Norge har väl någon slags "lyxskatt" på fordon. Det har ju alltid varit jäkligt dyrt med bilar där. En basutrustad Passat Variant 4- Motion 2,0TDI 177hk med DSG-låda kostar här i Sverige från ca 330K, i Norge från ca 528K i Svenska pengar.
Vad skotrar kostar vet jag inte, men misstänker att det bör röra sig om 200K och däröver.
Men nu bor jag i Sverige och bryr mig inte vad norrmännen får betala.
Intressant är att en $12K skoter från handlare i USA skulle kosta 96 500 momsad här hemma, exkl. Tull, frakt och reggning. Samma skoter hos handlare här hemma runt 140K, visserligen då med Tull, frakt, reggning och garanti i priset. Men ändå en diff på 45K, som man har att använda till Tull/frakt/reggning och det bör bli en bra slant över.
Och vi har ingen speciell punktskatt på skotrar eller fordon överlag, så generalagenterna bör ju tjäna fan så bra då GA's köp från fabrik rimligtvis bör ligga en bra bit under $12K, (handlaren i USA köper också från sin GA/distributör), kanske ner mot $6-8K, (ca 38-51K SEK). Vad handlarna köper skotrarna för vet jag inte, men jag tror inte dom har mer än 20% på rekommenderat ca-pris exkl moms. Så för en 140K skoter betalar handlaren minst 90K exkl. moms.
Så om mina spekulationer håller något sånär, har GA en bruttovinst per skoter på 40-50K
Garantin då? Ja, självklart är det kostnader för den, men det får ju handlarna ut ersättning från generalagenten och GA i sin tur från fabriken, iaf för större kostnader som motorer etc.
Ja men frakt, tull, typning/reggning, löner och andra overheadkostnader då? Samtliga generalagenter här i Sverige har ju ett flertal andra produkter i sin portfölj som också är med och betalar dessa kostnader, så per enhet handlar det nog inte om så stora pengar. De tjänar ju bland annat ohemult bra på reservdelar.