Polaris XCR 600 blir omstukad till "Ditchbanger"

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Hallå där glada skotertokar!
Nu när sommaren snart är här så har jag beslutat att lägga upp mitt projekt då det verkar finnas några nyfikna trippel själar här!
Det som kommer göras är mest i chassieväg, dvs ingen portning osv!
Köpte denna för en otroligt billig summa i och med att yttre lagret hade gett upp, sen att det var en trippel var ju bara plus i kanten! :)
Det som ska göras:

Byta vevlager & packboxar (prio 1)

Flytta kylarna/byta så dom kommer i tunneln istället för under fotstegen
Hemmasnickrade fotsteg
Eventuellt byta matta till en längre
Ta bort klistermärken och lacka till något annan färg

Kom gärna med förslag, idéer och feedback då detta kommer blir en så kallad ditchbanger, alltså en bus skoter!

Kan också tillägga att jag behöver en utförlig förklaring på hur man får in bilder, hehe
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Min perfekta ditchbanger skulle ha
345 44-51 mm matta
aggressiv variator setup
rejäla dämpare
styrhöjjare och stoppa up dynan !

vet inte om jag skulle lägga nått på utseende förutom att strippa huven, då i mina ögon iaf så ska en ditchbanger köras som galning och våldas rejält !

saknar själv min rejält ombyggda indy 700 som användes precis på såsätt !
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Min perfekta ditchbanger skulle ha
345 44-51 mm matta
aggressiv variator setup
rejäla dämpare
styrhöjjare och stoppa up dynan !

vet inte om jag skulle lägga nått på utseende förutom att strippa huven, då i mina ögon iaf så ska en ditchbanger köras som galning och våldas rejält !

saknar själv min rejält ombyggda indy 700 som användes precis på såsätt !
Oj, nice med reaktioner redan! :D
Jag går faktiskt i tankarna på 345 matta men dock inte fullt så hög som 44mm kammar då drivhjul lär minskas någon storlek med sådana kammar.. Men som sagt, tankarna finns!

Orginaldynan var det första jag tog av, jag tänkte ge mig på ett ärligt försök att göra en själv och en lagom höjjare sitter på.

Håller med till fullo ang körsätt! :D
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Har en speciell plats i hjärtat till allt som har med polaris trippel och indy !

här är mina 2 indysar som inspiration





 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jag bugar och bockar för inspiration! Jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan! :)

Behöver hjälp med en sak nu på en gång, hur funkar detta med bilder? Vad jag har förstått så laddar jag upp på någon sida och klistrar in länken till bilden... var? Haha
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Så här såg den ut när jag fick hem den, jag ska ordna lite fler och bättre bilder nästa gång jag är i garaget! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
En liten update!
Nu har jag varit ut och pysslat lite men inga stora ingrepp, som det ser ut så måste jag beställa en avdragare till variatorn då jag inte lyckats få tag på en den snåla vägen, alltså låna.


Tror ni det kan vara som så här att lagren inte fått smörjning då separata oljeinjektionen är bortplockad? Jag känner förra ägaren så jag ska fråga om det är han som plockat bort den och om han vet hur länge den varit borta. Det lär väl kunna gå att ordna mer smörjning dit på nå vänster om det nu är därför lagren gått..
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
En till liten update!

Nu har jag beställt en avdragare, vevlager och packningar! Så till helgen så planeras en till update med lite skruva bilder i motorväg! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Låter bilderna tala!





Har även petat av dekalerna på noskonen och plockat av lyftbågen och den ena trailingarmen, den andra åker av nästa gång jag är ut, dem ska få sig lite färg :) Lurar på röd! Vad tror vi om det? :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
En liten update!
Lager och det paketet är nu skickat + att jag fått tag på en tunnelkylare så få se då om fotstegskylarna kapas bort nu med helgen.. Framvagnen ska jag också plocka klart med men dock var de väl självklart att jag skulle dra av en bult (-.-')




Edit: Precis samma bult på andra sidan gick av nu också! Kassa, fastrostade bultf*nskap! :)
 
Last edited:

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jahapp! En liten update iaf, har inte hunnit med så mycket med motorn men variatorn är av i alla fall.. Måste komma på någon bra lösning på att få av lagren som sitter där! En till update kommer på söndag/måndag med motorskruvning!

Paket :)


Lagren som ska bort.. Förslag mottages tacksamt på hur man ska gå tillväga!!


Lackställning á piassavakvast


Det tar sig sa mordbrännaren när han brände upp utedasset!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Om det är någon som sitter på en hel tempgivare och den nedre remskivan till vattenpumpen så är jag intresserad!!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Tyvärr har det inte blivit något skruva med motorn! Tiden har flugit iväg men jag har däremot nästan fått klar lackeringen av framvagnen, bara en trailingarm och ett parallellstag kvar! Så det blir ev klart idag.. Håller på att vårstäda garaget mitt i alltihopa så det är väl största anledningen varför inte motorn fått någon kärlek..
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jahapp, då krånglar det väl.. Drog av kulleden pga att den rostat fast som i stort sett allt annat i framvagnen.. Tur att detta händer nu och inte i vinter! :)
Söker efter nedre parallellstaget som sitter på högra sidan sett från stående position med näsan framåt i färdriktning! (rödmarkerad på bild)
(Lånad bild)


Om någon har detta så skicka pm, tack och bock! :)