och smörjegenskaper än Polaris VES Gold.

Men du har rätt i att "helsyntet is the shit", dock till 4takts motorer. 2taktare förbränner ju som sagt sin olja. Varför då skicka igenom olja/energi som vi ej kan förbränna? Det om något är ju bortkastat!

Rktek har skrivit lite matnyttig info ang 2takt och syntetolja här: http://www.2strokeheads.com/OIL-TECH.htm

Lite testdata som en kemist på HCS gjort:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ag4oddHerRnudDF3QVJLeDRrbExmSGhsc1FlWFdueHc&hl=en_US#gid=0

http://www.hardcoresledder.com/forums/432-rush-switchback-pro-ride-chassis/854817-legend-oil.html#post9154801
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det var väl dags för en byggtråd nu när börjar ha gjort endel på den.

Konceptet förra säsongen var:
* Silber Turbo - Bullydog & kPa 2863b turbo
* Asker framvagn & frontbåge
* Big's bakbåge
* Fox Float Evol Kashima runtom
* Challanger X3 3" & Avid 3.0 / 7t
* CA Pro BX skidor
* Några liter 100LL :evil:


För närvarande väntas det in delar:
* Nytt kompressor och turbinhus till turbon. (Har självsmörjande lager liggandes)
* Boggiskenor & Pro-Motion från IceAge
* Variatordelar
* Rördelar, vakuumstation, spridare, sensorer och mätare
* Wastegate & Slutburk


Det som sitter på i skrivande stund:
*RkTek DR kolvar & Topp med 10.2 förbränningsrum. 12.5 förbränningsrum är på ingång utifall att detta blir "katastrof".
* Vipec ECU
* Aeromotive 13301 Bränsletrycksregulator
* VForce 3r reedventiler - Dom nya uppdaterade som sitter i Axys motorn
* Modifierade bränsleretursslang med pressade koppel
* Iridium IX stift
* Z-broz 36" Framvagn & Billet a-armar
* Exit dämpare runtom
Var du missnöjd med Foxdämparna? Eller blev det byte bara för att prova något annat?
Sen vad körde du för tryck i Fox boggie-dämparna?

..och du glömmer väl inte knäskydden något mer? Har det läkt ihop bra förresten, men det kanske var säsongen tidigare ändå?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ville prova något nytt bara. Kommer dock inte ihåg några värden. Men Asker kör väl Fox dämpare så fråga honom.

Knäskydd är alltid på! Är i uppgraderingstankar när de gäller skydd... Funderar på leatt dual å axis skydd. Dom verkar ha betydligt bättre spännen/remmar än mina nuvarande biltema. Irriterande när dom glider ner.


Kommer lite nya bilder om bygget i slutet av januari. Problem med leverans av delar.. :(
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
På tal om knäskydd. D där med att dom åker ner jag har en variant som heter cti. På peka för min sjukgymnast att dom åkte ner då sa han att jag spände spännena ovanför knät för hårt och det stämde.
Bara ett tips att prova :)
 

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Hur går det här då, några delar på ingång? :)
Btw såg du körde 3" mattan, vad kör du med för kammhöjd?, nöjd?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
De är 76mm(3") kammar. Ja de är ju nå vansinnigt bett i mattan så den funkar fint. Kanske lite för bra... :)

Nu kommer en liten uppdatering:

Har varit mycket annat att göra än att bygga på turboskotern. Ombyggnationer i garaget såsom rivning av 2 väggar som bygge av nya förvarningsplatser. Samt har man ju varit å kört med reservskotern lite.
Och utöver det så dimper de inte in delar i det tempo man hade velat... Men lite saker har skett iaf!


Lite pryttlar till turpron.


Nytt lock till primären.


Org lock. 57gr skillnad mellan dom. Kanske gör lite skillnad efter man balanserat den.


Sked, borr och fett?¿?


Reservmaskinen får sig kärlek :tongue1:



Känns som reserven går lite fett... Sitter även en Par 13:1 topp på den, och skiten varvar bara 8100. Måste fixas. :mad2:
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
camata resultatet är ju att jag borrade för extra ventilation till oljebehållaren ;) Tömde behållaren på olja och sedan borrade jag upp hålet. Inte en enda plastbit föll ner i behållaren. Så jag måste säga det gick otroligt smidigt!

Passade också på att byta till Legend ZX-2SR oljan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.