Projekt: förlänga en Renegade!

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
märktes det någon skillnad när du gick från 44an till 51 mm mattan ?
Nu har det som sagt blivit mest puderåkning och där märks det en rätt så stor skillnad. Driver på ganska mycket mer. Nu är det ju dock svårt att säga om det är kamhöjden eller den ökade bärytan som gjort det, men skillnad blev det. Passade på att ta bort krängningshämmarna och där blir det ju även lite annan känsla i maskinen. Inte helt säker på att jag tycker att det blev till det bättre sett till både led och puderkörning. Mer lättsvängd: ja, men även lite bökigare efter led. Eller rättare sagt man måste vara ännu mer aktiv i sin körning efter led. Jag gjorde dock en enkel lösning så jag kan montera tebax hämmarna på 5 min om andan faller på.

Det som står på listan att göra framöver:
-nerdrevning, tänker mig lättast tänkbara dvs 2 kugg på lilla
-variatorkit, om jag springer över nått beggat. Kört Goodwin på annan 800 och var grymt nöjd med det
-montera dubbelringade Wiseco kolvar (finns i hyllan, ev sommarjobb)
-infettning av den legendariska veven (definitivt sommarjobb)
-V-force (om jag vinner på triss)
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Nu har det som sagt blivit mest puderåkning och där märks det en rätt så stor skillnad. Driver på ganska mycket mer. Nu är det ju dock svårt att säga om det är kamhöjden eller den ökade bärytan som gjort det, men skillnad blev det. Passade på att ta bort krängningshämmarna och där blir det ju även lite annan känsla i maskinen. Inte helt säker på att jag tycker att det blev till det bättre sett till både led och puderkörning. Mer lättsvängd: ja, men även lite bökigare efter led. Eller rättare sagt man måste vara ännu mer aktiv i sin körning efter led. Jag gjorde dock en enkel lösning så jag kan montera tebax hämmarna på 5 min om andan faller på.

Det som står på listan att göra framöver:
-nerdrevning, tänker mig lättast tänkbara dvs 2 kugg på lilla
-variatorkit, om jag springer över nått beggat. Kört Goodwin på annan 800 och var grymt nöjd med det
-montera dubbelringade Wiseco kolvar (finns i hyllan, ev sommarjobb)
-infettning av den legendariska veven (definitivt sommarjobb)
-V-force (om jag vinner på triss)
2 kugg på lilla kan kräva kortare kedja. Det gjorde det på min. Då ökade jag stora med 2 kugg istället (motsvarar väl 1 kugg på lilla ungefär). Även om stora drevet är dyrare så vart det billigare än att fixa ny kedja.

Edit: Original på min var 21/43... bytte till 21/45 istället vilket jag tror är original på Summit.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
2 kugg på lilla kan kräva kortare kedja. Det gjorde det på min. Då ökade jag stora med 2 kugg istället (motsvarar väl 1 kugg på lilla ungefär). Även om stora drevet är dyrare så vart det billigare än att fixa ny kedja.

Edit: Original på min var 21/43... bytte till 21/45 istället vilket jag tror är original på Summit.
Ok, tack för tipset!
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
De finns ju ochså Dynamo Joe V-kitt till 800'orna...
Jodå, jag vet. Har en bekant som kör med det och han är också nöjd. Tänker mig att kolla in vad som kommer ut på blocket och lägga lite bud.
Man vill ju inte vara sysslolös på sommaren :biggrin1:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Nån som förlängt en Renegade?



Jämförelse. Nu var det fasiken en sjukt dålig bild jag tog idag, men höjdskillnaden framgår ju med all önskvärd tydlighet.

Nu återstår att se vad penningpungen samt hjärnan säger om eventuella framtida uppdateringar av motor enheten. Boysen reeds känns heta och möjligen nått smågodis till :biggrin1:
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Blev ju en jäkla skillnad (bilden till trots så syns de) Ser ut att vara mäkta skönare nu, eller har jag fel?
Snyggt jobbat :D
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Blev ju en jäkla skillnad (bilden till trots så syns de) Ser ut att vara mäkta skönare nu, eller har jag fel?
Snyggt jobbat :D
Det blev ordentligt mycket skönare. Väsentligen större skillnad än jag trodde. Till saken hör ju att styrhöjaren på bilden också är högre på andra bilden så ögat luras nog en del också.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Det som står på listan att göra framöver:
-nerdrevning
-variatorkit
-montera dubbelringade Wiseco kolvar
-rikta veven och smörja lager
-Cudney Racing topp
-SLP PP-skidor
Säsongen börjar lida mot sitt slut och med tanke på andra aktiviteter som tar upp mycket tid så är det nog slutåkt för denna gång. Icke att misströsta dock. Planer har smidits och förbättrings/servicepunkterna enligt ovan är de som kommer att genomföras. Möjligen nån fler också ifall nått läge dyker upp. Maskinen har gått riktigt bra, men ju tyngre föret blivit desto mer framgår det att justering av drevning och variatorer är ett måste för att hålla spinn på mattan. Kolvarna, toppen och veven är ju enbart preventiva åtgärder och bidrar dessutom till en känsla av välbehag :biggrin1:

Får väl lägga upp lite bilder å resonemang vartefter.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Får väl lägga upp lite bilder å resonemang vartefter.
Kan väl passa på att lägga upp lite bilder då det hänt lite grejer. Hunnit med att tidigare demontera variatorer och genomfört rigorös rengörning. Dessa nu lagrade i väntan på uppgradering från bortom pölen. Skall genomföra kolvbyte, fetta in vevlager och uppgradera topp.
Finns ju lite att göra därmed och hur bättre spendera en nationaldag än att skruva skoter :bounce:

Krappen och antic gav gott understöd även denna gång och belöning i form av premiärbastu, i färdigställd timmerbastu, var uppskattad!



Grundpolerad och strippad. Projektering pågår för ny stänka och lyftbåge!



Färdigställd för bortmontering av motor...



Bara att hugga i. Börja riva krejjer. Då det är premiär för egen del gäller det bara att hålla ordning på vad som skall sitta vart :wacko:



Att få ut snurran gick tämligen smärtfritt. Bara att börja riva därmed :)



Hmmm, var ju fasiken tur att man gör det man gör.....
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå


Hela motorn, utom veven, lådställd. Kan garantera att det är sista gången jag visar den på bild såhär skitig :tongue1:



Flikar in lite toppgotta också :hahaha:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
:bump:

Vad bättre göra, då soldjäveln vägrar gå i moln och tjejen är på resande fot med svärmora, än att träda in i det svala garaget och göra lite nytta :)

Motorn har legat i delar nu ett tag och veven är inlämnad för kailibrering och omsorg. Kändes som ett bra tillfälle att utöva lite poleringsonani och allmän rengöring av diverse attiraljer. Brukar vanligtvis vårda maskinerna väldans noga sommartid men denna gång kanske det går helt överstyr :loco: Nåja min devis är ju att -skotern kan aldrig få för mycket omsorg!



Grundren motor!



Recept för en fina giljotiner: tandborste, bromsrengöring, fin smärgelduk och tid.



"Där det är blankt går det att polera" Gammalt träsket ordspråk.



Porr.



Lite plast och verktyg fick också smaka trasa. Lagade även liten spricka i stänkarn.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Ser bra ut, snyggt, och kul att du har puts på grejerna! Det ser ju riktigt trevligt ut med lite polering :blink1: