Polaris XCR 600 blir omstukad till "Ditchbanger"

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Varför inte bara köpa ny kulled?
Därför att bulten som satt kvar i staget var helt omöjlig att få ur! kapade undan ca 5mm runt om bulten för att få på en mutter som jag svetsade och det går verkligen inte att få ur den sista biten.
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Efter många om och men så fick jag ur bulten som satt kvar. Har tyvärr inte hunnit något i motorväg mer än att ordnat en lageravdragare så bara motivationen hittar tillbaka så ska jag byta lager samt se över hur man ska lösa oljetillförseln till lager. En lösning skulle kunna vara att blanda mer olja i bensinen och bestycka upp den samt ta upp kanalerna ner till lagren lite, finns det bättre förslag så ös på bara! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Update!

Motorn är ihopsatt nu med nya lager och framvagnen är så gott som klar, bara ett nytt stag och ny kulled som saknas samt att bultarna som jag drog av ska borras ur och hålen ska gängas om! Skönt att de börjar smyga sig på en uppstart! :)
Ledsen att de inte finns bilder, var i sån extas att jag glömde helt bort att fota, hehe..
Nästa update lovar jag bilder! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Då kommer de lite bilder på hur allt är ställt just nu!

Motorn väntar ivrigt på bänken


Dynan är absolut inte snygg men funktion före form!

Aningen smutsigt..
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Chassiet har fått sig en halv framvagn sen bilden, dock är jag i Gävle för stunden och vet inte riktigt när jag kommer hem så det kommer stå still ett par veckor till, men det är på gång för den som fortfarande är nyfiken!

 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Var hem till Dalarna en vända med helgen som var så nu står skotern själv! Nästa grej att sätta i motorn och oljebehållaren samt dra returledningar från oljeinjektionen till behållaren för pumpen behövs för att smörja PTO lagren. Tänkte köpa en vattentemp mätare från biltema, någon som har en sån som vet hur de ska kopplas? Måste man ha batteri eller går det att köra utan?

Vore kung om någon visste! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Det har då hänt lite i garaget sen hemkomst.. Motorn sitter i och allt sitter där det ska förutom tempmätaren och röret där givaren ska sitta! De blir senare när jag orkar, är ju inte precis så jättebråttom då föret inte ännu är det bästa ;)



(Ber om ursäkt för dåliga bilder då jag bara har Iphonekameran)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Gjorde en liten, liiiiiten fuling för att jag va så otroligt sugen på att starta den! Jag satte en rörstump där givaren ska sitta såpass att vattnen skulle gå runt & kyla medans jag provstarta den!

Här är resultatet! Nu är den klar förutom otroligt lite finlir! :)
Kass kvalité på filmen också! :D

https://www.youtube.com/watch?v=BQBfaF5HtG4
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Nu skulle jag behöva lite hjälp med vattentempmätaren.
Så här har jag kopplat nu:

Signal (S) på givaren
- jordad via röret som givaren sitter i och vidare i chassiet
+ bakgrundsbelysningen på hastighetsmätaren och varvräknaren (samma + kabel mellan dom)

Bakgrundsbelysning på tempmätaren:
+ på helljus
- på framlampans jord

Resultat = noll, varken belysningen eller mätaren ger utslag!
Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde säga var jag gjort fel, för i mitt huvud så får jag det att stämma fast ingenting händer på mätaren!

Medföljande elschema


Länk för större och rätsida på bilden:
http://oi58.tinypic.com/k2h1t2.jpg
 
A

AssaultRMK

Problemet är det att du har 12V AC till belysning/mätare osv på skotern, den enda DC kretsen som finns brukar gå till CDI och är inget du bör koppla in extra förbrukare på.

Vad du behöver är en likriktare för att likrikta strömmen till din mätare.
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Problemet är det att du har 12V AC till belysning/mätare osv på skotern, den enda DC kretsen som finns brukar gå till CDI och är inget du bör koppla in extra förbrukare på.

Vad du behöver är en likriktare för att likrikta strömmen till din mätare.
Ahaa, de förklara ju saken! Då får jag tacka så mycket för den snabba hjälpen! :)

Edit: Du råkar inte ha ett förslag på var man kan köpa en likriktare av rätt sort?
 
Last edited:

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
http://www.skoterdelen.com/voltregulator-med-likriktare-p-26789.aspx?externalsearch=1

Lättast men onödigt dyrt kan jag tycka. =) Beror ju på hur mkt du vill hålla på själv och koppla m.m.
"KOPPLINGSSCHEMA:
Röd (eller röd/svart): till pluspolen på batteriet.
Svart: till jord (samma skruv som fäster regulatorn).
Gul: till strömförande från laddningsspole (motorn) (gul).
Gul (eller gul/svart): till strömförande från laddningsspole (motorn) (gul eller grön)."

Funkar det fast jag inte har något batteri? Är tyvärr inte så jätte insatt i el längre men koppla kan jag fortfarande! :p
Jag funderar ifall det räcker med en 12v likriktare till någon nyare moped, för de lär väl räcka med endast en likriktare? :)

Edit: Gäller kopplingsschemat endast för elstart?
Hittade samma/lika pryl på http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator-med-likriktare2349.htm för en något mindre summa!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nu är inte elektronik min starka sida. Men jag skulle nog påstå att en likriktarbrygga från elfa duger gott åt dig + nån voltregulator och nån kondensator kanske. Utan regulator riskerar du smälla dels lampan men även själva tempgivaren. (alltså visaren inte själva elementet)
Vågar inte tipsa så mkt själv då jag är lite osäker på exakt vad som behövs. Sen behöver ju allt kasplas in på nå hållbart sätt när man har massa små elektronikpryttslar.
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Nu är inte elektronik min starka sida. Men jag skulle nog påstå att en likriktarbrygga från elfa duger gott åt dig + nån voltregulator och nån kondensator kanske. Utan regulator riskerar du smälla dels lampan men även själva tempgivaren. (alltså visaren inte själva elementet)
Vågar inte tipsa så mkt själv då jag är lite osäker på exakt vad som behövs. Sen behöver ju allt kasplas in på nå hållbart sätt när man har massa små elektronikpryttslar.
Tusen tack till AssultRMK & Monno som svarat och bollat lite förslag! Uppskattas verkligen! :)

Om det finns någon vänlig själ som skulle kunna säga vad som behövs + ett elschema så skulle jag vara tacksam!! :)
Lutar väl åt http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator-med-likriktare2349.htm än så länge!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Kan väl visa vad jag har pysslat med och en helhets bild på skotern nu. Inte så mycket men lite förändring har de blivit sen jag köpte den! :)



 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Tusen tack till AssultRMK & Monno som svarat och bollat lite förslag! Uppskattas verkligen! :)

Om det finns någon vänlig själ som skulle kunna säga vad som behövs + ett elschema så skulle jag vara tacksam!! :)
Lutar väl åt http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/El-delar/Voltregulator-med-likriktare2349.htm än så länge!

Fick du knåpat ihop något elschema? tror jag sitter i samma båt som dig med tempmätarn, har också köpt mig en biltema kopplat in den och sen insett att den inte funkar men till skillnad från dig gav jag f*n i det och ställde in skit i hopp om att hus tomtarna skulle ha en hel sommar att lista ut det på..

//Mårten
 
A

AssaultRMK

Allt du behöver är en likriktarbrygga.
Koppla den från tex halvljus så behöver du ingen spänningsregulator i och med att lampkretsen på skotern redan har en regulator till sig.
 
Last edited: