Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Postade denna film om bygget på Snowest forum.
Lite jobbigt att försöka prata engelska :blink1:
[video=youtube;ied0lS4iCRE]http://www.youtube.com/watch?v=ied0lS4iCRE#t=665[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är möjligt men vi vill ändå ha två axlar som binder ihop skenorna. Fram finns ju ingen boggiarm som stagar skenorna.
Innerdiametern på örat på dämparen är begränsningen hur grov axel man kan använda.
 

Yamahar1

Medlem
17 feb 2014
6
0
1
Hej är ny här på forumet och behöver lite tips hur man bygger om en Yamaha R1 till en snowbike. 750 gixxer (coolt bygge) gav inspiration sån måste jag oxå bygga:) finns de bilder på 750 bygget, ritning, typ av boggie som passar bäst m.m som sagt kom med tips....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är Peter Tedelind som byggt Gixxern. Ett roligt showoffbygge! Provkörde den i Kåbdalis för några helger sedan. Snabb var den men behöver nog förfinas om den ska funka i skogen. På fjället kan den nog vara kul. Härligt ljud i en högvarvig radfyra!
Tror inte att han har ritningar på något utan han gjorde bandkittet baserat på hans tidigare byggen. [video=youtube;sKLHmTQBFTo]http://www.youtube.com/watch?v=sKLHmTQBFTo&feature=youtu.be[/video]
 
Senast redigerad av en moderator:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Hur svårkörd är begshästana på hård led typ känns de vingliga då de saknar rotationen /gyrot från fhjulen? Gixxern lär vara ännu vingligare än små hästarna gissar jag? Eller kan ni stå på på rakor och kurvor liknade som med hjul? Jag har bara kört snohawk och den känns minst sagt svårkörd på hårdspår speciellt i lägre farter. Jag gissar en snohawk är mest lika gixxerbygget i körupplevelse.

Jag antar det är fördel att ha mc åkning i blodet och det har jag,, typ 80% mc 20% skoter genom åren. Jag antar en mer ledanpassad häst typ smalare band som vissa köpeskitt har och några snubbar har byggt bör kännas mer lättkörd på led.

Ni får starta uthyrning, jag skulle vara första kund....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Svårt att beskriva ledkörning. Eftersom mattan är hyffsat bred och helt plan strävar den att räta upp sig vid mindre lutning och vid mer lutning så känns det som den vill tippa. Första gången upplevdes den nästan okörbar men med lite träning känns det numera helt ok. Att luta sig tvärt emot som man kör hoj är exempel på körteknik.
Ändå vill jag påstå att dom går hyffsat bra på led när man fått in rätt känsla.
Den ovane föraren tenderar att spänna sig i rädsla för att den ska få ett snedskär och överreagerar.
Med tiden lär man sig slappna av och då kan man få upp ett hyffsat tempo.

Oavsett förare så tror jag aldrig dessa maskiner blir några renodlade ledmaskiner. Betrakta den som en mountainskoter; går acceptabelt på led men är en dröm i lössnön.
Det behövs inte många centimeter snö på ett hårt underlag för att karaktären ska ändras radikalt.

Hyra? Bygg!:blink1:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Nu fick man se en bra film på turbohästen hur motorn jobbar i olika terräng och farter. Jäklar vilken kraft som ligger bakom och vad den tar sig bra i skogen och vilken fart du hade i skogen.

Crossfilmen var också stenbra och den tvåstrokaren verkar gå bra på bana ivf ,, vilken kubik har den ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
2-taktaren var en KTM 300.
Effektmässigt är den i klass med en 450 4-takt men fordrar mer varv och ett kortare register.
Personligen tycker jag inte det är någon höjdare. Ljudmässigt låter den vass men upplevs i själva verket som ganska orkeslös. 4-taktarna tvärt om, låter slöa men det händer mer än man tror, tack vare mer kubik och bra register.
Ändå finns det många snowbikeåkare som inte delar min uppfattning och gillar 2-taktarnas motorkaraktär som dessutom väger dom några kilo mindre. Tyvärr är bränsleförbrukningen något högre så viktfördelen förlorar man genom att behöva ta med sig mer bränsle.

Den 2-takt som är riktigt intressant är 500. Tyvärr finns det inga registrerade hojar, har ingen elstart och nytillverkas inte längre. Inte en hoj för vardagskörning men förmodligen riktigt potent. En lätt trimmad 500 kan man enkelt få ut 80-85 hästar om jag fattat det rätt.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Vågar man ens fråga vad detta bygge landar på?
(Det jag undrar är alltså om man har råd att utöka skoterflottan med en snömoped)


Hellre en trasig Polaris i garaget än en hel Yamaha på fjället
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
En schysst begagnad registrerad endurohoj kostar ca 40.000.
Köpa en ny bandsats till den från Timbersled kostar strax under 60.000 kr.
Bygger du en egen bandsats är materialkostnaden mellan 15-35.000 kr beroende på om det är nya eller begagnade delar du använder, pulverlack eller penselmålning m.m.

Låter kanske som mycket pengar men kom ihåg att du samtidigt får ett lekfordon att använda på sommaren!
Värdeminskningen på bandsatsen är en bråkdel vad en skoter har.
Bränsleförbrukningen är ganska precis hälften mot vad skotrar tar, inga kostnader för variatorremmar. Kort sagt förhållandevis låga driftskostnader.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Okey. Tack så mycket för det utförliga svaret. Summa Sumarum är alltså att jag skulle komma undan med halva kostnaden för bandsatsen bara jag hade förmågan att bygga den sj?
Har ni utgått från ritningar eller är allt snickrat på frihand?


Hellre en trasig Polaris i garaget än en hel Yamaha på fjället
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har designat, konstruerat och byggt själva. Det tycker vi är kul!
Mycket jobb innan den är klar men värt besväret.
För den som tycker byggandet är jobbigt eller ointressant och enbart vill köra rekommenderar jag att man köper ett färdigt kitt. Mer pengar förstås men då vet man att den blir klar inom rimlig tid.

Det vi byggt är prototyper som hela tiden modifieras. Stora förändringar i början men nu börjar vi landa med ytterst små förfiningar.... Så brukar det ju vara vid alla former av utvecklingsarbete :blink1:
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Sant.
Jävligt imponerande bygge!
Det har ni fanimej gjort riktigt bra


Hellre en trasig Polaris i garaget än en hel Yamaha på fjället
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Jag har trimmat några Honda cr 500or med org cylinder och de går tyvärr inte plocka ut så mycket effekt pga trånga överströmskanaler och känsligt tvinn utblås utan avgasport . Den sista jag gjort har moderat portning och effekt på ca 63-65hk på hjulet. Org har de bara 50-54hk. Men man når ca 80 nm på typ 5500v vilket däremot är bra med lätt portning och omgjord topp + pipa. Det finns riktiga billet cylindrar till dem så man kan få ut 80-90hk men då kostar de 20000kr.

Kawazaki 500 däremot har trippelutblås med avgasport som en skoter. Man kan ta en gammal härk från 80 talet och porta upp den till vridstarka 70-närmare 80 bakhjuls hk gissar jag . Jag portade inte den 88a jag hade men det såg lätt ut att få ut minst 70hk.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ok, 80 hk i en 2t 500:a är alltså möjligt men fordrar ganska omfattande och dyr trimning.
Då framstår en KTM 500 4T som det rimliga valet för vardagsåkaren.
Den hade 56 hk på bakhjulet så i den jämförelsen är skillnaden till 500 2T inte så stor som man skulle tro.

Har aldrig provkört en 2T 500 men gissar att den är råstark med ett hetsigt register. Dessutom är avsaknaden av elstart ett problem, särskilt om man ska försöka kicka igång den halvt omkullkörd i djupsnön...

Här en länk till ett imponerade Bigbore 2-taktsbygge. Tyvärr kommer den här bara rulla på hjul :eek:h: Tänk dig den med bandsats, en riktig killer!
http://forum.soe.se/showthread.php?55821-Projekttråd-Honda-CR550-Liger
 

Yamahar1

Medlem
17 feb 2014
6
0
1
Nu har jag införskaffat mig M10 boggie med 307 matta med 2, 52 delning. Största bekymmer som jag har nu är vad ska man ha för drevning på en R1 motor? Funkar det med 15t från motor till18t mellanaxel 19t mellan till 43t drivaxel?