Renovering: Ockelbo Turist -65:a

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
[FONT=&quot]
[/FONT] Lägger upp en tråd om min renovering av en Ockelbo Turist från 65
Så här såg den ut vid köp i april i år.

Som ni ser så var den inte i så bra skick. Ingen motor fanns det i den men original motorn och en reserv följde med så borde kunna få ihop till en fungerande motor.

Allt rensades bort så jag kunde sand/vatten blästra hela chassiet. Det är ganska dyrt med blästersand så for jag och hämtade sand från en strandkant vilket visade sig att fungera mycket bra. Eftersom jag använde mig av vatten när jag blästrade så blev det lite ytrost. Men det borstades lätt bort.


Några saker som inte var original togs bort sen blev det lite svårare att fortsätta.
Men med lite hjälp från trevliga personer på Internet och en del bilder så kunde den nya sitt delen byggas.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Eftersom en av dom tidigare ägarna hade förstört tanken så fick en ny byggas upp.


sen var det tid för chassiet att få lite färg på sig. Först grund sen på med några lager hammarlack.


När chassiet var klart så började jag att arbeta på huven.

Började med att slipa ner hela huven så att rätt färg och alla skador kom fram.

Som jag förstod det så är det standard att det blir hål efter styrstagen på den här modellen så var tvungen att laga dom.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
När hålen var fixade så var det bara att börja spackla och slipa, spackla och slipa…..



efter en hel del slipande kunde jag lägga på en grund för att kunna se hur mycket jag har fuskat.


Hade inte fuskat så mycket så blev inte så mycket som behövdes fixas till.
Efter lite arbete kunde jag måla huven så den fick rätt färg igen, måste säga att jag blev riktig nöjd.

Passade även på att lacka skidorna.

Har även fått tag på en ny ”högkamsmatta” och hoppas att den här mattan klarar sig ett bra tag.

Ska nu fixa till kedjehuset och boggieaxlar sen kan jag nog börja montera ihop lite.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Finns lite fler bilder på www.rave643.tk
Men är det något speciellt som du vill ha bild på så kanske jag kan ladda upp det.
Har inte kommit längre än färg på huven, vet ej om det blir så mycket jobb på den i helgen eftersom jag har en bil som ska göras i ordning inför besiktning.
vart ju jätte fin ju.
Kul att de finns dom som orkar å vill hålla liv i dom gammla krakarna.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Jobbar vidare på turisten.
Mattan och kedjehuset är nu på plats, ska fixa till skivorna lite senare.

Sen finns det en hel del saker som inte är så roliga att hålla på med men som man behöver se över.
Några av dom sakerna är här.

Efter blästring

Sen lite färg på det.
 
D

Daweasel

Just såna här trådar är så förbålt trevliga. Rent ögongodis! Mera!
 

jonch

Medlem
6 feb 2007
48
0
1
riktigt fint det blir :) har själv en ockelbo 300 -68 som ja ska också börja renovera:) de var ju av mig du köpte den lilla lycktan av ;)
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Eftersom det är vitt ute nu så har suget på att fara ut och gasa lite blivit riktigt stort. Så har kommit igång med ihop monteringen nu.
Började med att montera dit skidorna och fjädrarna.

Styret mm monterades dit och sen var det inte så mycket mer att skruva dit. Inte så många saker att hålla reda på direkt.

Var bara tvungen att montera dit huven för att se hur det kommer att se ut.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Började också på att kolla över motorn lite. Allt rengjordes och fixades till, målade även några saker.
Här är några före (till vänster) och efter (till höger) bilder



Nästa steg blir att montera ihop motor igen och se om den vill gå igång.
 

jonch

Medlem
6 feb 2007
48
0
1
kan du säga vad mattlängden är på din? ja ja har nyligt köpt en ockelbo turist men ja undrar hur lång den är,