PTV bygge - en liten bandvagn..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Ser riktigt bra ut men kommer den orka gå utan att skära?
Här är vår myrmaskin, börjar ha några år på nacken men går som ett skott över myren kanske kan inspirera till något större bygge :)

Hur har du löst styrningen, de har varit vårt stora problem då det blir styggt svår styrt även om vi har hyfsade bromsservon på båda sidorna..
orka gå utan att skära? Kraft har den så det räcker, och då har jag inte änns trimmat den än... har faktisk lite godis till denna motor liggande som vassare kam och annat topplock, förgasare mm. Men det verkar inte behövas...
Skulle jag ändrat något så skulle jag nog gjort den 2dm längre då den gärna vill gå upp på bakrullarna lite väl enkelt. Men då går den inte in i bilen så då försvinner lite med vitsen med maskinen..
Men mer info om styrningen kommer snart.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
orka gå utan att skära? Kraft har den så det räcker, och då har jag inte änns trimmat den än... har faktisk lite godis till denna motor liggande som vassare kam och annat topplock, förgasare mm. Men det verkar inte behövas...
Skulle jag ändrat något så skulle jag nog gjort den 2dm längre då den gärna vill gå upp på bakrullarna lite väl enkelt. Men då går den inte in i bilen så då försvinner lite med vitsen med maskinen..
Men mer info om styrningen kommer snart.
Tänker mig att det skulle gå tungt på myren så att det blir hög belastning och att det kombinerat med att motorn rätt lätt skulle kunna bli dränkt av myrgegga börja gå varm och skära.. men om den orkar driva på allt så är det ju kanon!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Tänker mig att det skulle gå tungt på myren så att det blir hög belastning och att det kombinerat med att motorn rätt lätt skulle kunna bli dränkt av myrgegga börja gå varm och skära.. men om den orkar driva på allt så är det ju kanon!
Aha du tänker så. Den blir rätt skyddad motorn då det är skärmar över banden och heltäckande haspålåt och täckt framtill också. Så det ska nog inte behöva komma över så mycket skit över motorn.
Men jag ska prova den är något riktigt bottenlöst surhål när jag är klar med målningen. Men på den myr jag testat hittills så har den knappt sjunkit ner och då är det ändå rejält blött när man går där.
 

hydromatics

Medlem
9 mar 2011
20
0
1
Imponerande bygge!!! Gillas! Var har du hittat variator-kittet? Skulle vilja ha en till ungarnas miniskoter, sitter en lika Honda-clone som är trimmad så slungkopplingen som sitter i nu kommer inte hålla länge till...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Har nu fixat lite mer bilder och lackat ramen och lite andra saker..
Hoppas att många av bilderna ska ge svar på frågorna...

Så här är mattorna skarvade, bultade med vagnsbult.


Undersidan.




Så här är själva styrningen, 1st differential och 2st bromsar.


Minimala bromsskivor för att inte det ska bli för effektiva, blir annars svårkörd och svårt och svänga mjukt.


Styrstång kopplad till 2st bromscylindrar, på styrstången där bromscylindrarna är kopplade har avlånga hål så inte bromscylindern ska dras isär.


Ramen lackad, tycker jag hittade en mycket fin färg till projektet :)


Hur drivhjulen är sammankopplade med differentialaxeln.


Bakaxeln precis som på en skoter fast mycket smalare.


Tanken fick sig lite svart pulverlack också. Originallacken på tanken tålde tydligen inte änns bensin :)


Oj, här kan den uppmärksamme skymta många Asker bumpers...




Ska bara köpa lite mer popnitar imorgon så är den klar sen :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Skulle jag ändrat något så skulle jag nog gjort den 2dm längre då den gärna vill gå upp på bakrullarna lite väl enkelt.
Hehe, kikar man på din avatarbild så verkar du ju gilla rulle-åkning ;)

Häftigt bygge iaf. Ser ju livsfarlig ut (livsfarligt roligt ut åtminstonde) Är det Polaris-13 vit färg du lackerat ramen i?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Hehe, kikar man på din avatarbild så verkar du ju gilla rulle-åkning ;)

Häftigt bygge iaf. Ser ju livsfarlig ut (livsfarligt roligt ut åtminstonde) Är det Polaris-13 vit färg du lackerat ramen i?
Hatar rulleåkning.. finns nog inget gott att säga om det, det styr dåligt, man ser knappt var man kör och man blir trött i armarna :)

Är faktisk inte alls speciellt livsfarlig att köra, dom som har provat den har lyckat överlevt på ett kontrollerat sätt... så den är faktisk mycket lättkörd.

Precis det är mycket möjligt polaris 13 färgen, en blandning av stengrå och gult... det blev faktisk en egen färgkod på denna. Grundfärgen jag målade med var stengrå och såg inte alls rolig ut... så då råkade jag ha en för liten burk med gult färgpigment liggande så jag tog och rörde ner det till sista lagret så blev det denna fina färgen..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Enkelt och snyggt bygge...
Vad är det för typ av diff?
Är det en som inte ökar varvtalet på det obromsade hjulet?
Én vanlig bil-diff ökar ju varvet på det hjul man inte bromsar... Inte så bra på en bromsstyrd maskin då man tappar kraft...
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
En öppen diff driver ju på hjulet som går lättast, så bromsar man så driver sidan man inte bromsat, precis som man vill för att kunna svänga, men det är klart att kraftöverföringen kanske inte blir optimal? Men hur får man annars till att den svänger?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En öppen diff driver ju på hjulet som går lättast, så bromsar man så driver sidan man inte bromsat, precis som man vill för att kunna svänga, men det är klart att kraftöverföringen kanske inte blir optimal? Men hur får man annars till att den svänger?
Jo det vet jag, har förövrigt byggt en bandare med bromsstyrning tidigare, men det var långt ifrån optimalt för min typ av maskin så den blev skrotad till förmån för den nyvarande.
Men eftersom en vanlig bil-bakaxel ökar varvet på det obromsade hjulet så minskar vridmomentet ut till hjulet.
Det är bättre om det obromsade hjulet håller samma hastighet ävan fast man bromsar det ena till stillastående.

Argo, de 6 eller 8-hjuliga amfibiemaskinerna har en sådan konstruktion av diff.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Diffen är en vanlig standard diff, dvs det obromsade hjulet snurrar snabbare än när båda drivs.
Tycker bara det märks när man står helt stilla och nyper fast ena bandet och ska vända på en femma.. Då märks det att det går lite tungt.
Men jag tror att variatorn hjälper otroligt mycket när man svänger. Hade man haft en manuell låda kopplad till motorn så hade det nog märkts betydligt mer.

Det finns massa olika lösningar på hur man styr bandrivna fordon. Men detta är en av dom enklaste, och på ett så lätt fordon så tycker jag att det funkar tillräckligt bra. Enkelheten fyller ju också en viss funktion - det funkar..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Diffen är en vanlig standard diff, dvs det obromsade hjulet snurrar snabbare än när båda drivs.
Tycker bara det märks när man står helt stilla och nyper fast ena bandet och ska vända på en femma.. Då märks det att det går lite tungt.
Men jag tror att variatorn hjälper otroligt mycket när man svänger. Hade man haft en manuell låda kopplad till motorn så hade det nog märkts betydligt mer.

Det finns massa olika lösningar på hur man styr bandrivna fordon. Men detta är en av dom enklaste, och på ett så lätt fordon så tycker jag att det funkar tillräckligt bra. Enkelheten fyller ju också en viss funktion - det funkar..
Absolut, det är enkelt och det fungerar, även om det såklart finns grejer som fungerar bättre... (det gör det ju alltid...)
Ja variatorn hjälper nog i det fallet och växlar ner så den orkar ändå...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Var ut i skogen och skulle kika efter lite bär eller någon svamp.
Hittade dessvärre inga bär eller svampar av ätbar sort... :)
Körde bra nog många kilometer på diverse myrar blötare och blötare, trodde nästan denna maskin var osänkbar. Men tillslut hittade jag något som jag bara var tvungen att testa att köra i.
Hittade en "torrlagd" tjärn som jag provade köra lite på/i.
Tänkte fört blåsa rakt över men när jag kom några meter ut började det gå riktigt tungt så jag började vända tillbaka mot land. Nära land kändes det lite säkrare att köra så jag följde land en bit men sen satte sig maskinen... kan säga att stövlarna räckte inte till när man klev av maskinen riktigt jävlig lervälling.





Fick gå hem för när jag hållit på att slita ett tag så hade geggan täck stora delar av motorn så det gick inte dra runt den, då det låg massa gegga i fläkten. Får bärga hem den med fyrhjulingen imorgon :)