Rave 550 eller Phazer rtx ?

A

AndyLee

Jag tycker det verkar som skoterägare ofta försvarar sitt "märke" in absurdum... Har en RTX och den är rätt nyckfull efter led, den går gärna upp på en skida i kurvor, vet inte om det beror mest på framvagnen eller den extrema (höga) körställningen. Andra minus med min Yamaha är:

*Glapp i HELA framvagnen (ska fixas på garanti)
*tum/handvärme reglagen är inte helt genomtänkta
*borde varit klocka i färddatorn
*placeringen av reflexen på lyftbågen är så knäpp så man fattar inte att det är en japansk skapelse
*boggin (kan vara jag som inte klarar av att justera men jag har provat det mesta)
*Nyckel
*Backen funkar inte klockrent
*Drar inte lika lite som vissa påstår, oftast ca 1,9
*placeringen av "verktygslådan" fan va järndött

Kör ofta ifrån större skotrar efter led men det beror nog mest på att jag är så jävla duktig. Lynx är en väldigt fin skoter men fläktisen känns väl lite 1900-tal? Om jag skulle köpa skoter idag så skulle jag köpa samma trots bristerna. Mycket glädje per krona!
 

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Håller med, jag är absolut inte Yamahafrälst utan jag säger phazern för jag tycker den är roligare. Tippig kan jag gå med på om man sitter pinnrak och inte följer med i kurvorna. Backen har lite svårt att hoppa i man måste rucka lite på skotern för att få i den.

Verktygslådan sitter placerad som om man räknat med att den inte ska gå i snö. Spännet fryser fast så fort man kommer ut så då kan man inte komma åt verktygen, skit smart! Dock har man ju ofta en väska med sig så det är ju bara att packa ner där.

Min är extremt bränslesnål dock, något som gör att jag förmodligen kommer att behålla den ett tag till ändå. Har kört långturer med folk som tankat både en och två gånger innan jag behövt.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Om man lär sig skotern så går det att köra riktigt fort efter guppiga och svängig led. jag körde min med triborn bränsle förstärkare och det efter ett tag så var jag nästan nere i 1L/mil dock extremt lugnkörning etc. så om du bara vågar så kör du ifrån många på leden.
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Jag tycker det verkar som skoterägare ofta försvarar sitt "märke" in absurdum... Har en RTX och den är rätt nyckfull efter led, den går gärna upp på en skida i kurvor, vet inte om det beror mest på framvagnen eller den extrema (höga) körställningen. Andra minus med min Yamaha är:

*Glapp i HELA framvagnen (ska fixas på garanti)
*tum/handvärme reglagen är inte helt genomtänkta
*borde varit klocka i färddatorn
*placeringen av reflexen på lyftbågen är så knäpp så man fattar inte att det är en japansk skapelse
*boggin (kan vara jag som inte klarar av att justera men jag har provat det mesta)
*Nyckel
*Backen funkar inte klockrent
*Drar inte lika lite som vissa påstår, oftast ca 1,9
*placeringen av "verktygslådan" fan va järndött

Kör ofta ifrån större skotrar efter led men det beror nog mest på att jag är så jävla duktig. Lynx är en väldigt fin skoter men fläktisen känns väl lite 1900-tal? Om jag skulle köpa skoter idag så skulle jag köpa samma trots bristerna. Mycket glädje per krona!
Inget märke är nog perfekt, alla har sina brister.
Men som sagt, det verkar som det är ett steg åt rätt riktning om man skulle gå på en Yamaha motormässigt, har åkt fläktkylt, har åkt vattenkylt, har åkt tvåtakt, har åkt fyrtakt, men har aldrig åkt insprutning...
Och när man kollar annonser, tvåtaktare rotax på ca 400mil, en del nyrenoverade. Undrar ibland om man vågar köpa en och sen åker på att renovera den direkt?
Endel Yammor har ju knallat över 1000mil, och de tror jag knappast är renoverade. Kontentan: Mer bekymmersfri motor.. ( ?)

Ni som åker Rtx, går det montera drag på dem?

Bmd
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Om du vill åka skoter så väljer du Lynx... Har en 550 ja med 44matta och neddrevad nått kugg. Åker ifrån allt förutom 440 på guppiga/"trånga" leder. Vill du ha rolig skoter så köp lynx, om du vill ha en tung klump med klen fjädring köp phazer... :)
Det kanske lät lite kaxigt men är bara ärlig,, Provade 1st phazer när jag va uppe i lofsdalen, en sån maskin utan turbo så äre lika bra att åka Skramlabra(yamaha) viking, samma acc men dock bättre komfort på Viking,,,
Mvh!
nu ska vi kanske inte överdriva allt för mycket med att åka i från allt utom 440:is, jag åker ju ifrån 440:is med Rs:en hur blir det då? ;) jag hade själv också valt lynxen mellan dom två tror jag, dock hade v-kit,nerdrevning, 44:as slp skidor varit obligatoriskt, men problemet är att jag hade alldrig köpt någon av skotrarna pga för lite motor enligt mig.
Inget märke är nog perfekt, alla har sina brister.
Men som sagt, det verkar som det är ett steg åt rätt riktning om man skulle gå på en Yamaha motormässigt, har åkt fläktkylt, har åkt vattenkylt, har åkt tvåtakt, har åkt fyrtakt, men har aldrig åkt insprutning...
Och när man kollar annonser, tvåtaktare rotax på ca 400mil, en del nyrenoverade. Undrar ibland om man vågar köpa en och sen åker på att renovera den direkt?
Endel Yammor har ju knallat över 1000mil, och de tror jag knappast är renoverade. Kontentan: Mer bekymmersfri motor.. ( ?)

Ni som åker Rtx, går det montera drag på dem?

Bmd
kan ju som du säger kännas modernare med 4-takt och insprut, ska man bara ut och croma efter lederna och så är ju båda fina skotrar, 550:is är ju rätt driftsäkra men går ändå inte jämföra med yamahan, men problemet med en yamaha som gått 1000 mil är ju inte motorn utan hur bussningar i boggie, framvagna är? dämparna börjar möjligtvis bli lite små slappa då om dom inte renoverats, mattan osv, mycket slitagedelar utanför motorn man måste lägga märke till också
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
nu ska vi kanske inte överdriva allt för mycket med att åka i från allt utom 440:is, jag åker ju ifrån 440:is med Rs:en hur blir det då? ;) jag hade själv också valt lynxen mellan dom två tror jag, dock hade v-kit,nerdrevning, 44:as slp skidor varit obligatoriskt, men problemet är att jag hade alldrig köpt någon av skotrarna pga för lite motor enligt mig.

kan ju som du säger kännas modernare med 4-takt och insprut, ska man bara ut och croma efter lederna och så är ju båda fina skotrar, 550:is är ju rätt driftsäkra men går ändå inte jämföra med yamahan, men problemet med en yamaha som gått 1000 mil är ju inte motorn utan hur bussningar i boggie, framvagna är? dämparna börjar möjligtvis bli lite små slappa då om dom inte renoverats, mattan osv, mycket slitagedelar utanför motorn man måste lägga märke till också
Jo. Men kommer ej köpa en som gått 1000mil.
Men klart det slits i bussningar, det gör det ju på alla. Men menar att Yamahan är problemfriare motormässigt, då de ej verkar kräva kolvbyten osv...
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
min 07a hade drag, ändvände de dock ej. men den hade iallafall. var svetsat tror jag iom de har nån betydelse.