Projekt: Stor skotersläpvagn (Byggtråd)

Smith

Medlem
7 jan 2008
36
0
1
Nynäshamn
Bra kämpat, riktigt roligt projekt att följa. Och man har ju sett att många fått mersmak och vill bygga. ;) Kommer att starta till våren själv, tack för alla tips.

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
man får inte ändra nånting mellan draget och axlarna, däremot får du bygga på även i fram så länge originalramen är intakt.
på regbes. mäter dom avståndet från drag till axel så det är korrekt.

ser fram emot en tråd om detta bygge.
det kommer förmodligen en, bygget drar nog igång efter jul/nyår, blev lite mycket skotermek nu, 2 skotrar som *****s...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
ja,men axeln är grov och däcken tål minst 1700 kg ;)
Okej säg att du kör med 1700Kg totalvikt då. Då är din överlast "bara" 700kg. >100% överlast. = DYRT

Hade du fått besiktiga upp det till 1700kg ?
Eller pallar axeln bara 1200 enligt pappren ?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nu har den fått känna på ordentlig last,
måste vägt lika mycke som bilen men den gick skitfint förutom tuuungt i uppförsbackarna
tog en sväng till Åkersjön med 4 skotrar:

det ser lite muppigt ut med ramperna men dom skyddar bra, ska nog kapa ner dom lite innan jag målar dom:

men det funkar skitbra att köra av och på framåt:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Hehe >1000kg last då :)
hehe,ja minst, då alla var vältankade också...

om vi lämnar ev brottslighet och korkade tågviktsregler därhän kan jag iaf konstatera att den var stabil och inte ett dugg vinglig och inte bredare än bilens speglar iom inbyggda hjulhus.
vid ett möte med snabbkörnde lastbil på smal väg skar det ner i diket men kastet efteråt var inga problem att häva, bara styra o gasa.

Nytt bygge på boggievagn samt E kort då får jag dra 2 ton lagligt.
-eller om nån vill byta mot en riktigt stor boggievagn.

ska snart modda skylten bak iom ena skyltbelysningen redan rykit.
kommer kapa ner skylten lite samt montera med dessa:

Senast redigerad av en moderator:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Undrar hur en ombesiktning/registrering går till,är det bara att bygga ihop vagnen av husvagnschassiet och beställa tid för reggning ?
i stort sett, det finns vissa regler att följa på vad man får ändra o inte, grovt sett så ska man låta ramen mellan draget och hjulen vara orörd men sen får man bygga på bäst man vill.

men var inte du med Robban W i åre o åkte? då hade han ju min vagn.
annars får du hänga på han hit nånting så ska jag visa dej hur jag gjort allt.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
fan, velar fram o tillbaks med försäljning. -gillar ju vagnen.
hursomhelst tog jag tag i lite småfix idag.
1: skyltbelysningen höll ju inte så länge så jag började kapa ner skylten för att montera lampbultarna.
då lossnar kablarna på båda :mad:

blev till att montera utan belysning i väntan på nya:

sen till nästa problem, jag vill ha ett reservhjul men det är lite trångt under så jag måste hitta på nåt annat.
efter lite rotande i skrotboden hittade jag denna reserhjulshållare från en suzuki samurai:
http://8ndmug.blu.livefilestore.com/y1pFeHRiF660Coy-ZGJXxrFAvI-D-uHIYywcdSI4QMTFGX46o2RCB9r8-J44rKvm9Z6kX9Q4Jm0RVr_RypyrdApYw/DSC00780.JPG
fick flytta på 2 bultar då det är annan bultdelning och sen monterade jag den på dragstången.
där är däcket inte i vägen alls men ser det inte lite muppigt ut?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ja terranon är hög, men jag vill ju kunna dra med andra bilar också:hmmmm: ska mäta o kolla lite mer.
men det som kan ställa till problem är väl isf. skarpa gupp såsom vägbulor

svänga går jättebra, den klarar väldigt skarp vinkel vilket är behövs med så stort släp.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
tjena intresannt tråd, har vart inne på att bygga släp jag med, men verkar svårt att få tag i nå bilig husvagn, och jag såg att jula säljer Bromsad axel för byggen men hur fungerar det då att besikta? någon som vet de?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
En fråga till Engström, tänkte också bygga ett släp av ett husvagns chassi. Blivit erbjuden en husvagn med totalvikt på 1100kg, tjänstevikt 890kg, dvs. 210kg i lastvikt. Längd 475 bredd 209.

Det jag funderar över är hur mycket vikt som försvinner när man tar bort själva "lådan" och bara har kvar chassit. Hur mycket vikt försvann för dig?

MvH Oskar