reedspacers till Viper!

SX700

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Ger det nån effekt att sätta reedspacers på en Viper?
Finns det några bra "tips" att få ner bränsleförbrukningen också?

Eller är det bara onödigt..
 

Halvliter

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
Härjedalen
SX700 skrev:
Ger det nån effekt att sätta reedspacers på en Viper?
Finns det några bra "tips" att få ner bränsleförbrukningen också?

Eller är det bara onödigt..
Vad jag har hört så gör spacers inte så stor skillnad på Vipermotorn. Däremot på tex en SXR så märks det.

När min Viper var orginal så drog den 1.6 efter att jag sänkt nålarna ett halvt steg, så med rätt bestyckning så går de otroligt billigt.

Nu nerdrevad, med pipor och 150 hästar under huven och varven sällan under 6000 vill den ha mellan 2 och 2.3 beroende på hur man kör
 

SX700

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Halvliter skrev:
Vad jag har hört så gör spacers inte så stor skillnad på Vipermotorn. Däremot på tex en SXR så märks det.

När min Viper var orginal så drog den 1.6 efter att jag sänkt nålarna ett halvt steg, så med rätt bestyckning så går de otroligt billigt.

Nu nerdrevad, med pipor och 150 hästar under huven och varven sällan under 6000 vill den ha mellan 2 och 2.3 beroende på hur man kör

Ok, hoppar över det där med spacers då. Men det där med bensinen lät intresseant, känns som min drar C:a 3l/milen, den är orginal.
Är inte en sån bra mek jag:) Är det lätt att sänka nålarna?
 

Halvliter

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
Härjedalen
SX700 skrev:
Ok, hoppar över det där med spacers då. Men det där med bensinen lät intresseant, känns som min drar C:a 3l/milen, den är orginal.
Är inte en sån bra mek jag:) Är det lätt att sänka nålarna?
Det är ganska lätt, det går att göra med förgasarna på plats om man är två som hjälps åt:
Skruva av locken på förgasarna. Nu kommer du åt den ena av två insex-skruvar på toppen av trotteln. Gänga ur den helt men låt skruven vara kvar i hålet efteråt. Be polaren ge ungefär halv gas så kommer du sedan åt den andra skruven på trotteln. Här blir du tvungen att skruva lite snett så det kan underlätta om du har en insexnyckel med "huvud". Lossa också den helt så bör trotteln ramla ner till botten igen. Ge full gas och dra "länkarmen" åt sidan och lyft ur den ur förgasaren. Lyft ur nålen med en lång plattång. Sedan justerar man nålen genom att flytta plastbrickorna för små justeringar, eller clippet för större steg. Kolla i manualen...

Men kom ihåg att hålla ett öga på stiften efteråt så att de inte blir för vita=får för lite bensin...