Prissänkning nya skotrar?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag såg just att Yamaha sänkt sina 2014 skotrar rejält.
Tex Nytro t-tx från 144000:- till 120000:-
När tror ni dom andra märkerna följer med.

//Enslow
Det här kommer kanske låta som att det passar bättre i märkes***eritråden, men jag tror att det är väldigt nära sanningen.

Samma motor finns i ett MYCKET bättre chassie nu och för att bli av med Nytrosarna är dom så illa tvungna att sänka priset.

Liknelse: Volvo 850 -14 eller V70 -14 för samma pris. Vad väljer man?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag såg just att Yamaha sänkt sina 2014 skotrar rejält.
Tex Nytro t-tx från 144000:- till 120000:-
När tror ni dom andra märkerna följer med.

//Enslow
Dom andra följer inte efter(bara om dom har en modell som inte säljs bra, eller har tagit in för många på lager)nytron säljer helt enkelt för dåligt, finns många kvar på lager, är väl enda bra sättet å locka lite köpare.
Många korta nytros plockades ju ner i delar, å säljs som res.dels maskin, pga.det var för många nya "gamla" årsmodeller kvar.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Nu är det ju inte bara nytro dom sänkt priset på även om det är där dom sänkt mycket.
Tex Apex ca 5000:-, Phazer ca 5-8000:- Viking ca 9000:- Vector ca 10000:- och Venrure ca 7000:-.
Nu tar dom väl det av prutmånen kan jag tänka.
Men frågan är hur långt in på säsongen håller handlarna i vanliga fall på ord pris.
Eller gör dom inga sänkningar officiellt utan prutmånen blir större o större.
Appropå det vad tycker ni prutmånen bör vara? jag tycker 10-15% minst, o är det annorlunda om man köper privat.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
..visst är maskinen billigare i staterna. Men det är inte halva priset som det gavs en bild av i början..
Jag som skrev något om nästan dubbelt så dyrt här.
Det jag syftade på var just slutpriset när man som kund har maskinen på flaket "Ready to ride" i respektive land.
Tex forumanvändare på Snowest pratade om sina "12k dollar machines" medans vi var tvungen att betala runt 22k dollar för den samma.

Inte riktigt hälften/dubbelt men går faktiskt inte att sticka under stolen med att det är rätt nära.
Sen inte något särskilt konstigt att saker är dyrare här i Sverige ändå. Men någon gräns borde det allt få vara ;)

Men jo, konstaterat att man bor i fel land för att ha roliga motoriserade nöjen till vettiga priser har man gjort för längesedan.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag som skrev något om nästan dubbelt så dyrt här.
Det jag syftade på var just slutpriset när man som kund har maskinen på flaket "Ready to ride" i respektive land.
Tex forumanvändare på Snowest pratade om sina "12k dollar machines" medans vi var tvungen att betala runt 22k dollar för den samma.

Inte riktigt hälften/dubbelt men går faktiskt inte att sticka under stolen med att det är rätt nära.
Sen inte något särskilt konstigt att saker är dyrare här i Sverige ändå. Men någon gräns borde det allt få vara ;)

Men jo, konstaterat att man bor i fel land för att ha roliga motoriserade nöjen till vettiga priser har man gjort för längesedan.
Hehe ja fast det va inte ens du jag tänkte på, men det stämmer ju att du sa :cheesy: Jag förstår uträkningen för det men det stämmer inte riktigt. För det första är ju 22k priset en amerikan får betala för att handla från Sverige. Dvs priset blir det dubbla för han, inte för oss. Sen blir det inte 22k heller då han inte betalar svensk moms, så ca $1600 skulle han betala för maskinen +frakt.

Jo det är som du säger inte det bästa landet för motornöjen, snittmomsen ligger väl på 8% i staterna om jag inte ljuger och produktutbudet är ju helt sjukt. Men det är ju inte det sämsta landet heller när man kikar på norska priser ;)
Och för att glida lite offtopic när vi pratar moms och dollars så ska man komma ihåg att allt är inte bara försäljningspriset o moms. Usa saknar ju t.ex. riktig frivård så det man sparar på skotern kan kosta om man skadar sig när man kör. 10000-15000 sek kostar en ambulans-tur t.ex. om olyckan är framme, bara själva utryckningen alltså. Med sjukhus kanske lika mycket igen. Har man försäkring täcker den 50-75% kanske. Bl.a detta som gör momsen så billig. Så för mig som klarat mig bra från sjukdom och olyckor känns det upplägget mer värt som motortönt ;)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Norge har väl någon slags "lyxskatt" på fordon. Det har ju alltid varit jäkligt dyrt med bilar där. En basutrustad Passat Variant 4- Motion 2,0TDI 177hk med DSG-låda kostar här i Sverige från ca 330K, i Norge från ca 528K i Svenska pengar.

Vad skotrar kostar vet jag inte, men misstänker att det bör röra sig om 200K och däröver.

Men nu bor jag i Sverige och bryr mig inte vad norrmännen får betala.
Intressant är att en $12K skoter från handlare i USA skulle kosta 96 500 momsad här hemma, exkl. Tull, frakt och reggning. Samma skoter hos handlare här hemma runt 140K, visserligen då med Tull, frakt, reggning och garanti i priset. Men ändå en diff på 45K, som man har att använda till Tull/frakt/reggning och det bör bli en bra slant över.

Och vi har ingen speciell punktskatt på skotrar eller fordon överlag, så generalagenterna bör ju tjäna fan så bra då GA's köp från fabrik rimligtvis bör ligga en bra bit under $12K, (handlaren i USA köper också från sin GA/distributör), kanske ner mot $6-8K, (ca 38-51K SEK). Vad handlarna köper skotrarna för vet jag inte, men jag tror inte dom har mer än 20% på rekommenderat ca-pris exkl moms. Så för en 140K skoter betalar handlaren minst 90K exkl. moms.
Så om mina spekulationer håller något sånär, har GA en bruttovinst per skoter på 40-50K

Garantin då? Ja, självklart är det kostnader för den, men det får ju handlarna ut ersättning från generalagenten och GA i sin tur från fabriken, iaf för större kostnader som motorer etc.

Ja men frakt, tull, typning/reggning, löner och andra overheadkostnader då? Samtliga generalagenter här i Sverige har ju ett flertal andra produkter i sin portfölj som också är med och betalar dessa kostnader, så per enhet handlar det nog inte om så stora pengar. De tjänar ju bland annat ohemult bra på reservdelar.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu repeterar vi ju mest det vi redan konstaterat, att det är två led som ska ha betalt. Där vi skiljer oss är väl snarare summan resp. i ledet tjänar. Självklart köper GA maskinerna till minst lika bra pris som ÅF i usa, det intressanta här skulle ju va det faktiskt inköpspriset för GA. Jag är helt med dig förutom på bruttovinsten, det skulle innebära att varje maskin köps in för 45-50k per enhet. Men visst jag tror ju inte att det väldigt långt ifrån, snarare 20-30k bara. Reservdelspriserna är jag faktiskt däremot omotiverat irriterad på, även om det är ungefär samma princip. Där hörde jag att man pratat om att undersöka möjligheten att få ner priserna genom ledet för att minska egenimporten.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Polarn köpte en assault switchback 800 som en kille importerat kostade han 95 000:- hemma ink allt bla ville polaris ha 12 000 för nåt intyg , va nåra år sen en 2011 va det , då kostade dom typ 140 000:- i sverige
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hehe ja fast det va inte ens du jag tänkte på, men det stämmer ju att du sa :cheesy: Jag förstår uträkningen för det men det stämmer inte riktigt. För det första är ju 22k priset en amerikan får betala för att handla från Sverige. Dvs priset blir det dubbla för han, inte för oss. Sen blir det inte 22k heller då han inte betalar svensk moms, så ca $1600 skulle han betala för maskinen +frakt.
Nja måste nog förtydliga mitt offtopic tydligare. Sluta övertänka och vända och vrida på siffrorna och om att skatta i annat land eller att privatimportera etc. :)

Menar ju enbart min kostnad för vad det kostade att köpa maskinen här för mig vs. vad samma maskin kostar för en amerikan (eller om man skulle bo där själv) att ha körklar på uppfarten i Staterna. Vilket nästan blir dubbelt upp här.

Alltså jag har betalat runt 22000 dollar för min maskin här i Sverige. Listpriset här var 139900:- för maskinerna vi har. 22000 dollar vid en dollarkurs på 6,40 är ca 140000:- i svenska pengar.


God bless America, greatest f-in country in the World ;) Där man nästan får två Pro-RMK till priset av en i Sverige, haha =P

Sen som ni även skrev, helt sjukt med priserna på reservdelar också. Samma visa där med i stortsett.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag såg just att Yamaha sänkt sina 2014 skotrar rejält.
Tex Nytro t-tx från 144000:- till 120000:-
När tror ni dom andra märkerna följer med.

//Enslow
För att vara lite mer Ontopic också =)

Som någon nämde tidigare så är det väl ofta om någon tillverkare har många maskiner kvar av någon modell som priserna brukar sänkas.

Tror inte övriga märken sänker något särskilt om nu Yamma har gjort någon generell sänkning. Men som vanligt så kommer väl handlare sänka priset på nya maskiner dom har stående om man kikar vid slutet av vintern.

Vet en kollega som köpte en ny Polaris 4T turbo IQ-chassiet, 136" boggie om jag inte minns fel (ej IQ-R chassiet) Det var iaf "överblivna maskiner" som dom hade satt ned.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
En dag kommer den här haussen på skotrar att avta och övergå i baisse. Från den dagen kommer GA och ÅF att bli mer och mer ödmjuka i sin prissättning på både skotrar och reservdelar. Idag slåss ju köparna nästan för att få ny skoter varje år. Därmed kan dom hålla höga priser på nya skotrar.
Reservdelspriserna idag verkar vara ren högfärd. BRP originaldelar handlar jag från USA oftast till halva priset fraktat, tullat och momsat fram till dörren.
Ska jag handla från närmaste ÅF, måste dom beställa och det tar en vecka innan dom har prylarna, (samma lev.tid om jag köper från USA), jag betalar dubbla priset och får köra 4 mil för att hämta. Inte svårt att välja var man vill handla va?

Tyvärr lite svårare med hela skotrar då intyg måste köpas från GA för DYRA pengar.

Men, on topic. Bara pianotillverkaren som sänkt priserna? Ligger dom risigt till i registreringsstatistiken kanske?
Eller många avhopp eftersom dom började leverera först i mitten dec och därmed många hembeställda utan köpare?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
En dag kommer den här haussen på skotrar att avta och övergå i baisse. Från den dagen kommer GA och ÅF att bli mer och mer ödmjuka i sin prissättning på både skotrar och reservdelar. Idag slåss ju köparna nästan för att få ny skoter varje år. Därmed kan dom hålla höga priser på nya skotrar.
Reservdelspriserna idag verkar vara ren högfärd. BRP originaldelar handlar jag från USA oftast till halva priset fraktat, tullat och momsat fram till dörren.
Ska jag handla från närmaste ÅF, måste dom beställa och det tar en vecka innan dom har prylarna, (samma lev.tid om jag köper från USA), jag betalar dubbla priset och får köra 4 mil för att hämta. Inte svårt att välja var man vill handla va?

Tyvärr lite svårare med hela skotrar då intyg måste köpas från GA för DYRA pengar.

Men, on topic. Bara pianotillverkaren som sänkt priserna? Ligger dom risigt till i registreringsstatistiken kanske?
Eller många avhopp eftersom dom började leverera först i mitten dec och därmed många hembeställda utan köpare?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Kan ju ha att göra med snöbristen i stora delar av landet .
Barmark lockar inte till skoterköp direkt....