PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
PRO RMK 800 155" TDS -15

Efter att nu snart ha kört en säsong med min setup finns saker jag skulle vilja ändra på men behöver lite hjälp.

Kör just nu enligt nedan:
SLP MTX 68g
Team Guld (180-345) primär
Svart/Lila sekundär

Tillslag ca 4200-4300
Varv ca 8400 +-50

Som det har nämnts tidigare i denna tråd så upplever jag också att vikterna matar på fint i början men tomvarvar/dör av på slutet. Därför är planen att byta vikter men vet inte riktigt vilka vikter jag ska gå på. Vill ha en vikt som liknar 10-serien.
Har kikat på Team Rooster, Belly Buster eller Polaris 10-series. Någon som har erfarenhet av de två förstnämnda vikterna?

Skulle även önska att maskinen blev rappare/aggressivare från start. Vill ha hög trackspeed direkt och inget "smygaivägtrams". Har väl inte varit någon katastrof med det men skulle vilja få till det ännu bättre.

Någon som har något förslag?
Vikta på. Sätt 2 gram i toppen om du vill ha den mer lik en serie 10 vikt.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Lyckas ni få era Team Gold att hålla?? Min höll 30 mil och har hört att det är ganska vanligt. Bytte till Silver och den har gått klanderfritt 150 mil och upplevd mycket lik Gold.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
(jag kör en -15 rmk scandinavian beast)

Funderar på ett Variatorkit till min beast, men jag blir inte helt klok när jag surfar runt på forum och pratar med folk..


Alla verkar ha olika åsikt vad som är bra och vad som är skit.

Jag skulle vilja ha lite bättre svar och snababre backshift utan att det blir för extremt, vill kunna smygköra med skotern med så den får inte bli för aggresiv.

- Räcker det med att byta fjädrar eller måste man byta vikter med?
- någon som har förslag på ett mellanmjölkskit till mig?
- Vilka färdiga kit finns? hur är dem? (villhelmnina motorcenter, slp, mountain speedshop mm
- Är det enkelt att montera själv nya fjädrar/vikter på polaris? senast jag bytte prylar på variatorn var på et340 tidigt 90-tal...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
(jag kör en -15 rmk scandinavian beast)

Funderar på ett Variatorkit till min beast, men jag blir inte helt klok när jag surfar runt på forum och pratar med folk..


Alla verkar ha olika åsikt vad som är bra och vad som är skit.

Jag skulle vilja ha lite bättre svar och snababre backshift utan att det blir för extremt, vill kunna smygköra med skotern med så den får inte bli för aggresiv.

- Räcker det med att byta fjädrar eller måste man byta vikter med?
- någon som har förslag på ett mellanmjölkskit till mig?
- Vilka färdiga kit finns? hur är dem? (villhelmnina motorcenter, slp, mountain speedshop mm
- Är det enkelt att montera själv nya fjädrar/vikter på polaris? senast jag bytte prylar på variatorn var på et340 tidigt 90-tal...
Kör nu med original 10-68vikter nerslipade längs ut till 67gram Primären en slp grön/råsa 160/340 fjäder. Sekunderäen en Team Svart/vit 160/260 och drevning 19/43. Riktigt nöjd med denna setup.
Det är rätt enkelt att montera, det som kan vara lite besvärligt är sekundären om man inte har lämpliga verktyg. Men det går bra med en gängstång och lite fantasi :)
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Du har ju turbo eller 137" funkar det bra med orginal med tror du?

Gör slipning till 67gr stor skillnad eller kan man skippa det och bara byta fjädrar?

Lämpliga verktyg? specialgrejer eller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Du har ju turbo eller 137" funkar det bra med orginal med tror du?

Gör slipning till 67gr stor skillnad eller kan man skippa det och bara byta fjädrar?

Lämpliga verktyg? specialgrejer eller?
Har kört detta på en original assault 155" 2015, kommer att köra samma på 137".
Om man behöver slipa vikterna beror lite på vilken höjd du kör på. Men 10-68 vikterna av nyare årsgång väger närmare 69gram så det kan bli för mycket.
Lämpliga verktyg är en 50cm gängstång m10 eller m12 och 2st muttrar, ett tjockt plattjärn på ca 15 cm med ett hål i mitten för gängstången. Sätt gängstången i skruvstycket med en mutter under eller borra ett hål i bordet. Då har du ett verktyg för att kunna montera av och på fjädern. Sen behövs en tång för låsringen också och några hylsor mellan plattjärnet och variatorn.
Eller om du har en press så använd den.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Tackar, då borde jag kunna tillverka mitt verktyg själv :)

Jag kommer köra blandat vid kusten och uppe till fjälls. Blir nog två svängar till blåsjön/jorm till vintern med ser det ut som.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Någon här som vet om jag bör byta ut min Black/Purple sekundärfjäder (160-240) när jag drevat ner? Kommer köra med 2:42 drevning. Funderar på om man skulle gå på en Black/White (160-260) istället? Tänkte om 160-240 blir för mjuk?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Någon här som vet om jag bör byta ut min Black/Purple sekundärfjäder (160-240) när jag drevat ner? Kommer köra med 2:42 drevning. Funderar på om man skulle gå på en Black/White (160-260) istället? Tänkte om 160-240 blir för mjuk?
Prova 160/260 det är klart min nya favorit.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
en fråga angående sekundären blir det samma resutat som med primären då man ändrar siffror tex då sekundären 140-260 sen byter man tex till 160-260 gör det att det blir högre startvarv eller är det nått annat som påvärkas?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
en fråga angående sekundären blir det samma resutat som med primären då man ändrar siffror tex då sekundären 140-260 sen byter man tex till 160-260 gör det att det blir högre startvarv eller är det nått annat som påvärkas?
Nja inte riktigt. Ändrar du fjäder i sekundären till en med högre starttryck (tex från 140-260 till 160-260) så kommer motorn att jobba på högre varv när det är liten belastning. Man kan säga att den går på en lägre växel i början då.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Nja inte riktigt. Ändrar du fjäder i sekundären till en med högre starttryck (tex från 140-260 till 160-260) så kommer motorn att jobba på högre varv när det är liten belastning. Man kan säga att den går på en lägre växel i början då.
okey men om vi vänder på det då vad händer om jag nu tex skulle gå från en 140-260 till en 140-280 tex vad händer då? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
okey men om vi vänder på det då vad händer om jag nu tex skulle gå från en 140-260 till en 140-280 tex vad händer då? :)
Det blir då precis tvärt om då, alltså motorn kommer att kunna jobba på högre varv när det är hård belastning. Sen blir det mer kännbar backshift också, något som ac åkarna inte har upplevt :) Det är alltså att variatorn växlar ner snabbare och motorn svarar bättre när man går på gas igen. Är väldigt bra om man ska åka rulle länge, gasar upp den på rulle sen kan man leka med gasen när man har skidorna i vädret och kanske dra ner skidorna en bit och gasa upp den igen. Betydligt roligare än att bara hålla full mutter på rullen för att den ska orka... och släpper man då gasen så orkar den ej upp igen.
 

MessiaE

Medlem
22 aug 2015
14
0
1
Är det nån som har nått bra tips på hur man går lös helix skruvarna på en teamvariator? Dom sitter nå fruktansvärt hårt.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Sätt dit bitsen och ta en hammare och ge den en liten smäll. Funkar inte det så är de värme ju gäller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kyl ned sekundären i frysen. Värm på torxen med värmepistol alt gasol. Använd slagmejsel!

Detta fungerar.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
har en fråga angånde slp mtx vikterna finns ju 2 hål att nita i om jag har övervarv och vi säger jag vill sätta dit 2 gram om jag sätter 2 gram tyngre är det bättre sätta 1 gram på båda eller sätta 2 gram höst upp? får jag en rappare maskin om jag låter nedre hålet vara tomt?