Renegade 800 - 05 får omsorg

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu är den faktiskt färdig!
Så gott som i alla fall.
Kvar är att felsöka tumvärmaren och försöka få bort varningslampan på mätaren.
Hittade ett möjligt fel till den, och det var att kontakten till oljeburken hade hoppas ur.
Måste ha hänt när jag grejade med soppapumpen.

Trodde att det kanske var felet men idag när jag startade upp den lös det fortfarande.
Så det är nog leddioderna som gör det.

En lite närmare bild på baklyset.
Liten rackare men ljuset duger helt klart!


140217 by Linussj, on Flickr

Sen fick jag som jag nämnt tidigare inte tag på svarta "Snow reflectors" från ÅF och hittade inga begagnade heller.

Ett stycke hel reflektor.


140217 by Linussj, on Flickr

Efter lite arbetande med dremeln är vingarna bortkapade.


140217 by Linussj, on Flickr

Efter ännu lite mer tid med slipning (ganska mycket tid faktiskt) och lite färg blev det ändå ganska bra.
Finishen där jag har kapat är inte 100%, lite svårt att få det jämt med dremeln.
Men det är helt klart dugligt, syns ingenting att det är ojämt i verkligheten.


140217 by Linussj, on Flickr

I lördags lackerade jag krökens avgasbandage svart i hopp om att det ska damma mindre.
Tvivlar på att det kommer göra det.
Hade nog blivit bättre resultat om man gjorde det innan man började köra så bandaget blivit varmt.
Det gråa/vita är lite betong från golvet (Koromant är rätt hårt)


140217 by Linussj, on Flickr

Och idag kom då slutburken.
En SPI från skoterdelen.


140217 by Linussj, on Flickr

Det sas att den skulle låta lite mindre är org, tycker den låter ganska mycket :madgrin:
I alla fall på tomgång, dovt som satan.

Får se nu om avgasläckan mellan Y-rör och pipa är borta.
Hur som väger denna mindre och är i aningen bättre skick än original.

Nu är då bygget i det stora hela färdigt förutom lite småpill.

Var riktigt roligt, dock DYRT som fan.
Kostat mig ca 45 000 :- denna renovering...

Helhetsbilder får ni sukta efter tills imorgon, för att fota i mörker är ingen ide ;)
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Riktigt imponerande! Roligt att du nu är "färdig" men tråkigt för oss läsare... Vill gärna veta om det blev bättre av att byta slutburk, uppdatera gärna så fort du vet! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Seriös renovering minst sagt!! Ang dammande bandage måste man mätta ytan med spray och då talar vi om ca 3 burkar spray! Men det är fördel att köra en sväng eller värma pipan med varmluftspistol mellan varven och sedan vräka på mer färg annars går det väl åt 5 burkar. Livslängden på bandaget blir då ca 7 år ,,så länge häll det på min hoj men då la jag på ett lager då o då så efter några år var det säkert 40 lager färg,,kvack#¤
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Riktigt imponerande! Roligt att du nu är "färdig" men tråkigt för oss läsare... Vill gärna veta om det blev bättre av att byta slutburk, uppdatera gärna så fort du vet! :)
Tackar!
Jodå, kommer skriva.
Bara ljudet gör ju minst 30 HP ;)

Detta har du gjort bra, grymt snyggt jobbat, nu fattas bara lite film:eyebrows:
Tack så mycket, kul att höra!
Mjae, får se om det blir nå film ;)
Har bara en systemkamera och att vara ute och filma med den föredrar jag inte :)

Seriös renovering minst sagt!! Ang dammande bandage måste man mätta ytan med spray och då talar vi om ca 3 burkar spray! Men det är fördel att köra en sväng eller värma pipan med varmluftspistol mellan varven och sedan vräka på mer färg annars går det väl åt 5 burkar. Livslängden på bandaget blir då ca 7 år ,,så länge häll det på min hoj men då la jag på ett lager då o då så efter några år var det säkert 40 lager färg,,kvack#¤
Tack!
haha men va fan.. aja varför inte.. :)
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Skaffa en gopro! 45 lax för renoveringen, då kan du lägga två på en gopro.
Just därför jag inte har råd ;)
Ne men får se.
Har varit sugen på en ett tag men prioriterar det inte så värst :p
Kör ändå som en kratta så haha :p
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Kommer in och kapar tråden lite.
Är det någon som vet om man kan sitta dit en eftermaknads slutburk från en sdi 600 på en förgasare 600?
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu har jag avlagt någon mil på maskinen.
Ungefär 5 mil enligt mätaren men det stämmer ju inte riktigt då mattan snurrar lite mer än vad man kör.
Så låt oss säga 4 i alla fall!

Allt fungerar grymt bra och det känns riktigt skönt.
Burken låter en del faktiskt men det får man väl stå ut med.

Avgasläckan är så gott som borta, läcker lite lite grann verkar det som.
En sak som jag märkt med burken är att dom höga tomgångsvarven när man stannar och släpper av på gasen har minskat en del, inte ens nästan som det varit förut.

Stänklappen åker fortfarande in i mattan men de får jag lösa sen, just nu orkar jag inte.
Även tumvärmaren är kaputt så får kolla upp det också.

Vaningslampan på mätaren lyser fortfarande.
Har inte testat med en vanlig glöd ännu.
Ska göra det sen!

Här kommer i alla fall slutgiltiga bilder på maskinen, som utlovats.

Inte fullt så bra bilder men lade inte ner någon direkt energi på dom heller. Skulle ju ut och köra :madgrin:


140223 by Linussj, on Flickr


140223 by Linussj, on Flickr
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Igår tog jag och testade om det var baklyset som gjorde att lampan på mätaren lyste och visst var det så.

Nu funderar jag på att parallellkopplad ett motstånd före dioderna för att få bort det.
Räknat ut att det borde räcka med 30 ohm.

Men har någon av er gjort det med lyckat resultat?