Renegade 800 - 05 får omsorg

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nej verkligen inte.
Köpte ju nya bussningar runt om, var där pengarna verkligen drog iväg. Den notan med bussningar osv, damasker och såna saker slutade på 7000.

Sen fick jag ju köpa en ny boggie också då ena skenan såg ut som en banan.

Hittade en beggad för 2600. Och bara en ny skena hos ÅF går på 2600 så...

Tänkte först byta till en Ice Age boggie men tvekade ur då jag inte visste ett par saker dom behövde veta om fjädringen osv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Lite sent svar ang revan i cylindern,, det beror inte på gradningsfel i portar för revan går ju mestadels utanför alla portar. Dåligt gradade efter ny nikasil/borrning är det ofta tyvärr men det brukar inte ge dessa fenomen. Jag tror däremot på kolvringsgradfel dvs kolvringen hade vassa skägg. Det har jag varit med om när man köpt billiga Kimpex kolvar, då bör man verkligen kolla ringarna noga för det häger vassa skägg på dem som jultomtar. Dem får man slipa med diamantfil för att tordas sätta i en motor, totalt värdelösa med andra ord. Jag har inte sett så vassa missbildningar på andra kolvmärken.

Hur som haver var det ju kolvar från skoterdelen antar jag så det var deras fel ändå. Man måste besikta varenda kolvring noga vilket märke man än köper och ringgapet förstås.

Vilket kolvmärke köpte du?
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Enligt nikasilproffsen trodde dom att det var gradningen det var fel på.
Kände även i portarna och dom är sylvassa.

Kolvringarna kan det också vara det låter jag vara osagt. Men originalcylindern som inte skar förra säsongen ser ut som ny med samma typ av kolv och ringar.

Jo, kolvarna kommer också från skoterdelen.
Bra att du säger så att man kan var uppmärksam och kolla det också när man får hem dom nya prylarna.

Kolvarna är snopro.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Inte alls hänt mycket i veckan.
Nattjobb, julbord och massa annat som har kommit i vägen.
Lite har jag fått gjort iaf!

Köpte en ny lyftbåge bak från en privat på blocket, 700 pix.

Mätte lite, borrade hål och kapade den så nu sitter den som ett smäck!


131215 by Linussj, on Flickr

Även monterat variatoraxeln.

Här stötte jag dock på patrull, suck.. Först så hoppade lagret lös från biten som ska hålla det på plats, så det blev snett. Allt annat verkar dock vara rakt så jag förstår inte riktigt...

Syns dåligt på bilden men högt upp ligger den lite längre in än den ska.


131215 by Linussj, on Flickr
Gör det något om den ligger snett i sätet? Lagret är ju fortfarande rakt.

Sen skulle jag montera spännskruven i kedjehuset och här tog det tvärstopp!

Första jag la märkte till var att skruven inte gick in helt.
Så jag tog upp huset som suttit där när jag rev den och det är ju inte ens i närheten likadant till skruven.

Låter bilderna tala för sig själv.


131215 by Linussj, on Flickr


131215 by Linussj, on Flickr


131215 by Linussj, on Flickr


131215 by Linussj, on Flickr


131215 by Linussj, on Flickr

Kedjehuset är från en 2005 ski-doo renegade 600 SDI.

Trodde att huset var samma men tydligen inte.
Kollade sprängskisserna nyss och det är två olika.

Så jag får helt enkelt beställa skruven från en 600 SDI.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Fått veta att jag kommer gå cylindern först mellan den 10-15 januari.
Så under tiden går jag helt enkelt göra så mycket jag kan.

har monterat variatoraxeln, bromsok med nya klossar och skivan.


131221 by Linussj, on Flickr

Även lagt in kuddarna som kröken kommer vila mot.
Lagt i nitbultar istället för att nita fast dom vilket är vansinne enligt mig.
Dragit på locktight för att det ska sitta som det ska.


131221 by Linussj, on Flickr


131221 by Linussj, on Flickr


131221 by Linussj, on Flickr

Även fått hem plastidipen till kåporna.
Den vita är till för ramarna runt mätarna.
Blir spännande att se hur det håller.


131221 by Linussj, on Flickr

Fick hem en sprillans ny svart frontbåge också så det enda som ska dippas är kåporna.
Har en del rengörning där och göra.

Även biten av elsystemet som måste bytas för att köra utan batteri har jag fått tag på.
ca 700 kr för de, helt sjuka priser på sakerna..


131221 by Linussj, on Flickr

Nitade även om bitarna som ska hålla i lyktan då nitarna var väldigt lösa.
Passade även på att slipa bort pinnarna som sitter där original och tog två skruvar i samma längd.
Svarvade fram en liten bricka också så det inte finns nå glapp där.


131222 by Linussj, on Flickr


131222 by Linussj, on Flickr

Maskinen står nästan på sina egna ben nu.
Igår åkte boggin in och kan inte säga annat än att det kommer bli rätt grymt med helsvart boggie och bara hjul på insidan!


131222 by Linussj, on Flickr
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Sen idag så åkte framvagnen in.
Var en del strul ska jag säga, inte alls varit min dag idag..
Tex lyckades jag slå ett järnrör ganska så hårt i skallen...


131222 by Linussj, on Flickr

Dock så är skiten fortfarande ganska så jävla sne, suck! :mad2:
Måste ta och mäta upp fanskapet imorgon för att se om jag kan se vars det inte är rakt.
Har kollat igenom hela bulken & allt ihop utan att se vad som är snett.

PTO sidan som är rak.


131222 by Linussj, on Flickr

MAG sidan som fick smällen förra säsongen som är sne.


131222 by Linussj, on Flickr

En bättre bild.
Det är som att nedre armen åkt in och övre ut.
Men det får jag se imorgon om jag lyckas mäta det.


131222 by Linussj, on Flickr
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tips plastidippa inte kåpan runt tanklocket, bensin och plastidip är ingen bra kombo , bensinen löser upp dippen så den blir till smulor. Blir grymt nice, riktigt seriöst gjort.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Tips plastidippa inte kåpan runt tanklocket, bensin och plastidip är ingen bra kombo , bensinen löser upp dippen så den blir till smulor. Blir grymt nice, riktigt seriöst gjort.
Nej då, blir bara sidokåporna som ska dippas, all annan plats är svart redan :)

Tack!

Är en jävla massa strul med allt men förhoppningsvis så får man väl ihop den så att den fungerar också!
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Har kollat upp lite närmare vad som är snett och det är cross memeber'n som är sne. Plus att plattan som den sitter fast i som är svetsad mot chassit är intryck lite.
Dock har inte det något att göra med att framvagnen är sne.

Har kollat med lundströms idag och en ny kostar ca 2000 ink moms.
Så jag ska in dit på fredag och beställa en ny eftersom jag inte vet vad som är snett.
Testat dra lite här och lite där men det blir inte bättre.

Blir ännu mer väntan men aja.
Förhoppningsvis blir det rakt i alla fall.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Dags för en uppdatering så här i början av det nya året & allt!
Gott nytt år!

Sidokåporna är färdiglackerade & visst är plasti dip häftigt måste jag säga.
Lite läskig yta, är riktigt gummiaktig. Blir spännande att se hur det håller.
Men måste säga att ytan är sjukt läcker när den är mattsvart!

Ett fint litet lackrum av täckplast för att inte göra hela garaget svart.


131228 by Linussj, on Flickr

Ett stycke preppade kåpor.
Dekalerna borttagna med värmepistolen & fingrarna, limmet borttaget med diesel, tandborste och trasa.


131228 by Linussj, on Flickr

Sen avfettning med tvättsvamp både på in & utsidan, sen gått över med en fin slipduk för att matta ner ytan lite bara.

Nästan så man ville behålla dom röda, vart riktigt läckert när dom var rena och fina :)

Jämförelse mellan en lackerad & olackerad kåpa.


131229 by Linussj, on Flickr

Båda kåporna färdiglackade.


140102 by Linussj, on Flickr

Totalt 6 lager på varje kåpa.
Gick lite över 4 burkar så min "beräkning" på 5 burkar blev ganska bra :)


Mätarramarna har även dom fått plasti dip på sig, vit.
Måste nog ta två lager till eller liknande då det inte riktigt täcker inne i spåren :/


140102 by Linussj, on Flickr

& så en bild inifrån "lackrummet"


140102 by Linussj, on Flickr

Även beställt en ny framvagn som jag hoppas kommer här i dagarna, jävla helger osv som ställer till det nu :/

2000 gick den på så det var inte så blodigt.

Fram tills dess så är det att fixa allt som är kvar som jag kan göra.

Kvar att göra är att lackera gallren till huven.
Även dom får bli vita.
Dock inte med plasti dip utan vanlig sprayfärg.

Tvätta upp resterande plast som jag inte har tvättat ännu.

Fixa en stänklapp plus fäste för den.

Hitta ett ställe att montera baklyset på, tror det blir på plasten till dynan.
Blir så jävla fult med kabeln annars om man ska ha den vid lyftbågen :/

Bygga om elen till styret då jag inte kommer ha någonstans att gömma kontakterna med nya styret.
Så ska förlänga kablarna så att kontakten hamnar under huven.
Ska även på kabelstrumpa på alla kablar som går upp dit.

Linda pipan med avgasbandage

Bygga ihop motorn så fort delarna kommer, även samma sak med framvagnen.

Kommer att tvätta upp alla motordelar så det bara är att smälla ihop allt sen :)

För tillfället är det allt jag kan komma på.

Så det är inte super mycket små fix kvar, vilket är skönt.
När sedan framvagn & delarna till motorn kommer går det fort att sätta ihop allting, så ska vi ju bara hoppas den funkar också ;)

Lång inlägg igen.
Allt för nu!
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Dags att uppdatera igen, fast utan bilder.

Hänt en del i garaget.
Enda som är kvar att göra i ordning nu är variatorerna.
Har delat primären helt och hållet för att få den grundligt rengjord, ska även byta klackar osv.

Men hur får jag isär sekundären? Lyckas inte riktigt lista ut det.

Sen måste jag få tag på ett gasblock i ALU också, någon som har ett liggandes eller vet var dom säljer?
Skoterdelen hade slut på sina Powermadd.
Och vet inte när dom får in heller, så hade varit bra att hitta någon annanstans.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Tackar!
Nå fler förslag?

Sitter och tittar delar till primären nu och ser att skyddet för fjädern är borta.
Det har ju fungerar bra utan men borde man kanske ha den där ändå?

Och eftersom jag inte har kvar startmotorn har jag även tagit bort startkransen.
Men gör det någont om man tar bort den, är variatorn ballanserad efter den?

EDIT:
Har baklyset AC eller DC standard? Borde vara AC va?
Eftersom jag ska lägga dit ett baklyse med lysdioder måste det vara DC.
Är det även någon som vet eller har möjlighet att mäta spänningen?
Om den skiftar mycket alltså eller om den har 12v konstant.

Om det är AC måste jag köpa eller göra en egen likriktare.
Och hade varit skönt att veta innan man har fått igång maskinen.
 
Last edited:

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag skulle aldrig handla av Bengans om man inte gjorde det öga mot öga med kontanter. Så leta vidare efter gasblock är min rekommendation.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jag skulle aldrig handla av Bengans om man inte gjorde det öga mot öga med kontanter. Så leta vidare efter gasblock är min rekommendation.
Ja sidan ser ju inte så rolig ut.
Men du kanske har haft problem med dom?

Snyggt, tackar!
Lite finish på den där också :)
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Kommer bli riktigt snygg! Men plastidippen kommer det bli revor i. Jag körde det på min buk och det blev inte snyggt efter några mils åkning. Mvh Anders
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Kommer bli riktigt snygg! Men plastidippen kommer det bli revor i. Jag körde det på min buk och det blev inte snyggt efter några mils åkning. Mvh Anders
Ja jag hoppas det i alla fall!
Kan förstå det, ytan känns inte så hållbar tyvärr.

Vill verkligen ha ihop maskineriet nu men fan att man måste vänta på delar.. Motordelarna är dom mest kritiska.

Framvagnen hoppas jag kommer i veckan i alla fall.