Renegade 600 X-RS 2017

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Hittade en ny och slog till. Så nu har lössnömaskinen fått ge vika för en ledfräsare istället. Så nån med erfarenhet av en sån maskin som har några skojiga tips och tricks.. V-kitt eller liknande..:eyebrows:
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det känns som om man är helt ute som inte åker lössnömaskin.. . Nåja, ska bli kul att åka på lite längre turer utan att vingla omkring.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Tror du kommer att bli mycket nöjd, hade en -16 Renegade XRS fram till denna säsong som jag var oerhört nöjd med. Håller med dig ang att vara ute som inte kör deepsnow skoter=), men jag vet hur min körning ser ut och då lämpar sig inte en sån.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
En fundering ang stötdämpare fram.. Varför sitter det en låsring i ett spår i gängorna för muttern man kan ställa fjädern med? Är det inte menat att man ska justera fjädern nåt utan endast kompression och retur på stötdämparen?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Den sitter där för att du inte ska släppa förspänningen för mycket, dock kan du flytta den till ett softare läge med max 1cm.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nu har maskinen gått lite drygt 90 mil och inkörningen blev väl klar vid dryga 50 mil. Nöjd som bara den med egenskaperna på den här maskinen,passar mig perfekt. Och med det föret som är nu så kan man ju botanisera ospårat rätt bra faktiskt. Enda smolket i bägaren är att den nu vd några tillfällen då den stått utomhus över natten och blivit kall så har den gåt lite lurvigt när man startat den och rent ut sagt dåligt då man försökt köra iväg. Typ som om ett stift är kasst eller nåt. Brölat och inte svarat på gasen. Låter som om ena cylindern inte är med i matchen riktigt. Men det försvinner nästan direkt och sen går den som vanligt. Nåja service är bokad på nån vecka så få se om dom hittar nåt fel.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Nu har maskinen gått lite drygt 90 mil och inkörningen blev väl klar vid dryga 50 mil. Nöjd som bara den med egenskaperna på den här maskinen,passar mig perfekt. Och med det föret som är nu så kan man ju botanisera ospårat rätt bra faktiskt. Enda smolket i bägaren är att den nu vd några tillfällen då den stått utomhus över natten och blivit kall så har den gåt lite lurvigt när man startat den och rent ut sagt dåligt då man försökt köra iväg. Typ som om ett stift är kasst eller nåt. Brölat och inte svarat på gasen. Låter som om ena cylindern inte är med i matchen riktigt. Men det försvinner nästan direkt och sen går den som vanligt. Nåja service är bokad på nån vecka så få se om dom hittar nåt fel.
Antar att du väntat med att åka iväg tills Warming up har slocknat i displayen?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nix. Det har jag aldrig gjort på nån maskin. Har inte haft nåt problem tidigare på nån Etec. Däremot så kör jag ju väldigt försiktigt ett tag även sen Warm up slocknat. Typ bara gasar upp så maskinen kommer i rörelse och smyger iväg från gården så att man stör så lite som möjligt. Vad jag fått höra så är det inte bra att stå på tomgång med Etec motorer då oljeinblandningen är närmast obefentlig då. Vet inte sanningshalten i det men brukar undvika tomgångskörning överhuvudtaget. Men ska för all del prova om det gör nån skillnad nästa gång den stått utomhus. Men den har inte betett sig så här tidigare. Inte gått lite smålurvigt då den är nystartad heller.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tror det är nyttigare att köra den varm än att dra iväg kall. Jag är också jävligt nöjd med våra XRS. Kör mest kalfjäll och behöver ingen buss. Det skiljer lite i körupplevelse mellan 800 & 600 inte bara för kraften. Jag tror dämparna är annorlunda på 600 & 800. Men som sagt 600 är en riktig höjdare snål snabb bekväm. Våra maskiner är helt standard och kommer att förbli så
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Tror det är nyttigare att köra den varm än att dra iväg kall. Jag är också jävligt nöjd med våra XRS. Kör mest kalfjäll och behöver ingen buss. Det skiljer lite i körupplevelse mellan 800 & 600 inte bara för kraften. Jag tror dämparna är annorlunda på 600 & 800. Men som sagt 600 är en riktig höjdare snål snabb bekväm. Våra maskiner är helt standard och kommer att förbli så
Funderade först på ett variatorkit men har nu beslutat att låta den vara original. Är som sagt väldigt nöjd. Åker mest led här hemikring och i stugan blir det led/spår,kalfjäll och myr.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Din återförsäljare lär nog inte bry sig ifall skotern inte går som du vill att den ska när den står på varmkörning, dom etecs (600) jag har provat går då dåligt när man kör iväg innan texten slocknat.
 

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Min Summit betedde sig exakt som du beskriver när den var kall. Dessutom upptäckte jag att motorn tappade mycket kraft, i vissa lägen, främst när jag burkade åt höger. Det visade sig vara bränsletrycket som spökade, då bränsletrycksregulatorn hoppat lös på en sida inne i tanken.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det gjorde den på min Summit 800 -14. Den blev svårstartad när den var varm då.. Men omöjligt är det absolut inte. Det började då den åkt 32 mil på släpvagn. Så det kanske helt enkelt skakat loss nåt.