Renegade 800 - 05 får omsorg

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jag står över xenon dock, i alla fall nu.
Får bli någon annan gång.

Nu jävlar har det hänt en del.
Maskinen är så gott som klar förutom lite småsaker som måste fixas.
Kvar att göra är:

*Fixa ny bromsslang, den är för kort.
*Fixa ihop kedjehuset.
*Fylla på vätskor och oljor.
*Fetta boggin.
*Fixa baklyset, löda på kontakt, bestämma position osv.
*Gå igenom allt så det är spänt osv.
*Ställa in fjädring, styre och framvagn.
*Provstarta.

Sen har jag lite prylar som jag måste beställa också.
Luftreflektorerna (om man översätter direkt från engelska) som var gula och som behövs.
Finns svarta så ska beställa såna imorgon.

Här kommer ett par bilder från helgen.

Klädde in kylarslangen som innan hade ett skyddsrör på sig i alutejp istället då jag inte hittade ett nytt rör i samma dimension.


140202 by Linussj, on Flickr

För att undvika att startsnören ska bli så förbannats skitigt tejpade jag fjädern som snöret går i.
Längst in ett lager alutejp och två lager eltejp med 50% överlappning. Håller nog.


140202 by Linussj, on Flickr

Den ombyggdda elen upp till styret. Likadant gjord på "andra sidan", alltså handtagsvärmare osv.
Kabelstrumpa och krympslang på allt + kabelmärkning.


140202 by Linussj, on Flickr

Lite närmare bild på kontakterna, vet inte vars skärpan tog vägen dock..
Helt underbara kontakter. Lätta att jobba med och allt.
Beställde från ebay, halva priset jämfört med att köpa i sverige.


140202 by Linussj, on Flickr

Närbild på kabelmärkningen. Likadant på motsvarande ända.


140202 by Linussj, on Flickr

Som den står just nu.
Inte mycket kvar!


140202 by Linussj, on Flickr

Närbild på elen till styret.
Blev riktigt bra om jag får säga det.


140202 by Linussj, on Flickr
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Sjukt fint arbete med kablarna, önskar man hade haft samma tålamod själv när jag drog om min...
Tackar!
Ja det tar lite tid.
Tror det tog totalt 6 timmar allt som allt.
Men då klippte jag tjocka stammen som går till knapparna för att kunna få på strumpan.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Fick en ny bromslang gjord i rätt längd igår.
Så nu är bromsen luftad och redo.
Kvar nu är att fixa baklyset, ställa in framvagn och boggie, fylla oljor/vätskor sen dra igång han!

Funderar på att köpa en SPI slutburk.
Någon som vet hur det blir med bestyckningen?
Gissar så klart på att det är ombestyckning som gäller?
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu har det hänt en del!
Fick igång maskinen i fredags och har under helgen fixat lite små saker.

I veckan fick jag inte igång den.
Förgasarna fick ingen soppa och det visade sig att membranen i pumpen hade fastnat i varandra.
Så räckte med att blåsa in luft med en blåsbälg från förgasarsidan så släppte det och pumpen började flöda.

Innan det så fick jag riva magnapullen två gånger.
Då brickan som håller i allt lossnade.
Monterade tillbaka den och slog till kanterna med hammaren och trodde det skulle hålla.
Då fick jag riva den andra gången.
Hämtade en ny bricka från ÅF men den satt inte heller nog bra då axeln är för nedsliten.

Så tog en M8 skruv och gängade in i hålet i axeln.
Gick utmärkt och sitter riktigt bra.
Har även säkrat upp med locktight utifall att.


140211 by Linussj, on Flickr

Lödde om kabeln till baklyset.
Klippte kabeln från originallyset, mätte upp vad som var vad och lödde sedan på det nya efter att jag limmat det på plats.
Sen krympslang och kabelstrumpa på det så klart ;)
Bra lyse i den lilla rackaren ändå!


140211 by Linussj, on Flickr

Fick borra ur en skruv ur ena staget som går över tanken, som ska fästa dynkåpan förra vintern och lyckades inte få bort den öht.
Så slutade med att jag borrade upp hålet och filade till kanterna på en M6 och bankade in den.
Sitter längre in än på bilden.


140211 by Linussj, on Flickr

Märkte efter första provturen att avgassystemet läckte trots en ny packning så har gjort ett försök med kopparpasta. Hoppas det håller tätt.


140211 by Linussj, on Flickr

Bild över kablage och slang på styret nu när bromsslangen också sitter på.


140211 by Linussj, on Flickr

Och så här står den nu.


140211 by Linussj, on Flickr

Har lite plast kvar att lägga, närmare bestämt luftreflektorerna.
Ska hämta ut dom imorgon och montera sen är den klar förutom lite restprylar som jag måste fixa.

Bland annat lyser lampan på mätaren som lyser när man bromsar konstant. Måste titta upp det.
Borde inte bero på det nya baklyset för när jag testade efter att jag gjort färdigt det så lös inte den lampan.

Sen måste jag göra något åt stänklappen då den går in i mattan efter ett tag.
Försöka styva upp den lite.

Den verkar gå som den ska i alla fall.
Var ut på en längre tur ikväll och märkte inte några problem :madgrin:
 
Last edited:

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Ett tips ifall du ännu har lös magnapullen är att beställa en alu klack till magnapullen från en 1000sdi.
Tror Tords motorservice har det hemma.

Det som är med den där jävla plasten är att direkt den blir varm så blir den mjuk och slinter hela tiden tills den är helt sopslut.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ett tips ifall du ännu har lös magnapullen är att beställa en alu klack till magnapullen från en 1000sdi.
Tror Tords motorservice har det hemma.

Det som är med den där jävla plasten är att direkt den blir varm så blir den mjuk och slinter hela tiden tills den är helt sopslut.
Har bytt klacken redan.
Tänkte dock inte på att skaffa en i alu så har en i plast.

Mjo, kan tänka mig de.
Dock tar det en timme att byta bara så om man märker att den börjar slinta så byter man bara (Y)
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Tog in han i garaget idag och var ut och kollade en snabb sväng nu ikväll.
Kopparpastan gjorde inte avgasläckan bättre.
Nu är det kopparpasta överallt istället.

Någon som har tips på hur jag ska lyckas täta det?
Orsaken till att det läcker måste vara för att fjädrarna har smält in i metallen och gjort godset ganska så tunt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det finns bara ett sätt att täta avgasflänsen. Köp en ny (säljs i paket om båda delarna), kapa av pipa och grenrör, svetsa dit nya flänsar. Been there...
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Finns ju packningsmassa att köpa på tub. Värt ett försök?
Hört att den tydligen ska bli stenhård.
Och det är ju rätt mycket vibrationer så vet inte om det håller..

Det finns bara ett sätt att täta avgasflänsen. Köp en ny (säljs i paket om båda delarna), kapa av pipa och grenrör, svetsa dit nya flänsar. Been there...
Lät lite för jobbigt.
Någon lösning måste det ju finnas?
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Inte någon som sitter på ett par svarta alt transparenta "Snow reflectors"?
ÅF fick in gula när jag beställde svarta. Så dom sa att dom inte kunde få tag på svarta.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Vet inte hur din ser ut, men på min 03 så är det som små öron på grenrör och på pipa kan bli lite nött, svetsade bara dit lite där det hade nötts ner, och sen slipa med typ en liten dremel, Värt att kolla är att om du använder 440 förstärkaren bakom slutburken och slutburken är original så passar det inte, 440 förstärkaren är tjockare , jag var tvungen att ta bort plåtbiten på baksidan av slutburken och banka ner den lite. kanske därför du dragit pipan snett så det inte håller tätt ? Angående bromslampan så lyser den om du inte har något inkopplat.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Vet inte hur din ser ut, men på min 03 så är det som små öron på grenrör och på pipa kan bli lite nött, svetsade bara dit lite där det hade nötts ner, och sen slipa med typ en liten dremel, Värt att kolla är att om du använder 440 förstärkaren bakom slutburken och slutburken är original så passar det inte, 440 förstärkaren är tjockare , jag var tvungen att ta bort plåtbiten på baksidan av slutburken och banka ner den lite. kanske därför du dragit pipan snett så det inte håller tätt ? Angående bromslampan så lyser den om du inte har något inkopplat.
Det är inte alls omöjligt att det är de som orsakar läckaget!
För det är på PTO sidan det läcker så då stämmer det om man tänker att burken drar ut pipan.

Har kopplat in en "ledramp" med ett antal dioder som baklyse.
Funderar om det kan vara den som gör felet eftersom det inte blir samma motstånd.
Konstiga är att när jag mätte vilken som var bromsljus osv så lyste inte bromslampan på mätaren.

Inte när jag testade så att det fungerade heller.
Men dagen efter lös den.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Märkligt , säkert för lite motstånd i led rampen. Är ingen elektriker men borde ju gå att mäta båda och se skillnaden sen löda dit ett motstånd med ungefär samma värde.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sen har ju dioder den funktionen att den "enkelriktar" strömmen, kan gå åt ett håll men inte det andra dvs. Det kan orsaka endel problem ibland.

Pröva släng dit en vanlig glödlampa så ser du ju snabbt om det blir någon skillnad :)
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Sen har ju dioder den funktionen att den "enkelriktar" strömmen, kan gå åt ett håll men inte det andra dvs. Det kan orsaka endel problem ibland.

Pröva släng dit en vanlig glödlampa så ser du ju snabbt om det blir någon skillnad :)
Jo det också faktiskt.
Har tänkt att testa det faktiskt.
Gissar nästan på att det försvinner :)
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ibland ska man nog lyssna på det folk säger, i detta fall Boost III.
Skulle nog ha dragit på ett varv med värmefärg över avgasbandaget, shit vad den släppet fiber och skit.
Har borstat av den nu. Får se om det kommer nå mer.

Org. burken är rätt sliten så funderar nu starkt på att montera en SPI.
Men måste jag bestycka om?