Renegade 800 - 05 får omsorg

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Hur djupt är det ? Tänkte om det skulle gå att horna bort det ?
Hur ser kolven ut ?
Verkar inte alls vara djupt om det ens är repor. Ser mer ut som uppbyggnad av någon material.
Man känner det i alla fall med fingrarna.
Kolven ser fin ut, vekar bara vara ringarna som tagit i för hårt om man säger så.

En mekaniker hos min ÅF tror den har kallskurit, ser så ut enligt honom.
Det ser ut sådär på ett till ställe men inte lika bred, sen finns det ett ställe som precis har börjat visa tendens på detta och det 4e stället ser ut som att den har varit på väg att börja slita. Alltså 4 ställen, kallskurit enligt åf.
Dock alltid kört den varm innan osv.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Verkar inte alls vara djupt om det ens är repor. Ser mer ut som uppbyggnad av någon material.
Man känner det i alla fall med fingrarna.
Kolven ser fin ut, vekar bara vara ringarna som tagit i för hårt om man säger så.

En mekaniker hos min ÅF tror den har kallskurit, ser så ut enligt honom.
Det ser ut sådär på ett till ställe men inte lika bred, sen finns det ett ställe som precis har börjat visa tendens på detta och det 4e stället ser ut som att den har varit på väg att börja slita. Alltså 4 ställen, kallskurit enligt åf.
Dock alltid kört den varm innan osv.




Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk



Okej, vet ej hur det är med horning i nicasil ? Hör dig för om man kan horna den, jag skulle då göra ett försök med det och sätta ny kolv alt nya ringar om själva kolven ser fin ut.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Okej, vet ej hur det är med horning i nicasil ? Hör dig för om man kan horna den, jag skulle då göra ett försök med det och sätta ny kolv alt nya ringar om själva kolven ser fin ut.
Ja jag har ingen aning faktiskt!
Har dragit frågan till nikasilproffsen i Stockholm, har skickat ett långt mail med förklaring och ett gäng bilder.
Förhoppningsvis kan dom ge mig någon form av svar.
Pratade med dom över telefon tidigare idag.

Ska vänta på svar från dom sen får man se hur man gör.
Nya ringar blir det nog bara, ser inte ut som att kolvarna behöver bytas.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det är ingen fara att horna nikasilcylindrar, nikasilen är så hård så du får köra på ett bra tag om du ska förstöra den. Vissa har påstått till mig att det inte är lönt att horna nikasil just för att det är så hårt, om det stämmer låter jag vara osagt. Men jag brukar endå alltid göra det vid kolvbyte så ringarna sliter in sig ordentligt och tätar.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Har pratat med Nikasilproffsen i Stockholm och han har lite olika teorier.
Kan skriva in dom här senare.

Men är det någon som vet vad kolvringsspelet ska vara?
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Då ligger mitt gap på 0.35 ganska bra till alltså.

Ska saxa in mailet som jag fick från nikasilproffsen:

Nu är detta min bedömning efter bilderna, för en säkrare bedömning behöver man ha cylinder och kolv framför ögonen och även kunna känna och mäta.

Det har i stort sett skurit, dock inte en hederlig varmskärning. Det ser ut som att portarna EJ gradats efter reparation, och det sedan lossnat små restbitar nikasil och hamnat mellan kolv (kolvring) och cylinder. Nikasil mot nikasil = dåligt och skärtendenser.
Om man glömmer att tvätta cylindern ordentligt efter tex portningsarbete får man likartade märken.
Detta är alltså de långa grova mörka reporna i olika bredder.
Det finns även andra tänkbara anledningar, om topplocket dragits med för högt moment eller kolvringspelet varit för litet.

De lite brunfärgade områdena på bild 6 tror jag är sotrester från förbränning. Tänkbara anledningar är ett lopp som är dåligt och ovalt, en kolvring som inte går ut ordentligt eller sliten kolvring.

Bild 9 på kolven visar lite väl många repor för en säsong egentligen. Nu är det ju bara i teflon (eller grafit) beläggningen men reporna kan ha uppkommit genom nikasilrester eller lite för dålig smörjning eller smuts in i motorn.

Möjligt att en honing skulle kunna fräscha upp loppet, det beror på hur djupa reporna är. Samt hur runt loppet är. Man behöver även kolla att loppet inte blir för stort.
Och alla portar bör gradas/fasas korrekt innan vidare användande.

Jag vet inte om du blev hjälpt av svaret men hoppas det i alla fall bringar klarhet i problemet. Vill du ha hjälp med cylindern kan vi säkert få ordning på den, på ett eller annat sätt. Eller om du har fler frågor, maila eller ring. Inget fel på bilderna heller
Felen som han tror det kan bero på är alltså:

1: Icke avgradade portar efter reparation
2: Icke tvättad efter portning
3: För hårt åtdraget topplock
4: För litet kolvringsspel
5: Gått för snålt

Den jag tror mest på är helt klart nummer 1.

Nummer 2 är det knappast, fick slipa upp sätet för avgasventilen efter att cylindern blivit renoverad då dom har svetsat cylindern eller något och inte slipar ner sätet. Men cylindern är extremt noga tvättad både 3 och 5 gånger med torkning imellan

Nummer 3, har dragit toppen efter specifikationer.

nummer 4, ringgapet ligger inom rangen

nummer 5, den har inte gått för snålt då jag har tittat stiften väldigt ofta efter renoveringen och även haft i 2% extra olja i första tanken efter renoveringen.

Så nummer 1 gissar jag på...

Ska ringa och prata med skoterdelen imorgon där jag köpt cylindern och kräva en ny eftersom det är där felet ligger....
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Pratade med skoterdelens kundtjänst i fredags och killen skulle prata med sin chef då han inte visste själv hur dom skulle göra.

Hör dom inte av sig imorgon under dagen ringer jag dit när jag slutar och kollar läget.

Kollade portarna idag också och jämförde och kände mellan cylindrarna och jag kan säga så mycket att dom är inte fasade. Kanterna är riktigt vassa och trubbiga...

Hänt lite där ute i alla fall, kanske inte så mycket som man hade velat då jag fortfarande väntar på prylar till boggien.

Har i alla fall blästrat och lackat kröken då den var rätt så rostig..


131208 by Linussj, on Flickr
Sen har jag byggt ihop förgasarna igen med nya packningar och o-ringar överallt.
Enda jag måste få tag på är ett nytt shims till nålen då en av dom har försvunnit.
Sen blir det att köpa nya munstycken också bara för att.


131208 by Linussj, on Flickr

Just nu är det 20/440.
20 låter lite högt enligt mig då original är 17.5.
Och motorn är original.
Några invändningar?

Förhoppningsvis får jag resten av prylarna till boggien imorgon och då åker den in!

Sen ska även ramarna runt mätarna målas vita. Den gråa färgen ser för jävlig ut i mina ögon.


131208 by Linussj, on Flickr

Allt för den här gången :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kul att höra att dom tar cylinderköpet seriöst, trodde dom skulle blåneka men nu finns det ju hopp :)

Dock skulle jag inte bestycka om lågfart om den nu inte gick fett tidigare, nån har ju bytt av en anledning tänker jag :) R motorn bla var för snålt bestyckad original för att bli lite "miljövänligare" på dom är 20+ ett måste anser jag.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Kul att höra att dom tar cylinderköpet seriöst, trodde dom skulle blåneka men nu finns det ju hopp :)

Dock skulle jag inte bestycka om lågfart om den nu inte gick fett tidigare, nån har ju bytt av en anledning tänker jag :) R motorn bla var för snålt bestyckad original för att bli lite "miljövänligare" på dom är 20+ ett måste anser jag.
Ja man får ju hoppas.. får se vad chefen deras säger imorgon.

Nej fett går den inte.
Dock beter den sig väldigt konstigt när man går ner i varv efter man kört.
Jag måste chocka till maskinen för att varven ska gå ner när man stannar/är på väg att stanna.
Annars ligger dom jävligt högt..

Vad kan det bero på?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Pröva feta på lite på bränsleskruvarna, att gå ner i lågfart är helt fel och kan ev göra det värre bara då det behövs bränsle för att få ner varven :)
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Tycker du ska behålla 20, vet några varav jag själv som fick byta till 20 från 17.5 då den ville stanna uppe i varv när man skulle stå still.
Väldigt irriterande att börja dra i choken stup i kvarten för att få varven att gå ner.

Edit: Glömde visst att titta sist sidan, ser att du redan fått iprincip samma svar som jag gav :)
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Blir att ha kvar 20 då, tack för inputs! :)

Snackade med skoterdelen idag och dom byter cylindern!
Blev mäkta förvånad måste jag säga, men fan så skönt.
Skulle få en ny kolv också. Tror jag byter den andra samtidigt.

Dock hade dom inte någon cylinder hemma på hyllan så kommer ta minst en vecka, men bara att vänta. Får fixa massa andra småsaker under tiden!
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
fan va skönt för dig :)
riktigt bra gjort av dem, men skoterdelen är överlag bra att ha å göra med, alltid nöjd efter jag handlat där:)

roligt projekt, alltid lika roligt att se när folk renoverar å donar :)
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
ja riktigt skönt!
Aldrig behövt ha med dom att göra som så, endast handlat därifrån men verkar lättsamma i alla fall.

Roligt projekt men kostar. Har kostat min nästan 27 000:- än så länge, och det är fan inte ens något som syns. Helt sjukt vad fort det drar iväg...
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
ja helt otroligt har själv lagt typ 20-25k på skotern i sommar, å då är inte vev å kolvar inräknat som jag fick på garanti, skoterdelar är ju inte billigt nånstans...