Commander 09
Medlem i skoterklubb ansluten till Snofed
Förarbevis
Bandbredd över 41 cm
Trafik 838:- Dina (10 000)
Delkasko +vagnskada 750 :- BRP:s (2-4 000)
Helt okej pris för försäkring, det jag saknar och försökt påverka hos bolagen de sista åren är att självriskerna generellt ska vara högre och därmed ge en väsentligt lägre premie då vi är väldigt många som betalar mycket utan att behöva nyttja försäkringen.
För huvuddelen av oss som kör med huvudet på skaft, förvarar skotern låst osv behövs ju endast helförsäkring om man skulle krocka t ex bil och släp och kvadda allt efter landsvägen.
Ett sätt för dem att skapa en billigare försäkring vore att ta ut betydligt högre självrisker ( 20-30 000) för många av dessa trädpåkörningar, trumman i diket osv vilka ju i mångt och mycket är självförvållade.
Skulle det kosta 25 000 i självrisk att repa istället för 3-4 000 så skulle en hel del skador försvinna och därmed inte verka prisdrivande på vare sig försäkring eller verkstadskostnader.
Det jag menar är alltså att det är helt okej med olika varianter av "slednecks" hantering av maskinerna men då ska det kosta också för det är ju inte många standardmaskiner som är byggda för den hanteringen, samma sak för en själv också, kör jag för fort med ett ton ved bakom och doningen slår fast i ett bäckdrag och chassiet knäcks då skall det kosta mer än dagens väldigt låga självrisker