De flesta åtal läggs ner om man kör med för tungt släp iförhållande till sitt körkort. Polisen måste nämligen bevisa att du har gjort det medvetet.
DVS att DU vet att DU är olaglig.
Detta fungerar ju givetvis bara EN gång...
Överlast däremot , ja... inte helt gratis det heller. Faktum är att man kan sitta djupt i skiten med det också.
I vilket fall som helst så åker du på att lämna släpet på platsen.
Bara en liten parentes i dina teorier.
ja,överlast är riktigt dyrt numera. vi hade 48% överlast en gång och det kostade 4000:-(över 50% och det blir åtal)
men jag tänker att jag oftast inte har mer än 2 skotrar + ev kälke och då kör jag lagligt för det mesta.
med tyngre reg kör jag aldrig lagligt och måste alltid lämna släpet på plats.
-med överlast räcker det att lasta av lite för att få köra vidare
Våg , ja kanske, inte så svårt att kolla tjänstevikt tex. Pallar ditt släp 700Kg i last och du har 4 skotrar på det... räknar dom lågt 4*200Kg = 800Kg = Torsk. Har du dessutom bensin och annat farligt gods på släpet så, räkna inte med några rabatter.
Fint bygge annars. Men skall du verkligen inte göra några sidor för att styva upp konstruktionen ? Iaf på långsidorna.
Blir det där tillräckligt vridstyft ?
vad gäller möjligheten att räkna på lasten utan våg så vill jag regga vagnen så lätt som möjligt och bygga tunga förstärkningar efteråt.
fast den flexar bara ett par cm om man ställer sig längst bak så det kanske inte behövs.
Går själv i funderaringarna på att bygga om en Husvagn till skotersläp, tänker dock sikta på en boggievagn. Dels för att jag redan har BE och dels för att dom går betydligt stadigare bakom bilen. Minst 1500Kg men är ju varken gratis eller enkelt att hitta :-(
ja,boggie är ju drömmen men som sagt man hittar få under 10 000:-
Ett tips är att ta BE då det varken är speciellt svårt eller kostsamt.
Ändringarna kommer enligt den info jag har hört tidigast 2012.
Och ej gratis, någon form av utbildning skall till.
BE är naturligtvis det bästa men då måste också frugan ta det och jag löper viss risk att få körkortet indraget framöver och även om jag får tillbaka B så verkar det onödigt att ta BE om jag inte får igen den behörigheten.