Prova på Enduro!

T_jonsson

Medlem
18 apr 2009
6
0
1
Gammelstad/Luleå
Tjena, Känner mig toksugen på o testa att köra ett motionslopp bara för att kolla om det är nåt för mig, lite funderingar bara...
Är det ledkörning eller en speciell bana man kör efter?, På vilka orter i Norrbotten går det lopp nästa vinter, det kanske inte ännu är bestämt?
Hej. Det är bara att prova på, det ska nog gå en tävling i Överkalix det är den enda i Norrbotten om ingen fler arrangör kör nått. Banan är en enkom bana som arrangören stakar ut innan tävlingen.
Jag har Tävlat i enduro sen -05 och jag tycker det är jätte roligt.
 

thomasw

Medlem
27 apr 2009
6
0
1
Ljusdal
Tjena allihopa har köpt en skoter i vår efter att ja varit utan sedan 95, provade ett långlopp då på en arctic cat prowler, de absolut roligaste ja gjort på en skoter.

Jag å bror min är inne på att testa enduro nästa år, blir troligtvis motion men stora klassen vore oxå kul blir ju mer skoteråka då.

Min skoter är väl inte de optimala, de är en polaris xc 500 2004 med m-10 boggi.
Är de nått att köra enduro på eller ska ja lägga ner innan ja provar eller har ni några tips å råd vad som behöver fixas på den så den blir så bra som möjligt.

Den har gått 480 mil å är i himla bra skick, men boggin slår igenom på tok för lätt, å de är väl lite taskigt gassvar men de är ju bara en 500.

Vad tror ni eller har nån någon erfarenhet av liknande modell,
ska ja schimsa på dämparna byta fjädrar(sitter progressiva fram med flera cm förspäning och ca 10cm häng, kränghämmaren sitter oxå där) variatorkit är de nått att kosta på.

Ja ska köra enbart för att de är så himla kul å köra å träffa en massa trevligt tävlingsfolk.

Tacksam för råd
Mvh Thomas
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Hur pass erfaren skoterförare bör man vara innan man börjar tänka på att prova på Enduro?
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Lagomt erfaren, det är iaf konditions krävande! vad min polar säger iaf
Konditionen är inget problem :cool: Sen tror jag inte det ska vara något problem med erfarenheten heller, men ville bara kolla av lite för säkerhets skull :)
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Kör dom skoter enduro kring sälen-idre-vemdalen eller liknande? Bor i södra dalarna men vill gärna köra lite motions enduro tävling utan att behöva åka 50mil enkel resa.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kör dom skoter enduro kring sälen-idre-vemdalen eller liknande? Bor i södra dalarna men vill gärna köra lite motions enduro tävling utan att behöva åka 50mil enkel resa.

2005 arrangerade Älvdalen sin senaste tävling.
Kan ju hända att dom arrangerar i år annars så blir väl Gäddede den närmaste
för din del.
 

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Om man ska köra i Stock 600, vad får man göra på maskinen då?
T.ex. om jag ska köra, jag har 44matta, nerdrevat och andra skidor.
Får jag köra i den klassen då ?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Om man ska köra i Stock 600, vad får man göra på maskinen då?
T.ex. om jag ska köra, jag har 44matta, nerdrevat och andra skidor.
Får jag köra i den klassen då ?

Jajjamän, så länge du inte gör något ingrepp på motorn.
Bestycka om är inga hinder och justera variatorer med andra vikter, fjädrar är
heller inga problem.

Originalpipa och slutburk ett måste för bullerkrav.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jajjamän, så länge du inte gör något ingrepp på motorn.
Bestycka om är inga hinder och justera variatorer med andra vikter, fjädrar är
heller inga problem.

Originalpipa och slutburk ett måste för bullerkrav.
men om motorn är utbytt till en modell större men är original?
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
kan nån förklara för mig vad enduro är? förstår inte riktigt! ni pratar om stock 600 osv osv, är de som vanlig skotercross fast mer riktat åt privat personer eller? :O
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
enduro = mer som ledtävling en längre bana och inte dom extrema hoppen utan mer som att tävla om vem som är snabbast på ledkörning kan man säga.

skotercross är ju oftast en rätt kort bana med många extrema hopp.

pro stock är en utav klasserna som går att tävla i och de är vell just där som dom snabbaste kör och som går in i de men även nybörjare får hoppa in om man känner för de. men dom flesta där är väldigt snabba. skoter är helt orginal 600 snurra får ej vara trimmad men man får maximera drivlina men ej göra något åt motor.(rätta mig om ja har fel?)

sedan finns de motionsklassen och de är vell den klassen som är mest lämpad för nybörjare då du får ha vilken kubik du vill men ej trimmad och där spelar de också mindre roll på åldern på skotern och håller lite lägre klass en stocken.

sedan finns vell fläkt osv kan inte exakt har aldrig tävlat i enduro en men är tänkt att ja ska börja till vintern så man länkar som bara den nu.

hoppas du fick litet svar på frågan ;)
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Bumpar tråden.

Nu när en ny skotersäsong närmar sig börjar jag bli sjukt sugen på att prova på en motions-tävling.
Dock har jag ingen erfarenhet av att tävla sen tidigare. :cool:

Vad är det för slags förare som kör motion? tex. avdankade crossförare, 50 + gubbar, nybörjare? tänkte om man har någon chans huvudtaget?
Vilka är de vanligaste maskinerna man använder?
Körs tävlingarna på samma platser som cross,delvis samma dagar? (inte samma bana förståss)
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
I svemos regelbok står det att fri kubik inom motion är tillåten all annan bearbetning är lika med diskvalificering. Men ett par uppdat. insugsgummin ska dom väl inte ta så hårt på.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Bumpar tråden.

Nu när en ny skotersäsong närmar sig börjar jag bli sjukt sugen på att prova på en motions-tävling.
Dock har jag ingen erfarenhet av att tävla sen tidigare. :cool:

Vad är det för slags förare som kör motion? tex. avdankade crossförare, 50 + gubbar, nybörjare? tänkte om man har någon chans huvudtaget?
Vilka är de vanligaste maskinerna man använder?
Körs tävlingarna på samma platser som cross,delvis samma dagar? (inte samma bana förståss)
Det är såna som du som kör. Nyfikna att testa och naturligtvis en del som helt enkelt vill få upp en del flås. För jobbigt det kan jag lova att det blir.
Och det är ditt adrenalin som kommer att se till att det blir jobbigt. :)
Ser man till sm-klasserna så är det fläktkylt upp till 600cc och standard vätskekylda maskiner upp till 600cc som används.
Och det är väl något som jag skulle rekomendera i motionsklassen oxå. Undvik 3-cylindriga blyslädar.
Och vart tävlingarna körs?......Det är bara att kolla tävlingskalendern.

/Jörgen