Projekt: Stor skotersläpvagn (Byggtråd)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ett tips är ju att sätta riktigt stora hjul

lånade ett 4p med hjuldimension 17/185/80, dvs hög profil

den höga profilen har ju två bra egenskaper, dels hjälper gummidäcket till att fjädra och dessutom så kliver stora däck upp på ojämnheter mjukt o fint
du menar 185/80-14?

det är precis den dimensionen jag gjort plats för i hjulhusen då dom tål hiskeliga vikter minst 800kg/st-åtminstone i förstärkta verisionen 185-14 C. alternativt kör jag på 195/70-15 C som är likvärdigt i höjd och tålighet.


antonol: jag såg ditt inlägg och har varit med om precis samma. därför blir det stänkskydd av ramperna som ett slags mellanting mellan öppet och kåpa.
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
bygget fortskrider. har lackat skärmarna och svetsat fast dom.

har även skurit till plexiglas från ett husvagnsfönster (återvinning) att skydda bakljusen med.

nu håller jag på att lägga igen hålen i flaket så där ryker 300:- till på bygglim.

det blir totalt 10 st surrningsfästen på rad i mitten, ca 50 cm mellan varje och minst lika många hål borrade undertill längs sidorna att fästa spännbandskrokarna i. alltså runt 30 st fästpunkter :D

tänker regbesikta innan månaden e slut.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Nice nice, e bra avis på vagn, man letar lite smått hela tiden efter liknande projekt på blocket!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ja,det handlar bara om att komma till skott!
-billigt och precis som man själv vill ha det.

-fast jag ångrar att jag inte byggde på en boggievagn och gjorde tipp.
man får ju inte ändra originalramen, men hade ju kunnat göra flaket ovanpå originalramen och då med tipp. iofs. lite högre men då hade hjulhusen blitt mindre uppstickande.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
surrfästena blir totalt 36st:cool: 3st på vardera v-balken fram,4 framför och 4 bakom hjulen på varje sida,10 på rad i mitten,2 en bit ut från mittenraden mellan skärmarna(om jag har en skoter mellan skärmarna) och 2 mellan bakljusen och nr.skylt.

har också fått tag på (gratis) aluminiumlist som gör övre kanten mot flaket mycket snyggare.

ena rampen färdig: tanken är att styrstålen skall löpa i rännan mellan träet och stålrören, cc 100-112 som iaf våra skotrar håller sig inom.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
jag har länge önskat mig en släpa som tar 4 skotrar eller 2 skotrar + pulkor.
dock är det helt sjuka priser varför jag tänker bygga en egen.
tänkt budget är 7000:- reggad & klar.

......
denna har i dagsläget totalvikt 1200kg men kommer att typas ner till 920 kg då jag har för tung dragbil. besiktar med vekare däck som håller precis rätt belastningsindex,hellre överlast än olovlig körning(det behövs våg för att bevisa) -skulle vägverket i framtiden ändra tågviktsreglerna gör jag bara en ny regbes. på 1200 kg igen.
....

De flesta åtal läggs ner om man kör med för tungt släp iförhållande till sitt körkort. Polisen måste nämligen bevisa att du har gjort det medvetet.
DVS att DU vet att DU är olaglig.

Detta fungerar ju givetvis bara EN gång...
Överlast däremot , ja... inte helt gratis det heller. Faktum är att man kan sitta djupt i skiten med det också.

Våg , ja kanske, inte så svårt att kolla tjänstevikt tex. Pallar ditt släp 700Kg i last och du har 4 skotrar på det... räknar dom lågt 4*200Kg = 800Kg = Torsk. Har du dessutom bensin och annat farligt gods på släpet så, räkna inte med några rabatter.

I vilket fall som helst så åker du på att lämna släpet på platsen.
Bara en liten parentes i dina teorier.

Går själv i funderaringarna på att bygga om en Husvagn till skotersläp, tänker dock sikta på en boggievagn. Dels för att jag redan har BE och dels för att dom går betydligt stadigare bakom bilen. Minst 1500Kg men är ju varken gratis eller enkelt att hitta :-(

Ett tips är att ta BE då det varken är speciellt svårt eller kostsamt.
Ändringarna kommer enligt den info jag har hört tidigast 2012.
Och ej gratis, någon form av utbildning skall till.

Fint bygge annars. Men skall du verkligen inte göra några sidor för att styva upp konstruktionen ? Iaf på långsidorna.
Blir det där tillräckligt vridstyft ?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
De flesta åtal läggs ner om man kör med för tungt släp iförhållande till sitt körkort. Polisen måste nämligen bevisa att du har gjort det medvetet.
DVS att DU vet att DU är olaglig.

Detta fungerar ju givetvis bara EN gång...
Överlast däremot , ja... inte helt gratis det heller. Faktum är att man kan sitta djupt i skiten med det också.

Våg , ja kanske, inte så svårt att kolla tjänstevikt tex. Pallar ditt släp 700Kg i last och du har 4 skotrar på det... räknar dom lågt 4*200Kg = 800Kg = Torsk. Har du dessutom bensin och annat farligt gods på släpet så, räkna inte med några rabatter.

I vilket fall som helst så åker du på att lämna släpet på platsen.
Bara en liten parentes i dina teorier.

Går själv i funderaringarna på att bygga om en Husvagn till skotersläp, tänker dock sikta på en boggievagn. Dels för att jag redan har BE och dels för att dom går betydligt stadigare bakom bilen. Minst 1500Kg men är ju varken gratis eller enkelt att hitta :-(

Ett tips är att ta BE då det varken är speciellt svårt eller kostsamt.
Ändringarna kommer enligt den info jag har hört tidigast 2012.
Och ej gratis, någon form av utbildning skall till.

Fint bygge annars. Men skall du verkligen inte göra några sidor för att styva upp konstruktionen ? Iaf på långsidorna.
Blir det där tillräckligt vridstyft ?

Nackdelen med BE-behörighet är att E-delen ryker om man blir av med lappen. Då måste man ta om skiten igen och det blir ju helt sjukt dyrt om man ofta har "lite bråttom" så att säga.

//R
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Det var nå helt nytt för mig. Borde ju vara likadant med ce då? å i mina ögon låter det sjukt.
Bevis?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Det var nå helt nytt för mig. Borde ju vara likadant med ce då? å i mina ögon låter det sjukt.
Bevis?
Det ÄR helt sjukt, för om du har CE får du behålla E-behörigheten om du blir av med lappen. Logiskt va... :hmmmm:

Tänkte ta E-behörighet tidigare för att kunna lasta mer lagligt när vi skulle ut och åka, men när jag fick infon att man blev av med behörigheten och var tvungen att ta om den så försvinner hela poängen med den. Då är det bättre att åka olagligt och sedan ta straffet första gången man åker dit (böter om det ej är grovt :afraid:) och sen får nästa person ta samma visa. Då lär man vara pensionerad innan alla åkt dit... Sverige och i detta fall Vägverket är fantastiskt. :stupid:

//R
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
De flesta åtal läggs ner om man kör med för tungt släp iförhållande till sitt körkort. Polisen måste nämligen bevisa att du har gjort det medvetet.
DVS att DU vet att DU är olaglig.

Detta fungerar ju givetvis bara EN gång...
Överlast däremot , ja... inte helt gratis det heller. Faktum är att man kan sitta djupt i skiten med det också.
I vilket fall som helst så åker du på att lämna släpet på platsen.
Bara en liten parentes i dina teorier.
ja,överlast är riktigt dyrt numera. vi hade 48% överlast en gång och det kostade 4000:-(över 50% och det blir åtal)

men jag tänker att jag oftast inte har mer än 2 skotrar + ev kälke och då kör jag lagligt för det mesta.
med tyngre reg kör jag aldrig lagligt och måste alltid lämna släpet på plats.
-med överlast räcker det att lasta av lite för att få köra vidare

Våg , ja kanske, inte så svårt att kolla tjänstevikt tex. Pallar ditt släp 700Kg i last och du har 4 skotrar på det... räknar dom lågt 4*200Kg = 800Kg = Torsk. Har du dessutom bensin och annat farligt gods på släpet så, räkna inte med några rabatter.

Fint bygge annars. Men skall du verkligen inte göra några sidor för att styva upp konstruktionen ? Iaf på långsidorna.
Blir det där tillräckligt vridstyft ?
vad gäller möjligheten att räkna på lasten utan våg så vill jag regga vagnen så lätt som möjligt och bygga tunga förstärkningar efteråt.
fast den flexar bara ett par cm om man ställer sig längst bak så det kanske inte behövs.


Går själv i funderaringarna på att bygga om en Husvagn till skotersläp, tänker dock sikta på en boggievagn. Dels för att jag redan har BE och dels för att dom går betydligt stadigare bakom bilen. Minst 1500Kg men är ju varken gratis eller enkelt att hitta :-(
ja,boggie är ju drömmen men som sagt man hittar få under 10 000:-

Ett tips är att ta BE då det varken är speciellt svårt eller kostsamt.
Ändringarna kommer enligt den info jag har hört tidigast 2012.
Och ej gratis, någon form av utbildning skall till.
BE är naturligtvis det bästa men då måste också frugan ta det och jag löper viss risk att få körkortet indraget framöver och även om jag får tillbaka B så verkar det onödigt att ta BE om jag inte får igen den behörigheten.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Låter ju helt otroligt. Varför får man inte igen E behörigheten då ?
Med bilen är det ju hyfsat lätt att hålla sig under 30 gränsen , värre är det med skotern och hojen ... =(
Lite offtopic men ändå ...

Frugan får väl köra med klasulen att hon ej visste om det ;-)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden

var tvungen att lägga en plastförstärkning bakom skylten så man inte kör bort den när man lastar av.
t.o.m. lilla skylten är för stor när jag vill ha vagnen smäcker.
vill ju heller inte ha nåt hänga under som skrapas loss när överhänget tar i.

troligtvis kapar jag ner skylten och triangelreflexerna lite efter bes.
regbes bokad 8/12 håll tummarna.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
vill ju heller inte ha nåt hänga under som skrapas loss när överhänget tar i.
Tips! Häng skylten under i ett par gummiflärpar, har haft så på min släp i en herrans massa år och den har aldrig lossnat trots att man trycker upp den i drivan varje gång...