Prissänkning nya skotrar?

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Jag såg just att Yamaha sänkt sina 2014 skotrar rejält.
Tex Nytro t-tx från 144000:- till 120000:-
När tror ni dom andra märkerna följer med.

//Enslow
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Jag undrar själv vart alla 70k försvinner som läggs på skoterns pris när den kommer till Sverige, då en ny t.ex summit kostar ca 80 papp i USA.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Dom sänker väl för att bli av med lagret. Tror inte några andra hänger på. Skidoo har ju i stort sålt slut på allt i norden.
 

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Kanske handlarna fått höra något angående 2015? T ex att nytron slutar tillverkas, vad vet jag.. Snart får vi ju se iaf :bigsmile:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag såg just att Yamaha sänkt sina 2014 skotrar rejält.
Tex Nytro t-tx från 144000:- till 120000:-
När tror ni dom andra märkerna följer med.

//Enslow
Tveksamt, troligtvis har de för stort överskottslager och dumpar därför priserna. Andra kan ju följa efter men det beror nog på om de bedömer att de behöver göra det för att få tillräckligt många maskiner sålda.

Jag undrar själv vart alla 70k försvinner som läggs på skoterns pris när den kommer till Sverige, då en ny t.ex summit kostar ca 80 papp i USA.
Vad baserar du det på? Kanske om du slår försäljningspriset rakt av men du måste tänka på moms, reg, frakt osv. Men visst man kommer fortfarande inte upp i summan den kostar i Sverige...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vad baserar du det på? Kanske om du slår försäljningspriset rakt av men du måste tänka på moms, reg, frakt osv. Men visst man kommer fortfarande inte upp i summan den kostar i Sverige...
Nu säljer ju inte US-handlarna sina maskiner med förlust direkt och dom har väl även endel frakt och skatt med i deras priser också säkert någon kostnad för registrering också?
Sen svenska generalagenterna köper ju inte in maskinerna för US-retailpris precis. Vilket man nästan skulle kunna tro.

Jag tror det är generalagenterna här som täljer guld, tror inte det är handlarna som gör de stora pengarna.

Det är fan sjukt att maskinerna istort sett är dubbelt så dyra här även fast det blir lite extra i frakt, tull etc. Moms ligger ju företag bara ute med och är väl en summa de får tillbaks i slutändan? Eller iaf kan göra avdrag för.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vad baserar du det på? Kanske om du slår försäljningspriset rakt av men du måste tänka på moms, reg, frakt osv. Men visst man kommer fortfarande inte upp i summan den kostar i Sverige...
Nu är det ju så att handlarna i USA och Canada förmodligen har skapliga inköpspriser. -Liksom generalagent/handlare här i Sverige. Så skillnaden på pris till slutbrukare börjar närma sig astronomiska höjder.

Varför så stor prisskillnad då?
Frakt? Javisst, maskinerna ska gå med båt hit och det blir ju en merkostnad förstås. Man trycker in ett bra antal i en 40-fotare. Och med ett gäng sådana containers blir det skapliga fraktrabatter. Så frakt per maskin kanske höjer pris med några 1000-lappar.
Moms? Tja, handlarna "däröver" har ju sin sales tax.
Registrering/typning? Samma visa där som här.

Upplysningsvis: BRP Sweden AB har en vinstmarginal på 1229,2%

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
För er kännedom så har handlarna på andra sidan väldigt låg marginal jämfört med här, men de är inte heller belastade med lika mycket skatter på sin verksamhet.
De redovisar också alla priser utan sin sales tax som är olika beroende på vilken stat som det gäller.

Glöm inte heller att det ska betalas moms på frakten också + en liten tullavgift, sedan skall det fixas intyg och registrering osv.
Sedan tillkommer givetvis 2st mellanhänder i form av BRP Sverige och handlaren.....glöm inte frakt av maskinen i Sverige också.

Allt detta ska göras av svensk personal som arbetsgivaren får dra minst 55%(tänk efter innan du ifrågasätter) skatt av innan de ser en krona.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
En fundering.. Hur tänker Lynx med prissättningen? Vem täljer guldet i det fallet? Vad skulle en lynx kosta over there..
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Fick höra en uppgift på vad handlarnas procentuella del för Ski-doo var ifjol....
Kommer tyvärr inte ihåg riktigt men det var typ mellan 18-21% på ordinarie pris.
Det är därför det går att pruta så pass mycket.

Sedan beror det på hur man räknar, ska momsen bort från den andelen också då blir det mindre?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
För er kännedom så har handlarna på andra sidan väldigt låg marginal jämfört med här, men de är inte heller belastade med lika mycket skatter på sin verksamhet.
De redovisar också alla priser utan sin sales tax som är olika beroende på vilken stat som det gäller.

Glöm inte heller att det ska betalas moms på frakten också + en liten tullavgift, sedan skall det fixas intyg och registrering osv.
Sedan tillkommer givetvis 2st mellanhänder i form av BRP Sverige och handlaren.....glöm inte frakt av maskinen i Sverige också.

Allt detta ska göras av svensk personal som arbetsgivaren får dra minst 55%(tänk efter innan du ifrågasätter) skatt av innan de ser en krona.
What he said...

Men visst, MSRP priset inkluderar ju ÅFs intjän i staterna. F.ö så generellt visas priser exkl moms/vat i usa, framförallt på hemsidor då momsen varierar från stat till stat. Det märker man inte som svensk då momsen inte läggs på vid utlandshandel, då man betalar svensk moms när varan kommer fram. Men; vet inte om priset Polaris visar på hemsidan inkluderar någon eller inte. Men pengar över blir det ju fortfarande uppenbarligen, tror som enpatte av pengarna till störst del hamnar hos GA och inte ÅF. Minns inga siffror men fick reda på kostnaden för nån maskin för Polaris Scandinavia för några säsonger sen. Men det är ju just det också, om vi tar Polaris som exempel (vet inte upplägget för Yamaha osv). Polaris Scandinavia är inte Polaris US så de måste tjäna pengar som mellanhänder. I staterna köper väl ÅF direkt av Polaris eller ser upplägget annorlunda ut?

Angående moms så går hela mervärde skatten till staten, den måste alltså räknas bort helt för att räkna på vinsten.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Upplysningsvis: BRP Sweden AB har en vinstmarginal på 1229,2%
Jag tvivlar på att den siffran är rätt, hur skulle dom kunna ha en vinst som är mer än 12 gånger större än omsättningen?

Men att dom sitter i Umeå och tjänar storkovan är jag alldeles övertygad om, vart tar annars våra pengar vägen?
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Jag tänkte mer att om man nu vill åka 4takt och söker på den marknaden så blir det ju lättare att välja en yamaha när dom blivit prissänkt med ca 20000:-.
Andras märkens 4takt borde ju ochså prissänkas.
O ski-doo slutsålt så kan jag säga att det finns många nya 2014 kvar runt om hos landets handlare.
//Enslow
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu är det ju så att handlarna i USA och Canada förmodligen har skapliga inköpspriser. -Liksom generalagent/handlare här i Sverige. Så skillnaden på pris till slutbrukare börjar närma sig astronomiska höjder.

Varför så stor prisskillnad då?
Frakt? Javisst, maskinerna ska gå med båt hit och det blir ju en merkostnad förstås. Man trycker in ett bra antal i en 40-fotare. Och med ett gäng sådana containers blir det skapliga fraktrabatter. Så frakt per maskin kanske höjer pris med några 1000-lappar.
Moms? Tja, handlarna "däröver" har ju sin sales tax.
Registrering/typning? Samma visa där som här.

Upplysningsvis: BRP Sweden AB har en vinstmarginal på 1229,2%

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Ja vart hittar du det? Somsagt oerhört bra presterat att tjäna mer än man omsätter...

Jag hittar att de hade en vinstmarginal på 7,77% 2012, Polaris Scandinavia hade 5,42 % och KGK Motor (antar att AC ligger där under) hade 5,26 %. Dessa siffror säger väl inte allt men tveksamt att det är väldigt mycket bättre.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Yamaha måste ha högre vinstmarginal än så som kan sänka sina priser med mellan 10 o 15%.
Jag tror knappast att dom går med förlust på det snarare tjänar mindre
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Yamaha måste ha högre vinstmarginal än så som kan sänka sina priser med mellan 10 o 15%.
Jag tror knappast att dom går med förlust på det snarare tjänar mindre
Fast man ska komma ihåg att de kan ju fortfarande tjäna grova pengar på t.ex försäljning av själva skotern men kostnader för garanti, drift av verksamheten osv drar ner resultatet. Med Polaris vinst på 5,42% blir det 14 miljoner i vinst, inte gigantiskt mycket men viss försäljning kan de offra. Kollade Yamaha, exakt samma som Polaris faktiskt, 5,42% :) Men deras omsättning är betydligt högre och de hade ~34 miljoner i vinst 2012.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja vart hittar du det? Somsagt oerhört bra presterat att tjäna mer än man omsätter...

Jag hittar att de hade en vinstmarginal på 7,77% 2012, Polaris Scandinavia hade 5,42 % och KGK Motor (antar att AC ligger där under) hade 5,26 %. Dessa siffror säger väl inte allt men tveksamt att det är väldigt mycket bättre.
Gick efter siffrorna på Alla bolag.se

Här är för hela BRP koncernen, vilket redovisas på BRP Sweden AB. Att det är hela koncernen ser man på antalet anställda, 1657 personer och omsättning på 9 335 317 000 (nio MILJARDER trehundratrettiofem MILJONER trehundrasjutton tusen kr).


Här, enbart för BRP Sweden visas mer sansade siffror både vad gäller anställda, (15st), och omsättning på 37 337 000, (trettiosju MILJONER trehundratrettiosju tusen kr).


Märker ni skillnaderna på vinstmarginal? BRP Sweden ligger på över 1200%

Jag har även tittat på andra sidor där företagsinformation finns och siffrorna är de samma. (Officiella och godkända bokslut).

Edit 2: Skärmdumpar fixade

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sen kan yamaha helt enkelt sälja iväg skotrarna med liten eller nästan ingen vinst för att minimera förluster och få ut mer yamahas. Varje såld maskin är ju en rullande reklampelare.

Polaris sålde ju ut för några år sen. Iqrr och iqr har ju inte hämtat sig på begagnatmarknaden än...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Gick efter siffrorna på Alla bolag.se

Här är för hela koncernen, vilket redovisas på BRP Sweden AB. Att det är hela koncernen ser man på antalet anställda, 1657 personer och omsättning på 9 335 317 000 (nio MILJARDER trehundratrettiofem MILJONER trehundrasjutton tusen kr).
opt_BRP Sweden koncern senaste.png - http://imageshack.us/photo/my-images/585/ulmc.jpg

Här, för BRP Sweden enbart visas mer sansade siffror både vad gäller anställda, (15st), och omsättning på 37 337 000, (trettiosju MILJONER trehundratrettiosju tusen kr).
opt_BRP Sweden bokslut senaste.png http://imageshack.us/photo/my-images/199/kx0i.jpg

Märker ni skillnaderna på vinstmarginal? BRP Sweden ligger på över 1200%

Jag har även tittat på andra sidor där företagsinformation finns och siffrorna är de samma.

Edit: Fixar skärmdumparna imorgon när jag har datorn. Funkade inte med.telefon o alkohol i huvvet. :confused:

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Ja återkom gärna med länk till den andra, du namnger båda som BRP Sweden, fast den ena med tillägget AB. Ja den vinsten är onekligen reggan på över 1200%, men det säger sig själv också att det ändå inte påvisar vad de tjänar på försäljningen av maskiner. De kan ju omjöjligt tjäna mer än de säljer för så för att boosta vinsten sådär måste de ju antingen avyttra delar av företaget, tillgångar eller på annat sätt fått in pengar som inte har med försäljning av maskiner.
Men oavsett, jo de tjänar helt klart pengar och ja, visst är maskinen billigare i staterna. Men det är inte halva priset som det gavs en bild av i början (om man inte ful-importerar själv dvs).

Sen kan yamaha helt enkelt sälja iväg skotrarna med liten eller nästan ingen vinst för att minimera förluster och få ut mer yamahas. Varje såld maskin är ju en rullande reklampelare.

Polaris sålde ju ut för några år sen. Iqrr och iqr har ju inte hämtat sig på begagnatmarknaden än...
Ja visst var det att Polaris hade just ett överskotts lager? RR SE skapades väl just av den anledningen...