PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Hej har en lite snabb fråga.. är helt grön vad det gäller skotrar och variator trim. Men hur som.. köpte ett steg 2 kit från motorhuset. När jag plockar lös helixen så ser jag absolut ingen skillnad på den nya som ska ge bättre backshift.. skillnaden var endast någon millimeter och precis som original 2spår. Har sett många steg 2 kitt med 4 spår vad är nu detta har jag fått fel helix ? Tack på förhand
Att det är 1st eller 2st olika spår på helixen spelar ingen roll. Svårt att se med blotta ögat vilka vinklar en helix är, Ser du skillnad på "någon millimeter" så lär det vara rätt stor skillnad... Vad står det på helixen då?
 

Lovenvik

Medlem
4 okt 2015
33
0
1
Hej har en lite snabb fråga.. är helt grön vad det gäller skotrar och variator trim. Men hur som.. köpte ett steg 2 kit från motorhuset. När jag plockar lös helixen så ser jag absolut ingen skillnad på den nya som ska ge bättre backshift.. skillnaden var endast någon millimeter och precis som original 2spår. Har sett många steg 2 kitt med 4 spår vad är nu detta har jag fått fel helix ? Tack på förhand

Helixar du sett med 4 kontra 2 spår är att då har du har två olika utväxlingar att välja på. Du har endast två rullar i sekundären som ska verka i 1 av spårparen. Alltså om du tar lös en helix med 4 spår och vrider den 45 grader om återmonterar så kommer du då utnyttja den andra utväxlingen på dom andra spårparen. Dom brukar vara uppmärkta #1 samt #2 på helixen för att du ska veta vilka du använder. Hoppas du förstår ! =)