Recalls variator 12-13

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
nya sekundärerna restade tills på måndag i gällivare... men lär ju inte dyka upp i vinter.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Motorn kanske vrider sig vid gaspådrag onormalt mycket??
Och min åf sa att de är en ny linjering med nya sekundären. Den hamnar längre in eller om de var ut..
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
1100erna tog mer rem, 800an ska inte ta sådär onormalt med rem. 1100erna ska man ventilera upp och ev dreva ner. Är värmen som tar död på dom.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Servade maskinen i tisdag och då var dom restade till den 3e...men dom har ju skjutit upp datumet massor av gånger så det lär nog dröja. Som tur är har då jag inga problem....än..
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har kört 115 mil nu med min nya variator. Samma rem. Speedwerks kit på min 1100Turbo. Tog bort nylon stoppen också. Funkar kanon, å¨det är inte bara fis-körning det lovar jag. Har även den så pass spänd så remmen små-gnäller lite vid tomgång efter den blivit varm.
Att det skulle bli sämre är i mina ögon skumt, endast fel justering/linjering eller att den inte vart rengjord från slemmet som är på från fabrik kan vara orsaken känns det.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
De konstiga är att M800:eek:rna fick neddrevning men inte M1100:erna. Hur tänkte Arctic där?

Och varför funkar vissa M1100? Känner en som körde 140mil på samma rem utan ventilation, utan ny varaiator och utan neddrevning. Liknade körsätt som en själv. Själv gjorde man både ventilation, variatorkit och noga inkörningar.

Vill hävda att vissa skotrar är dåligt ihopsatt från fabrik helt enkelt.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Då dom dröjer med lev. så börjar jag tveka om jag jag ska uppgradera då den hittills inte visat symtom, kört ca 30-40 mil och remmen ser ny ut och förra ägaren sade att han smällt en rem på 300 mil, och då vissa som har fått bytt och dom upplever att den blivit värre på remmar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Då dom dröjer med lev. så börjar jag tveka om jag jag ska uppgradera då den hittills inte visat symtom, kört ca 30-40 mil och remmen ser ny ut och förra ägaren sade att han smällt en rem på 300 mil, och då vissa som har fått bytt och dom upplever att den blivit värre på remmar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
Sitter i samma sits som dig. Har smällt en rem vid en lång fullgas repa på en sjö bara för att se hur fort skotern går. Då hade remmen gått 100mil. Har klarat av 25mil nu med riktigt tung körning i djup snö och väldigt lite fart = dålig kylning och remmen ser hur bra som helst ut ännu.

Lite rädd att den kanske börjar äta rem nu mitt i allt när man byter variator.

Har ventilerat min sidokåpa också.
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
jag kommer inte byta, har kört ca235 mil på samma rem , inte en antydan till slitage,har inte montera varken vent-kitt eller v-kitt