Poro insane delyx

ponis

Välkänd medlem
31 jan 2010
126
0
6
Gävle
Bloggar är för ***ar o frisörer, forum är för oss nördar!
Jag tar inget ansvar för eventuella stavfel (kommer att bli många) då jag inte va specielt intresserad på teorilektionerna i skolan ;)

Projektet, att förfina en redan slipad diamant, en ockelbo poro av 1985 års model! Det som blir orginal är huv och gummisnoddarna i fram, och nästan hela chassit! Jag har funnit inspirationen från hcr643 skotern med undantaget att vi åker mest trail, lite långsammare och jävligt bökigt!
Iderna om att bygga en enstånka med bra slag i har funnits sedan jag köpte min första poro, och nu blir det av i detta projekt. En liberty 350 helt änkelt en halv 700, det har gjorts förut av en norrman, dock en 400 men jag snubblade över en skuren xcsp700 så den får duga att prova med. Hela drivlinan tas från den skotern för enkelhetens skull, matta o boggie är inte klart än, beror på vad jag kommer över, alternativt så förlänger jag xtra10 boggien från polarisen!
Det kommer bli ett långt projekt, med de e ju ett tag kvar till snön, såhär ligger jag till nu, polarisen är helt riven, veven är inne på pressning, porochassit är blästrat och jag har börjat passa in kedjehuset och drivaxeln bilder kommer i morrn, ska bara lära mig hur!
 

ponis

Välkänd medlem
31 jan 2010
126
0
6
Gävle


Den stackars donatorn, tillsalu om nån vill, med papper o allt!



det var längesedan det vart städat här, skulle haft nån bra sommarförvaring för dom andra porosarna!



såhär ser ett libertyblock ut, ska grovkapas och svarvas såfort veven kommer tillbaka, behöver längden innan jag börjar kapa. btw en ockelbo från 85 har 4mm marginal i tunneln till mattan, en polaris från 99 har 3 cm! helt sjukt! frågan är om jag ska brädda tunneln lite, massera med släggan där det tar i!
 

ponis

Välkänd medlem
31 jan 2010
126
0
6
Gävle
Jo jag har tänkt på det med! Men jag tror att jag klarar mig om jag kapar bort förstärkningarna till den gamla boggieinfästningen, det ger iaf 4mm till,. Får sätta dom nya på utsidan så blir det nog bra..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ingen anledning att bredda tunneln eller kapa mattan, behövs inte mer utrymme. slå ett getöga in i en F6 eller snopro600tunnel ska du se att det inte är mkt mer mellanrum än vad poron har :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Nu beror det väl på årsmodell också, -07 och framåt får du in en 38as matta utan problem annars är det något fel :) Men visst, syftade på äldre, men skrev aldrig att en 38 går in och skrev aldrig att de har lika bred tunnel som snopro600.... men likvärdig spalt mellan tunnel och matta däremot, och det är nog 4-5mm per sida. menade att det behövs inte mycket mer utrymme, knappast 3cm iaf
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
aha okey då missförstod jag dig! :)
och nä det behövs inte än 3 cm då den äldre F modellen har typ 5-10mm på varje sida till godo :)
 

ponis

Välkänd medlem
31 jan 2010
126
0
6
Gävle
Tja! de va länge sedan det hände något här.. jobb och 2 ungar tar en del tid... men nu börjar motorn iallafall bli klar, veven fick jag idag efter typ 3 månader!! blocket ska svetsas ihop, och sedan fattas nog bara slp pipan så är den redo att testas,,, nya kedjehuset och drivaxeln sitter i porochassit.. tyvär krånglar photobucket men bilder på motorn kommer snart !!!
 

ponis

Välkänd medlem
31 jan 2010
126
0
6
Gävle
Tja! Det har hänt endel.. Dock har jag glömt att uppdatera här.. Men här kommer bilder och film iaf!!!



Svarvning av motorblocket.. Började med en plugg att sätta blockhalvorna i



Såhär vart blocket efter svarvningen.. Över förväntan ;)
 

ponis

Välkänd medlem
31 jan 2010
126
0
6
Gävle
Ja jag hoppas det ;) om motorn går som den ska i vinter så bygger jag en till nästa sommar på en 800 ves. Borde bli lite mer slag i den!!
 

ponis

Välkänd medlem
31 jan 2010
126
0
6
Gävle


Det har hänt lite idag oxå.. Skönt att man har en förstående sambo som inte klagar att man e i garaget när man e ledig!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Hur fränt som helst!!!!!!!!!!!!! Vart klöv du motorn och svetsade ihop? Tog du halva vevhusen från höger resp vänster block och svetsade ihop?

Att ha i åtanke är att nu när det blev bara 1 cyl så är en pipa från singelpipa för grov och kort och kom pipan från dubbelrör passar det bättre men de är för kort. Singelcylinder motorn kommer gissning,,ge pike effekt vid 6600-7000v så pipan måste stammas av dit = förlängas någr cm.

Vart kom pipan ifrån singel eller dubbelrör och vet du till vilket varv de normalt pikas till på twinnmotor? Vet du det kan vi lista ut på hur mycket längre den bör vara. kör du org läng på pipan kommer den tappa 25% av sin effekt den normalt kan ge.

,
Om du säljer denna maskin någ gång så hör av dig till mig först för jag vill ha första ching :)
 
Last edited: