PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kör igång en tråd som verkar saknas då denna fråga dyker upp titt som tätt.

Dela med dig av dina idéer och nuvarande variatoruppsättning på din PRO. Endast 800or tänkte jag mig.

Börjar själv med vad som sitter i min maskin.

PRO RMK - 13 RTR-kittad

Primär
Blue/pink 140-340
11-70 vikter

Sekundär
Black/purple 160-240 eller orginal 155-222 (får inte upp helixskruvarna...)
orginal helix och org drevning.

Kommer att montera justerbara vikter som levereras av Speedtech.
Justeringen kommer att göras med magneter och kommer skriva här vad jag tycker om det.

Går helt ok med nuvarande uppsättning men känner att den inte riktigt orkar mata på då belastningen kommer plötsligt vid högre matthastigheter. Behöver bättre backshift antar jag.
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Rmk Assault 800 -12
Primär
Blue/pink 140/340
11-68
Sekundär
Black/purple 160/240
Drevning 19/43
Deltin washer i både primär och sekundär.

Känner mig nöjd med det här. Bra klipp i maskinen.
Har dock en helix som ska växla hårdare från börjar som ligger. Så har ev tänkt prova köra med 10-68 och byta helix istället och se om/vad skillnaden kan bli.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Först undrar jag: RTR-kittad, vad exakt innebär detta?

Själv kör jag SLP MTX i primären och bytte då fjädern till (TROR JAG) Blue/Pink för att bibehålla inslag. Ska vara viktat som 11-68-motsvarighet.

Kommer byta sek-fjäder till Black/Purple inom kort också.

Såg att en ÅF i min närhet säljer kitt bestående av vikter+primärfjäder+sekfjäder som dom lovordar, verkar dock genomgående som att de flesta kör med ungefär samma setup och då misstänker jag att ÅF:ens kit är väldigt nära eller rentav exakt samma som detta - men dom tar ca 1000kr mer än vad delarna kostar lösa (listpris!).

Bra tråd!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
RTR-kit = Vilhelmina motorcenters uttryck för deras sätt att leverera En "Ready to ride" maskin.

Kittet består av
Block off plates vid fotholkarna samt i fram i buken.
Momentstop för att få mindre vridning på motorn.

Variatorkit med SLP Blue/pink 140-340 (140-360 i jämförelse med team) och sekundär blk/purple 160-240

11-68 vikter för 2012 och 11-70 för 2013 modeller.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Assault rmk med boggien i Pro-läge = nästintill samma maskin) -12
Prim:
Orange 165/310
Slp mtx 71g + 3g i roten sen +-2g i toppen beroende på Möh

19/43

Sek:
Tied 75/57.46 , 160/260EPI

Peak 2.5"

Pinade lätt en Pro -13 med Slp stage 2 och dess rekommenderade v-kit genom hela registret , dock gåendes på rullen i starten pga mattan.
 
Last edited:

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag har funderat över att testa en primärfjäder med mjukare sluttryck pga att dagens populära hältunga vikter inte trycker på lika bra på slutet som en org serie 10 vikt.

Ska prova mer då jag får mina justerbara vikter...

Kotte: Hur fungerar den setupen i lössnö? Har du kollat matthastighet osv?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Den trivdes som allra bäst i så mkt o så nydumpad snö som bara möjligt :)
i mitt första "kit" hade jag högre sluttryck och då kändes det som att man fick offra mer matthastighet när det gick tyngre.
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
49
Kultsjöluspen No:1
Hade inte tänkt skriva nåt i den här tråden egentligen men ja tänkte klargöra lite saker.
Vi på VMC har gjort RTR kitet och detta ingår i alla Pro/Ass Maskiner vi säljer.
Följande ingår:
11-serie Vikter
SLP primärfjäder (Bäst)
TEAM sekundärfjäder
Alla maskiner med kedjehus drevas ner19/43

Vi har valt att använda icke justerbara vikter av en enda anledning:
Har sett för många skräck exempel på Bl.a löstagning av variator,Lossnade justerbara setscrews
lossnade nitar,3 Olika vikter i variatorn,Variator ej momentdragen-Friktionsfastsvetsad på vevaxeln.
Men de mest vanliga För tunga vikter-By far.
De blir en tävling om vems skoter som orkar mest vikt o man lastar på mer o mer...
Givetvis går maskinen bättre o bättre i ett dragrace mot Polarns maskin...Oftast för att den inte orkar spinna i starten.
Inte ovanligtvis sker detta ute vid kusten (0möh)i perfekta förhållanden på en öppen yta med max 20cm snö......
Och då man kommer upp till fjälls fattas 4-500 varv och variationerna blir djävulskt varma och de går rem..
Har haft Polarisåkare som kritiserar våra grejor och ber mig provköra maskinen som hörs gå mkt bättre än med våra grejor o skotern kommer aldrig upp i mer än 7800rpm men hörs varva 8250? OK på recall i en halv sekund...men sen faller den....
Smaken är som baken hur man når en bra variator inställning-De går på flera olika sätt.
11-serie vikter med mkt vikt/Kurva i hälen och sen förhållandevis lätta på slutet för att orka då de blir djupsnö/Brant uppför. 11-66 vikt=Jämförbar med 10-68 pga av brantare kurva trots mindre gram.
SLP MTX har exakt samma kurva som 11-serie men kan justeras med medföljande nitar tänk bara på att dra bort 4 gram jämfört med 11-serie ex.tom MTX 71gram=11-67 (en vikt som inte finns)
11-serie/MTX är en grymt bra vikt för mountainmaskiner-den branta kurvan minskar remslir o nyper fast
remmen och belastar CFI 6/7/8 motorerna i början vilket är nödvändigt för att undvika tvekningar.
Men kan upplevas att tomvarva i ett dragrace-Men går nödvändigtvis inte sämre.
10-Serievikter har funnits sen mitten på 80talet och har en flack kurva och utvecklades för bottensvaga
Indy Trail/400/500/650 med allt pulver på topp.Låter motorn varva upp snabbt för att sen då effekten byggs upp lasta på med en tung topp.Dom ger även lägre varv och lägre bränsleförbrukning.
Dom ingår även i 2014 års Boondocker kit just för att dom låter motorn ta sig i varv innan effekt/laddtryck kommer (10-72) men man använder då också en Bakvänd helix som är flack i början o brant på slutet.
10-serie vinner ofta dragrace o speedrun på sjön medan 11-serie vinner i lössnön.
Man kan nå resultat på många olika sätt.Och de finns personligt tycke o tänk
Många säljer även justerbara vikter pga.goda marginaler o man kan ju alltid skylla på att kunden viktat fel på eget bevåg därför går den inte som den ska-Sen är det inte säljarens ansvar att den inte går....

Men vi vill inte att kunderna ska hålla på o laborera för mkt helt enkelt-RTR kitet är en bra förbättring motför std.och fjädrarna håller länge (100-150mil) remmarna håller bättre osv.

Nu fortsätter vi dela setups-Kanske ja kan lära mig nåt nytt :)))

MVH Edvard/VilhelminaMotorCenter
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Bra tråd! Men varför utelämna Pro 600? Lär inte bli många inlägg ändå. Men kul om någon kunde dela med sig av nån bra setup.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag personligen tycker det är bättre att ett forum där man ska dela erfarenheter och åsikter har en så bra uppdelning som möjligt. Därav uppdelningen mellan 600 och 800.

Att skapa ett likadant inlägg för 600 är ju inte någon dum idé.

Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Bra inlägg från VMC! Jag tror det uppskattas av många.

Är det någon som har kollat sin matthastighet på era 13s PRO med org uppsättning vs Valfritt variatorkit?
Detta vid körning i djupsnö uppför snöklädda backar. Svårt att jämföra men kan ändå ge bra riktlinjer för hur fort det kan/ska snurra. Givetvis beror det på snöläget och höjden man kör på också.

Har man för tunga vikter kommer det att märkas drastiskt på matthastigheten.
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Hur många här inne har hunnit få ihop några mil med sina PRO -14? Hur ser era variatorremmar ut?
Två vänner till mig som också köpt -14 har redan börjat få sina remmar fransade efter 6 resp. 7 mil (och ja vi har kört som man bör köra med en ny rem), min ser dock ut som ny, men då monterade jag KNR Sledtechs (Diablo) variatorkit efter 1 mil. Anledningen till detta var att jag tyckte att org.setupen ville till att slira rem om man låg just ovan inslagsvarv. Exakt samma fenomen som jag nu ser i mina kompisar maskiner med deras org.setuper.
Någon som upplevt samma sak?

Hörde att -13 hade detta problem också?
Det är väl 10 serien i år igen, satte man dit den för att motverka remslitage så verkar det ju inte ha fungerat så bra!?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Först undrar jag: RTR-kittad, vad exakt innebär detta?

Själv kör jag SLP MTX i primären och bytte då fjädern till (TROR JAG) Blue/Pink för att bibehålla inslag. Ska vara viktat som 11-68-motsvarighet.

Kommer byta sek-fjäder till Black/Purple inom kort också.

Såg att en ÅF i min närhet säljer kitt bestående av vikter+primärfjäder+sekfjäder som dom lovordar, verkar dock genomgående som att de flesta kör med ungefär samma setup och då misstänker jag att ÅF:ens kit är väldigt nära eller rentav exakt samma som detta - men dom tar ca 1000kr mer än vad delarna kostar lösa (listpris!).

Bra tråd!
Rättar mig själv - kör en Team 165/327 Almond i primären.

Och nu monterat Black/Purple i Sek. Dock lite för mkt regn för att testa här, en torsdagkväll.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Kanske lite ot, men på ett annat forum menar dom att Polaris mäter sitt sluttryck på primärfjädern när den är komprimerad till 1.19" medans de flesta eftermarknads firmor mäter vid 1.25"

Någon som vet om detta stämmer?

Fanns även en lista där dom räknat om Polaris fjädrarnas sluttryck vid 1.25"

http://backcountryrebels.com/showthread.php?t=20072

Tänkte att detta kunde vara bra att veta vid variatorlaboration.

P.S Dom hade även en väldigt bra lista med Polaris och de flesta eftermarknads fjädrar samlade
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Edward.. Tack för utförlig förklaring kring de olika vikter as egenskaper!!
Detta förklarar varför RTR en med 11-66 känns som en moppe här uppe! Tror inte poon orkar dre den vikten från 800-1200möh ens med den hårda slp blue/pink! Blir toyig när man ska vrida den runt träden!
Jag som rejsat med poo på 80 å 90 taletr fast i 10serien.. Men ska helt klart testa en 11-64 alt lätta en 11-66 nu kar man vet att den kan liknas en 10-68 i vikt.. Eller missförstod jag dej??
 
E

ejwbegysv

Jag kör "RTR" som Edward plockat ihop åt mig..
Assault 2011 med RMK PRO matta.. 250mil. Kör på 650-1000möh endast skogsåkning..
Rem just nu Ultimax XS..

Endast kört en kortare sväng i pudret med skotern och den gick fin fint.. tendens till övervarv fanns dock men det var 1 meter puder utan botten.. ska testa lite mer nu när det har satt sig..

Drev: 19/43
Vikter: 11-66
Blue-pink
Black-Purple 160-240
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Spännande! Den jag testade var en 12a så det kan ju ha betydelse!
Hyser det största förtroendet för VMC då dom brinner för de dom håller på med! Och som ed själv säger i sitt inlägg så finns det många vägar till ett bra kitt! Och alla är vi olika i körstil.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
man kan även göra en 10 serie vikt som beter sig som en 11 serie vikt i början om man vill, shimsa ut korset nån mm så garanterar jag att du har betydligt hårdare belt grip från start än vad en 11 serie vikt med tight remspel får.. var bara ett billigt tips plus att dom är lite snabbare upp i varv. man vill ju köra med så lätta vikter som det bara går men ändå få dom att bete sig så tunga som möjligt:)
sen kör ni med låg drevning så behövs det absolut inte lika mycket häl vikt.
11 serie vikterna kräver ganska mkt mothåll i sekundären annars blir väldigt hett har jag märkt.