PTV bygge - en liten bandvagn..

5 jan 2011
10
0
1
Hur går det för PTVn? Vart tog alla fina bilder vägen och kommer det någon film ? :D Håller på med ett liknande bygge själv och behöver inspiration !
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
898
113
Stora Blåsjön
Ska fixa bilderna, får flytta dom till ett annat ställe än pixbox.

PTV:n funkar fint, dock drog jag av startsnöret för någon vecka sedan. Den funkar tyvärr inte så jättebra i lös snö, skottar lite dåligt och hänger upp sig, sen funkar inte öppen diff så jättebra i snön om man kör sakta och ska svänga, gräver lätt ner sig då.
Har lite lösa planer på att göra en PTV 2.0, den kommer isåfall att bli lite större och med en riktig motor (2takt) och med fjädring, ska bara fundera ut något smart och enkelt för drivningen :)
 
5 jan 2011
10
0
1
Härligt !
På mitt bygge så har jag gjort som dig och delat en skotermatta på mitten men jag behåller den i orginal längd (307) så hela PTV:n blir längre än din. Funderade på att göra någon lösning med stötdämpare men kom inte riktigt på någon vettig lösning så den blir stum till att börja med.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
898
113
Stora Blåsjön
5 jan 2011
10
0
1
Jag kör grävmaskin och hjullastare själv och mitt spontana svar är att det blir inte någon stor skillnad så länge det inte är vatten/luft i systemet utan det borde vara tajt och fint utan någon fördröjning. Såg i en annan film av samma kille att han hade gett strax under 300 dollar för båda lådorna på eBay nya.
Kanon med nya bilder det tackar vi för !!

Btw Vad väger fanskapet och hur fort går det att köra med den?
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Stort tack! Det där verkar vara precis vad jag söker...
Hur blir "känslan" i ett hydrauliskt drivsystem? Blir det som "kugghjul" eller blir det lite fördröjning om du förstår hur jag menar.
Ett hydrostatsystem blir stumt, det är inget slir eller nåt sånt att tala om...
Men med en sån lösning måste du ha nån typ av konstantvarvsmotor.
Eftersom man styr ut pumpen och därmed hastighet steglöst via pumpen så kan motorn gå med konstantvarv. Den behöver även gasa på när det börjar gå tungt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
898
113
Stora Blåsjön
Ett hydrostatsystem blir stumt, det är inget slir eller nåt sånt att tala om...
Men med en sån lösning måste du ha nån typ av konstantvarvsmotor.
Eftersom man styr ut pumpen och därmed hastighet steglöst via pumpen så kan motorn gå med konstantvarv. Den behöver även gasa på när det börjar gå tungt.
De flesta typ honda gx motorerna är väll av konstantvarvsmodell. En "gx390" borde väll bli en rätt lämplig motor till en något större maskin än denna nuvarande med gx200 kopia motor.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Man kan styra varvtalet på hydralmotorn med varvtalet på pumpen också. tex vissa båtar kör så