Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Turboladdaren och plenumet monterat. Motorn har plockats ur för byte av bl.a. lågkompskolven och pinnbultarna. Bara resten kvar! Snön kan vänta ett tag till ;-)



Passade på att kolla ringgapet. Ska vara drygt 0,45 men visade sig vara 0,25. Filade upp spalten så gapet blev korrekt.
På min förra kolv kontrollerade jag aldrig detta. Har haft tur med andra ord....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jag är förvånad att du kom undan med 0,25 i ringgap på en turbomaskin med så stort borr. Wiseco rek allt från 0,45mm moderat trimmat till 0,70mm hård turbomatning alt nittrometan så 0,55mm är lämpligt från 1 bar till 2,5 bar. På de högtrimmade turbomotorer jag har koll på inom drifting körs 0,55 i ringgap vid 95 mm borr. Vid 0,45 gap kunde vi se tecken på längsgående repor från ringsizing. Men dessa motorer laddar 1,5-2,5 bar och ger 160hk ur varje cylinder.

Du har visserligen kört 0,25 utan skader (underligt nog) men jag skulle rek 0,50mm i ditt fall.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ringgapet beräknas på borrningen enl. JE-pistons .
I deras tabeller fanns ett flertal beräkningsfall beroende på trimningsgrad. 0,47 blev ringgapet vid 95 mm borr och turboladdning.
Har inte kollat vad ringgapet var på den förra kolven. Om det var samma som denna inser jag att det är ren tur att det inte pajat.
Rekommenderar alla att dubbelkolla gapet innan man monterar en ny kolv för att vara på den säkra sidan.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Snowbikes växer för varje år. Kul! Om jag inte är felinformerad kommer Timbersled att tillverka mer än 3.000 kitt denna säsong. Utöver detta har det kommit ut nya tillverkare på marknaden såsom Yeti, CMX, Mototrax och Snowtech. Det pratas också om att Arctic Cat planerar ett kitt inom en snar framtid. Även om dessa tillsammans skulle tiodubbla sin produktion kommer det aldrig komma i nivå med skoterförsäljningen. Snowbikes kommer istället bli ett roligt komplement till "översnöfordonen" som Ockelbo kallade det ;-)

Vet inte vilken huvudmålgruppen för snowbikes är men gissar att vissa är mc-åkare vill använda hojen även på vintern. Skoteråkare är kanske huvudgruppen men många verkar tveka. Möjligen är det den låga effekten jämfört med en skoter som gör att få tar steget att testa något nytt.

Har genom de år jag nördat ner mig i Bergshästbyggandet sett ett flertal försök att bygga något skoterliknande fordon med en skida som kan överträffa vad en lätt men motorsvag endurohoj kan prestera.
Gissar att många som läser här kanske intalar sig att något med en skotermotor skulle vara det ultimata.
Kan kanske framstå som besserwisser men hävdar att det är helt fel!
Poängen är inte effekt utan isället manöverbarhet, smal och 100 kg lättare än en skoter.

Här ett exempel på någon som försöker bygga om en skoter med en skida. Ser seriöst ut men kan nog direkt säga att det tyvärr kommer misslyckas. Maskinen kommer att bli för tung, en ogynnsam viktbalans och hela motorpaketet med kåpor blir för bred.



Hittade denna youtubefilm på en liknande idé som knappast övertygar http://youtu.be/ianH7kbfU5U

Även om jag aldrig kört en Snowhawk tror jag en sådan funkar bättre.
Tittar man på försäljningssiffrorna på hawken kan man direkt konstatera att snowbikes vinner med hästlängder. Snowhawk blev ingen succé och alla former av nytolkningar tror jag kommer knappast bli det heller.

För er som sneglar på skoterklonen rekommenderar jag att ni skippar den. Bygg en snowbike först och jobba med den tills den funkar bra.
Vill ni sedan testa något revolutionerande nytänk så gör det senare. Jag tror ni kommer inse att jag har rätt ;-)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Jag tror att för att lyckas göra något med mycket effekt och variator så behöver man bygga en helt ny motor, med cylindrarna efter varandra för att få ner bredden. Har haft en sådan tanke rätt länge då jag vill ha en quad med variator och massa effekt. Trimmad 500cc tvåtakt duger inte :)
Kan nog bli en sådan motor någon gång framöver när garaget blir klart.. Sen får man se vad man bygger av den.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
I övik finns ett nystartat företag som just startat tillverkning av bandsatser. Brutalteknik
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Håller med om att en längsmonterad motor kan vara en framkomlig väg med en variator. Motorpaketet kommer bli tillräckligt smalt och kompakt.
Idén fordrar en ganska komplicerad transmission med en vinkelväxel för att få ut drivningen till mattan. För hembyggaren är det en utmaning att lyckas med en sådan transmission. Utöver detta en specialbyggd ram o.s.v. Inte omöjligt bygge men många detaljer som måste nyutvecklas.
För vår del är konstruktionen av bandkittet ett tillräckligt omfattande projekt. Vi kommer ständigt på nya idéer på modifieringar. För den som ska bygga med revolutionerande nytänk kan vänta sig många prototyper innan man landar vid något som lirar bra.
Vill slå ett slag för att först testa bygga häst innan man tar nästa steg.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
I övik finns ett nystartat företag som just startat tillverkning av bandsatser. Brutalteknik
Sett Brutaltekniks facebooksida. Riktigt spännande!
Tyvärr få bilder som visar hur det kommer att se ut. Kanske vi äntligen får en svensk tillverkare på marknaden.
Hoppas dom byggt några prototyper innan dom startar tillverkningen. Man brukar sällan pricka rätt första gången även om man tror att man tänkt rätt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Håller med om att en längsmonterad motor kan vara en framkomlig väg med en variator. Motorpaketet kommer bli tillräckligt smalt och kompakt.
Idén fordrar en ganska komplicerad transmission med en vinkelväxel för att få ut drivningen till mattan. För hembyggaren är det en utmaning att lyckas med en sådan transmission. Utöver detta en specialbyggd ram o.s.v. Inte omöjligt bygge men många detaljer som måste nyutvecklas.
För vår del är konstruktionen av bandkittet ett tillräckligt omfattande projekt. Vi kommer ständigt på nya idéer på modifieringar. För den som ska bygga med revolutionerande nytänk kan vänta sig många prototyper innan man landar vid något som lirar bra.
Vill slå ett slag för att först testa bygga häst innan man tar nästa steg.
Jag tänker mig inte en transmission med vinkelväxel... Tänker mig något liknande rotax 256
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Sett Brutaltekniks facebooksida. Riktigt spännande!
Tyvärr få bilder som visar hur det kommer att se ut. Kanske vi äntligen får en svensk tillverkare på marknaden.
Hoppas dom byggt några prototyper innan dom startar tillverkningen. Man brukar sällan pricka rätt första gången även om man tror att man tänkt rätt.
Det har utvecklats och körts prototyper de senaste två vintrarna.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Sett Brutaltekniks facebooksida. Riktigt spännande!
Tyvärr få bilder som visar hur det kommer att se ut. Kanske vi äntligen får en svensk tillverkare på marknaden.
Konstigt att dom inte lagt ut bilden/skissen på slutresultatet än, men dom har kanske någon tanke med det så jag bör nog undvika att sprida den.

Jag blev i alla fall sugen på att köpa ett kitt nu i vinter :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Varför inte v-twin? Har INGEN aning om hur vinkel2t fungerar men då slipper man massa drev och extra vevaxlar

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Varför inte v-twin? Har INGEN aning om hur vinkel2t fungerar men då slipper man massa drev och extra vevaxlar

Skickat från min E2333 via Tapatalk
Det finns "v twin" tvåtaktare men det går inte att sätta stakarna på samma bult som man gör på 4-t och dela vevhus, så man måste ha två separata vevhus, så en 2-t v-twin blir ungefär 1,5 cylinder bred. Ska man få plats med en variator så blir det nog för brett.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ska man få plats med en variator så blir det nog för brett.
Även om motorn är smal anser jag att hela paketet för brett om man lägger till variatorn.
Kör på vanlig växellåda istället, det funkar bättre än vad många kan tro!
Tror många fastnat i skotertänket när det gäller transmission. Ingen i cross/endurovärlden har ens denna fråga öppet för diskussion. Här gäller koppling och växellåda, inget annat.
Körstilen på häst påminner mer om hoj istället för skoter.