Rave 550 eller Phazer rtx ?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Står i valet.
Budget 60´ :-
Ser att det går få rave -10 för runt 60, eller en Phazer -08 för samma.
Är inte ute efter en fartmaskin, utan åka makligt på leden, men med möjlighet att smiska trasig led ibland med kompisar.

Har tidigare åkt RS Venture, så är medveten att inga av dem har en sådan styrka i motorn. Men den var för tung och otymplig.

Vad väljer man?
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
hade en phazer fx 07a förra året å tyckte det var en skitrolig skoter på å vid sidan av leden. lederna har uppe består enbart att små å stora gupp å den klarade då av dom riktigt bra tyckte jag med vissa svagheter(fixade till 08 tror jag+ bättre dämpare). körde då ifrån min kompis f5a

det är absolut ingen fart maskin utan den lever på sitt acc, vilket jag tycker är toppen.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Phazern går bättre än lynxen och är en riktigt rolig leksak, lite värre matta än orginal så är den faktiskt bra!
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Har en phazer att sälja. Har själv haft den som första skoter och den är bra mycket roligare än 550in enligt mig. 550 har väl typ 67 hp och phazer 80. Jag tyckte att man tog sig fram bra i djupsnön med phazern ändå. Jag Har en 36 matta tror jag(ska gå och kolla) som paddlar på väldigt bra. Självklart är det ingen 600 men de går vra och bränslesnålt.

Förlåt för dålig stavning. Skriver på iphone
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lynxen går mycke bättre än phazern, eftersom lynxen har pps boggien, den smiskar alla utom kanske rusch(stavning) på led men sen att 550 inte är någon fartmaskin, men den har ändå ett hyggligt acc
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
lynxen går mycke bättre än phazern, eftersom lynxen har pps boggien, den smiskar alla utom kanske rusch(stavning) på led men sen att 550 inte är någon fartmaskin, men den har ändå ett hyggligt acc
fast nu får du ju ge dig? Varför skulle lynxen som skoter i sig gå bättre pga en pps boggie? Sen att den kanske har bättre dämpare i boggien kan väl vara sant. Det vet jag inte men det låter som du bara pratar utan kunskap. Jag kan ingenting heller men jag säger inget. Känns som du säger att skotern går bäst pga dess boggie, har du prövat en rush? Eller säger du det bara utifrån vad du tror?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
fast nu får du ju ge dig? Varför skulle lynxen som skoter i sig gå bättre pga en pps boggie? Sen att den kanske har bättre dämpare i boggien kan väl vara sant. Det vet jag inte men det låter som du bara pratar utan kunskap. Jag kan ingenting heller men jag säger inget. Känns som du säger att skotern går bäst pga dess boggie, har du prövat en rush? Eller säger du det bara utifrån vad du tror?
fast nu skrev han ju att han vill kunna smiska dålig led. och lynxen går bättre efter led än yamahan på grund av att den är lättare, framvagn och boggie är bättre, bättre fjädring. yamaha har ju alldrig varit känd för att ha bra fjädring om än dom nu börjar få till det bra.

men jag har alldrig kört en rush, de är bara av vad man har hört, just att den är bäst efter led, men de vet ja inte.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
550in krossar Phazern på led men då är den ju riktigt dålig i djupsnön.
Köp en Phazer och släng på en 38as matta så har du en skoter som fungerar bra efter led och ganska bra utanför leden:p
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Lutar åt en Phazer. Kanske kan få tag i en MTX -08 för runt 60
Om man tittar motormässigt, så får man insprutning, vätskekylt och fyrtakt i Yamahan, känns som ett steg tillbaka att sätta sig åka fläktkylt igen även om Lynxen säkert är en fin maskin.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Tycker att Phazern som jag hade gick väldigt fint motormässigt och det var inga problem att gasa på när man ville det, dessutom är dom ju billiga att försäkra och går billigt också :)
 

lynxerik

Aktiv medlem
4 feb 2010
58
0
1
31
Wallsta
Om du vill åka skoter så väljer du Lynx... Har en 550 ja med 44matta och neddrevad nått kugg. Åker ifrån allt förutom 440 på guppiga/"trånga" leder. Vill du ha rolig skoter så köp lynx, om du vill ha en tung klump med klen fjädring köp phazer... :)
Det kanske lät lite kaxigt men är bara ärlig,, Provade 1st phazer när jag va uppe i lofsdalen, en sån maskin utan turbo så äre lika bra att åka Skramlabra(yamaha) viking, samma acc men dock bättre komfort på Viking,,,
Mvh!
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Lutar åt en Phazer. Kanske kan få tag i en MTX -08 för runt 60
Om man tittar motormässigt, så får man insprutning, vätskekylt och fyrtakt i Yamahan, känns som ett steg tillbaka att sätta sig åka fläktkylt igen även om Lynxen säkert är en fin maskin.
Har ägt en phazer mtx och råder dig att antingen köpa en rtx eller rave 550. Mtx:en är inte gjord för att köra fort på led med och jag tycker inte att den går bra i djupsnö heller. Båda andra går nästan lika bra utanför leden pga ravens vikt knappt 200 jämfört med mtx ca 275kg. Jag röstar på rave 550 pga nyare modell och snyggare och skönare att köra. tack o bock
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Om du vill åka skoter så väljer du Lynx... Har en 550 ja med 44matta och neddrevad nått kugg. Åker ifrån allt förutom 440 på guppiga/"trånga" leder. Vill du ha rolig skoter så köp lynx, om du vill ha en tung klump med klen fjädring köp phazer... :)
Det kanske lät lite kaxigt men är bara ärlig,, Provade 1st phazer när jag va uppe i lofsdalen, en sån maskin utan turbo så äre lika bra att åka Skramlabra(yamaha) viking, samma acc men dock bättre komfort på Viking,,,
Mvh!
Haha ja du...
Åka skoter, Lynx. Men nu vill jag köra skoter då ??
Har både mest Yamaha, Polaris mfl..
Och visst har jag hängt av några Ski doo och Lynx med RS Venturen tom , Hänger nog mest på hur mycket du vågar med tummen och koppla bort hjärnan om vad du ska hänga av...
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Om du vill åka skoter så väljer du Lynx... Har en 550 ja med 44matta och neddrevad nått kugg. Åker ifrån allt förutom 440 på guppiga/"trånga" leder. Vill du ha rolig skoter så köp lynx, om du vill ha en tung klump med klen fjädring köp phazer... :)
Det kanske lät lite kaxigt men är bara ärlig,, Provade 1st phazer när jag va uppe i lofsdalen, en sån maskin utan turbo så äre lika bra att åka Skramlabra(yamaha) viking, samma acc men dock bättre komfort på Viking,,,
Mvh!

Tycker minsann inte att Phazern känns tung, enda gången man känner av vikten är när man kör fast, annars tycker jag den är lättkörd och riktigt rolig efter led. Sen handlar det som sagt mycket om vem som kör, bara för att du har en lynx 550 kör du nog inte ifrån en phazer..
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
En 550 är ju typ en moped i skoterchassi. Och att säga att en 550 kör ifrån ALLT utom 440is kan vara det roligaste jag hört på ett tag.

Jag tycker Yamahan går extremt bra efter led. Den har oerhört kvick respons vid vikt förflyttning. Fruktansvärt bra körställning och floatarna funkar bra.

Hade aldrig rekommenderat någon en 550 typ, så phazern går före. Kan man ha längre utan att tröttna. Fast jag hade rekommenderat att gå på 600 eller högre direkt för man vill alltid ha något värre. Men av dessa två skotrar går min röst till phazern!