Polaris xlt goes bättre

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Här kommer lite bilder också.
Kom fram till att de inte behövdes förlängas några elkablar för att höja styret, men bromsslangen och gaswirern måste jag förlänga. Men dem som skulle göra en förlängare till bromsslangen var inte där idag, så jag ska fixa de nån annan dag. Men gaswirern ska jag beställa idag iallafall.

Här är höjningen på skotern iaf


Samt en bild på hur mycke jag kan höja styret


Uploaded with ImageShack.us
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Angående vad du har för munstycken nu så äre det nog bäst att du kollar upp det själv, är ju itne säkert att det är original:)

Dock borde nån ju kunna säga vad det ska sitta original då det kan va bra med en sån refferens:):p
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Men hur kollar man vilka munstycken man har då? :p

Men nu har jag iallafall köpt en gaswire förlängare! :D


Köpte bromsslang idag också, kommer bild sen ;)
 

mirchooden

Aktiv medlem
2 mar 2007
74
0
6
Man skruvar loss dem ur förgasarna, sitter i botten på dem. Du måste ta bort flottör husen så att säga.
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Tillverkning av styrhöjare


Svetsning av styrhöjare


Och den färdiga produkten! :D (förlåt för värdelös kvalité)
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Hej! Vet inte om du har fått svar på frågorna angående hur du ska starta den då den stått ett tag eller vad som är problemet med att den surar ned sig. Men jag har en likadan skoter och vet att dom kan bli besvärliga om man gör det på fel sätt. Men då jag startar min så är det full choke direkt, så startar den alltid än hur länge den stått. Det gäller dock att vara snabb på att slå av choken, annars blir dom som bekant sura direkt. Vill du inte chansa så börja med halv choke, brukar kunna gå igång ändå och då minskar ju riskerna för att den ska bli sur.

Till tändstiftsproblemet så har jag varit i samma sits. Har du oljepumpen inkopplad än? Det hade jag och fick då byta stift var 3e mil. Kopplade ur den och har nu kört 150 mil utan att byta stift. Annars är det förmodligen en bestyckning som behövs.

Lägger upp en bild på min här, har gjort alla modifikationer som du har tänkt göra så det är bara att fråga om du behöver hjälp.

 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Du säger det? Nämen, blev otroligt stor skillnad från original. Sen så är den inte lika hög nu, mattan var ospänd när bilden togs. Men har man haft en XLT eller liknande så vet man att det inte går att köra utan att modifera boggien, i alla fall om man vill kunna köra där snödjupet är större än 20 cm.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad har du gjort dropbrackets av för super material? Då är ju sinnes långa, flexar inte hela boggien i sidled?:p

Såg onekligen "egen" ut. Ser onekligen lite tungstyrd ut också, men ja så länge det funkar för dig så! Kul med nått som inte ser ut som allt annat:) :p
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Haha, härdad titan.. Nä, har gjort i vanligt 4 mm plattjärn! Funkar hur bra som helst, trodde också det skulle bli instabilt och väldigt högt skidtryck men icke. Har både skjutsat, dragit pulka och lekkört utan någon tendens till problem. Höjde fästena fram i boggien så de hamnade just under kylaren och för att få boggien rak så var jag tvungen att höja sådär mycket bak!
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Nu har projektet varit stillastående länge, men har iaf köpt 32mm matta och ska köpa nytt styre till helgen. Men nu behöver jag expertis. Hur i helvete får man lös boggien? Skruvar man lös sidan av kedjehuset? Om det är så man gör så blir det et jävla problem då det ligger 2 feta kylarslangar ivägen..

Tack på förhand.
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Jag skriver inte ofta här men jag må fan göra de nu, hur fan får man lös sekundärvariatorn? Jag har försökt slita och bända och försökt allt, men de går fan inte! Tips?
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Jag skriver inte ofta här men jag må fan göra de nu, hur fan får man lös sekundärvariatorn? Jag har försökt slita och bända och försökt allt, men de går fan inte! Tips?
de bästa du kan göra är att göra en egen avdragare eftersom dom kan sitta fruktansvärt hårt... gör en platta med en svetsad mutter på ovansidan och en skruv rätt genom och fäst plattan på variatorn på nå vis ja hade satt fast min i två skruvhål iaf vet inte riktigt hur din variator ser ut.. men glöm inte att gör förstärkningar på plattan emot muttern annars viker sig plattan när du tar i.... om du inte gör i grövre tjocklek förstås... hoppas det hjälper ... om du inte orkar krångla med det som är det lättaste så kan du testa skallra variatorn med en skumgummi hammare...

Good Luck And Have Fun =)
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
Ta bort bulten i mitten av variatorn, och dra ut den.
Den kan även rosta fast, pröva då att spraya rost lösare
in i hållet och på baksidan ner mot axeln.

På min satt den som bara den så jag fick spraya
och slå lös den med en gummi klubba.
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Skotern är komplett och gick jävligt bra! Ett tag.. Nu har den börjat bluddra så jävulskt. Håller man full gas så bluddrar man fram i cirkus 5 km/h tills man kommer upp lite i varv, då går den som vanligt. Jag undrar om nån kan lista ut vad som är felet åt mig? Kan det vara skit i förgasarna eller dåliga stift eller dålig pump? Det gick även några slangar till gamla styret som jag bara satt på styrstången, kan det vara dom?
Länkar film så ni förstår mitt dilema

http://www.youtube.com/watch?v=ZM_q4-Z9d2c&feature=youtu.be
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Kolla Packboxen bakom variatorn om den råkat explodera utåt. Ser du inga skader på den så spraya startgas med motorn igång. Motorn får då inte reagera alls på det för då är packboxen sönder. Min Et 340 gick exakt som din på en cylinder och hoppade igång ibland på bägge. Det var packboxen.

Om inte packbox fel så kolla om soppapumpen läker i pumpmembranet som är anlutet till vevhuset. Du ska kunna suga fast tungan utan att den släpper från slangen om den är hel. Ta lös slangen från vehuset och sug fast tungan i den.