Tveksamt, troligtvis har de för stort överskottslager och dumpar därför priserna. Andra kan ju följa efter men det beror nog på om de bedömer att de behöver göra det för att få tillräckligt många maskiner sålda.Jag såg just att Yamaha sänkt sina 2014 skotrar rejält.
Tex Nytro t-tx från 144000:- till 120000:-
När tror ni dom andra märkerna följer med.
//Enslow
Vad baserar du det på? Kanske om du slår försäljningspriset rakt av men du måste tänka på moms, reg, frakt osv. Men visst man kommer fortfarande inte upp i summan den kostar i Sverige...Jag undrar själv vart alla 70k försvinner som läggs på skoterns pris när den kommer till Sverige, då en ny t.ex summit kostar ca 80 papp i USA.
Nu säljer ju inte US-handlarna sina maskiner med förlust direkt och dom har väl även endel frakt och skatt med i deras priser också säkert någon kostnad för registrering också?Vad baserar du det på? Kanske om du slår försäljningspriset rakt av men du måste tänka på moms, reg, frakt osv. Men visst man kommer fortfarande inte upp i summan den kostar i Sverige...
Nu är det ju så att handlarna i USA och Canada förmodligen har skapliga inköpspriser. -Liksom generalagent/handlare här i Sverige. Så skillnaden på pris till slutbrukare börjar närma sig astronomiska höjder.Vad baserar du det på? Kanske om du slår försäljningspriset rakt av men du måste tänka på moms, reg, frakt osv. Men visst man kommer fortfarande inte upp i summan den kostar i Sverige...
What he said...För er kännedom så har handlarna på andra sidan väldigt låg marginal jämfört med här, men de är inte heller belastade med lika mycket skatter på sin verksamhet.
De redovisar också alla priser utan sin sales tax som är olika beroende på vilken stat som det gäller.
Glöm inte heller att det ska betalas moms på frakten också + en liten tullavgift, sedan skall det fixas intyg och registrering osv.
Sedan tillkommer givetvis 2st mellanhänder i form av BRP Sverige och handlaren.....glöm inte frakt av maskinen i Sverige också.
Allt detta ska göras av svensk personal som arbetsgivaren får dra minst 55%(tänk efter innan du ifrågasätter) skatt av innan de ser en krona.
Jag tvivlar på att den siffran är rätt, hur skulle dom kunna ha en vinst som är mer än 12 gånger större än omsättningen?Upplysningsvis: BRP Sweden AB har en vinstmarginal på 1229,2%
Ja vart hittar du det? Somsagt oerhört bra presterat att tjäna mer än man omsätter...Nu är det ju så att handlarna i USA och Canada förmodligen har skapliga inköpspriser. -Liksom generalagent/handlare här i Sverige. Så skillnaden på pris till slutbrukare börjar närma sig astronomiska höjder.
Varför så stor prisskillnad då?
Frakt? Javisst, maskinerna ska gå med båt hit och det blir ju en merkostnad förstås. Man trycker in ett bra antal i en 40-fotare. Och med ett gäng sådana containers blir det skapliga fraktrabatter. Så frakt per maskin kanske höjer pris med några 1000-lappar.
Moms? Tja, handlarna "däröver" har ju sin sales tax.
Registrering/typning? Samma visa där som här.
Upplysningsvis: BRP Sweden AB har en vinstmarginal på 1229,2%
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Fast man ska komma ihåg att de kan ju fortfarande tjäna grova pengar på t.ex försäljning av själva skotern men kostnader för garanti, drift av verksamheten osv drar ner resultatet. Med Polaris vinst på 5,42% blir det 14 miljoner i vinst, inte gigantiskt mycket men viss försäljning kan de offra. Kollade Yamaha, exakt samma som Polaris faktiskt, 5,42% Men deras omsättning är betydligt högre och de hade ~34 miljoner i vinst 2012.Yamaha måste ha högre vinstmarginal än så som kan sänka sina priser med mellan 10 o 15%.
Jag tror knappast att dom går med förlust på det snarare tjänar mindre
Gick efter siffrorna på Alla bolag.seJa vart hittar du det? Somsagt oerhört bra presterat att tjäna mer än man omsätter...
Jag hittar att de hade en vinstmarginal på 7,77% 2012, Polaris Scandinavia hade 5,42 % och KGK Motor (antar att AC ligger där under) hade 5,26 %. Dessa siffror säger väl inte allt men tveksamt att det är väldigt mycket bättre.
Ja återkom gärna med länk till den andra, du namnger båda som BRP Sweden, fast den ena med tillägget AB. Ja den vinsten är onekligen reggan på över 1200%, men det säger sig själv också att det ändå inte påvisar vad de tjänar på försäljningen av maskiner. De kan ju omjöjligt tjäna mer än de säljer för så för att boosta vinsten sådär måste de ju antingen avyttra delar av företaget, tillgångar eller på annat sätt fått in pengar som inte har med försäljning av maskiner.Gick efter siffrorna på Alla bolag.se
Här är för hela koncernen, vilket redovisas på BRP Sweden AB. Att det är hela koncernen ser man på antalet anställda, 1657 personer och omsättning på 9 335 317 000 (nio MILJARDER trehundratrettiofem MILJONER trehundrasjutton tusen kr).
opt_BRP Sweden koncern senaste.png - http://imageshack.us/photo/my-images/585/ulmc.jpg
Här, för BRP Sweden enbart visas mer sansade siffror både vad gäller anställda, (15st), och omsättning på 37 337 000, (trettiosju MILJONER trehundratrettiosju tusen kr).
opt_BRP Sweden bokslut senaste.png http://imageshack.us/photo/my-images/199/kx0i.jpg
Märker ni skillnaderna på vinstmarginal? BRP Sweden ligger på över 1200%
Jag har även tittat på andra sidor där företagsinformation finns och siffrorna är de samma.
Edit: Fixar skärmdumparna imorgon när jag har datorn. Funkade inte med.telefon o alkohol i huvvet.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Ja visst var det att Polaris hade just ett överskotts lager? RR SE skapades väl just av den anledningen...Sen kan yamaha helt enkelt sälja iväg skotrarna med liten eller nästan ingen vinst för att minimera förluster och få ut mer yamahas. Varje såld maskin är ju en rullande reklampelare.
Polaris sålde ju ut för några år sen. Iqrr och iqr har ju inte hämtat sig på begagnatmarknaden än...