PTV bygge - en liten bandvagn..

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
De flesta typ honda gx motorerna är väll av konstantvarvsmodell. En "gx390" borde väll bli en rätt lämplig motor till en något större maskin än denna nuvarande med gx200 kopia motor.
De flesta små 4-t motorer har väl varvtalsregulator, som på gräsklippare, snöslungor med mera...
Vill man kan man räkna fram hur stor motor man behöver för att driva pumpen.
Man tar (Flöde i L per minut/ Tryck I Bar)/600 så får man fram effektbehov i Kw.
Tex (20L/min x 150 bar)/600 = 5Kw.
5kw / 0.735 = 6,8Hk
För räkna ut vilka flöden och effekter man behöver får man börja med att bestämma vilken dragkraft och hastighet man vill ha. Det är det som blir styrande för dimensioneringen av systemet.

Man kan styra varvtalet på hydralmotorn med varvtalet på pumpen också. tex vissa båtar kör så
Det är precis en sån drift vi talar om i detta fallet.
Man brukar då köra motorn på konstant varv och styra hastigheten med pumpen...
 
Last edited:

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
det jag menar är att man kan reglera varvtalet på pumpen med motorvarven ! inte så fränt att smyga runt kvarteret med en gx390 på fulla varv =(
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Måste jämt väcka denna tråd till lite liv och fråga hur det går med bygget Asker? :)

Hur har det funkat med kapade mattor för dig? både längd och bredd, krängt av gått av i bultarna någon gång?

Det är förövrigt jag som håller på att bygga den hydrauldrivna historian på maskinisten som A.Holm länkade till, Finns även en tråd om bygget här -> http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=58634. Hur det en gång började....

//Stefan