PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Normalt sett så om vikten sitter långt ut så varvar motorn upp mer innan den börjar lasta på. Den segar sej inte upp i varv. Hältunga vikter matar på hårdare redan från låga varv.
 
9 sept 2015
35
2
6
Jukkasjärvi
Tja, återuppstånden från livet utsn forum.. finns ju gamla trådar som beskriver finfina kitt tyvärr som man nämner här går guldfjädern av fort som fan när man lärt sej använda maskin! fram tom 2014 har jag inte testat något som slagit den combon (66g bellybuster guld, black/purple i sekundären) kör man vid kusten funkar slipade 68or grymt.. men detta funkade inte på 2015 TDS (varvstopp= mer pulver), riktigt grymma åkare typ, grönberg och Sempan föredrar MTX vikten, men för den som vill ha hjälp av gasen att göra maskin lätt, är 10 serien given.. har levererat ca:60 kit hittills te trädkramare...
Har även ett killer kitt för backe om nån e sugen hehe.. kör hårt!
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Är det någon som låtit Snoperformance plocka ihop grejer helt enligt vad dem tycker är bra? Hur har det fungerat?

Kanske är lika bra att snacka med dig krille?
 
9 sept 2015
35
2
6
Jukkasjärvi
mja, jag är ju partisk ;) men ska försöka förklara mi syn på v-kitt... om någon säger dom har ett kit till den och den maskinen utan att fråga din erfarenhet eller körstil.. KÖP INTE snubben är inte seriös! finns inga universal kitt..

Snoperformace har byggt några av dom startsnabbaste sno-x maskiner som snurrat på svenska banor, och dom kan bygga kitt till all körning om dom får rätt feedback från föraren.. Jag samarbetar med Jimmy å Jon och kan väl säga så här, deras kitt dom leverera till 13-14 är ett bra kitt till allround åkaren och säkert grym till hillcross. men för den tekniska åkaren som börjar kunna köra lite kommer dom bygga värme och skjuta rem... (rätt likt mitt favvo kit jag byggde till min 13, gick nå djävulskt men remmarna höll 15min bland träden, hehe)

smaken är som baken...
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hej alla gammel PRO ägare!

Har nu fixat lite med gamhärket.

PA Topp (Verkar lira bra med MTX vikterna = bra flås i början)

Primär:
MTX 68 2+1 gram
Team Almond 165-327

Sekundär
Helix: 60-40.46
Svart/lila 160-240

Varvar på utav bara fan (8300-8400). Men den går riktigt bra!

Testa med org helix 56-42.36 men den blev inte lika hetsig så jag kommer byta tillbaka till 60-40.46
 
13 mar 2017
11
0
1
Storuman
Lånar tråden lite, vilket variatorkit ska man köpa? Har en pro rmk 600 -13 Vilhelmina motorcenter har ett för 2995kr med fjädrar till sekundär och prämiär + vikter/ motorhuset har ett för 3670kr med prämier och sekundärfjäder + vikter och deras custom helix. Vad skulle köpt?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Lånar tråden lite, vilket variatorkit ska man köpa? Har en pro rmk 600 -13 Vilhelmina motorcenter har ett för 2995kr med fjädrar till sekundär och prämiär + vikter/ motorhuset har ett för 3670kr med prämier och sekundärfjäder + vikter och deras custom helix. Vad skulle köpt?
Det finns en tråd ang variatorerna på PRO RMK 600 men sammanfattningsvis, gå ned i storlek på vikterna till 10-62 och välj en fjäder i primären som ger inslaget som du vill ha. Team lime eller almond funkar. Då har du ett bra v-kit för en tusing.

EDIT: Länk till tråden http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=78127
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Okej då köper jag motorhusets kit
Det där med färdiga variatorkit på postorder till en redan bra maskin som ska ställa till med underverk är lite vanskligt. De "färdiga" kiten kan ju inte passa alla dom heller likväl som org.setupen inte heller kan det.

Jag hade en 2011 pro-ride 800 155" där jag fick tag i ett "färdigt" kit från firman med tre bokstäver som enligt egen utsago var det absolut bästa som fanns. Det följde även med drev för nerdrevning. Satte dit detta kit... men vilket resultat. Maskin betedde sig ju likadant som farsans lynx finlandia på ettans växel. Så fort man rörde gasen skrek motorn rätt ut och sen.... ingenting. Tog bort alltihop igen och satte tillbaks org.drev. Höll på sen och laborerade med lite olika setuper, provade 11-66 vikterna som följde med kitet enbart och så vidare.

Men tillslut så blev den bästa setupen för mig personligen en riktig sniklösning. Polaris vit primärfjäder och org. 10-68 vikterna avfasade längst ut på insidan så de vägde 67.3 gram istället. Skitbra blev det enligt mig.

Så var det för mig personligen och ett "färdigt" kit för flera tusen var inte alls bra. För någon annan kanske kitet passar ypperligt. Men det är ju det som är så svårt med variatorinställningar, beroende på körstil och användningsområde måste man hitta sin egen setup.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
assault rmk 13 köpte sista åket ifjol 11-66 och en 140-330 i primär och 160-260 sekundär. I år har jag bytt till en serie 5.1 matta drevat 19-43 och fix kit med nya kolvar. Tänkte byta ut vikter till 11-68 och primär fjäder till en 165-344. Vad tro ni om det? Räcker svart lila i sekundären ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
160-260 är en svart/vit så stämmer det så kör på den.
Ang 10-68 vikterna så måste man väga dom för det skiljer mellan årsmodellerna hur mycket dom väger, endel väger hela 69gram och det orkar dom inte. Skulle tro att 10-68 slipade till ca 67.2gram blir perfekt för körning runt 600meter höjd.
Primärfjädern 165-344 blir också bra.
Då har du ett asker-kit i maskinen :)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

160-260 är en svart/vit så stämmer det så kör på den.
Ang 10-68 vikterna så måste man väga dom för det skiljer mellan årsmodellerna hur mycket dom väger, endel väger hela 69gram och det orkar dom inte. Skulle tro att 10-68 slipade till ca 67.2gram blir perfekt för körning runt 600meter höjd.
Primärfjädern 165-344 blir också bra.
Då har du ett asker-kit i maskinen :)
Körde idag i ca 50cm djupsnö med det jag gjort i dvs fix kit 19/43 drev serie 5.1matta vit/almond primär fjäder svart lila sekundär fjäder och 11-66 vikter. Fick ut max typ 7800 i snön. Provade en kompis silver 165/344 fick ut 8300 på playback efter 200meter fullgas på sjö. Borde inte jag teoretiskt behöva vikta på min variator då jag ökat slagvolym något och drevat ner? Har beställt 11/68 vikter men känns onödigt när jag hemma på låglandet ligger på 8300?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
ett fixkit ökar inte slagvolymen, men ökad vevhusvolym, vilket är en fördel på denna motor, om det ger någon effekt på toppen är oklart men isåfall är det nog inte mer än 1-2hk.
Varför bytte du bort den svart/vita fjädern mot en svart/lila?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

ett fixkit ökar inte slagvolymen, men ökad vevhusvolym, vilket är en fördel på denna motor, om det ger någon effekt på toppen är oklart men isåfall är det nog inte mer än 1-2hk.
Varför bytte du bort den svart/vita fjädern mot en svart/lila?
Skrev nog fel på fjäder färg. Tror jag har en svart lila! Hampus på forumet som hjälpt mig med fix kit. Han tyckte även det var konstigt att jag inte övervarvade med mina prylar..
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
har nu bytt till venom silver 165-344 och typ en delin bricka jag fick med från åf. matar riktigt fint men undrar fortfarande varför min inte orkar mer än 66grammare.. tänkte prova byta till guld primär och 11-68 när vikterna kommit..
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Kolla squish höjden,om det är rinab shimset du har verkar det höja ca 0,5mm om man använder båda packningar,mät med lödtenn på båda sidor kolvbulten.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

Kolla squish höjden,om det är rinab shimset du har verkar det höja ca 0,5mm om man använder båda packningar,mät med lödtenn på båda sidor kolvbulten.
Köpte från motorhuset. Vad har det för betydelse? Är så dålig på motor osv. Jag gjorde inte kolv bytet själv
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
har nu bytt till venom silver 165-344 och typ en delin bricka jag fick med från åf. matar riktigt fint men undrar fortfarande varför min inte orkar mer än 66grammare.. tänkte prova byta till guld primär och 11-68 när vikterna kommit..

Har du vägt vikterna?
Lägg dom en och en på en digital köksvåg och se vad dom väger.

För det är svårt att bara gå på vad som borde funka enligt någon annan utan att själv veta vad du stoppar i för grejor
För som Asker sa tidigare så skiljer vikten.
 

barsken

Medlem
23 jan 2013
5
0
1
kalix
Hej har en lite snabb fråga.. är helt grön vad det gäller skotrar och variator trim. Men hur som.. köpte ett steg 2 kit från motorhuset. När jag plockar lös helixen så ser jag absolut ingen skillnad på den nya som ska ge bättre backshift.. skillnaden var endast någon millimeter och precis som original 2spår. Har sett många steg 2 kitt med 4 spår vad är nu detta har jag fått fel helix ? Tack på förhand