Renovering: Ockelbo Turist -65:a

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Har varit lite dött här men nu kommer en liten uppdatering.
Kom på att det kunde vara bra att kolla om kedjan passade som den skulle vilket visade sig att den inte gjorde. Så var tvungen att ta bort nästan allt och pressa om lager och drev så kedjan passade som den skulle.
Sen dit med allt igen.

Motorn är ihopsatt och sitter där den ska men har inte hunnit provstartat den än.

hade ett gammalt avgassystem som sågades isär och svetsades ihop så det ungefär ser ut och sitter som det gjorde original.

lägger även in en bild på den grymma bakfjärdingen, kommer att gå så mjukt efter leden.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Skoj tråd.

Kul med bilderna.

Provat motorn än?
Har inte hunnit starta den än, har skruvat i en annan sachsmotor ett tag. Men det ska visst vara veteranträff i Vilhelmina snart så skulle vara roligt att ta sig dit med den. kom även över ett nytt avgassystem till den så ska byta det så det blir rätt.
 

ersken

Medlem
28 jan 2008
16
0
1
Det är rätt, de gamla ska finnas kvar. Har själv en Ockelbo 600-2 -80,
suverän att dra ved med i skogen.
Hoppas få se mer bilder snart. Lycka till!
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Har inte hänt så mycket här på ett tag på grund av att en 300 har tagit all tid, men nu kommer en lite uppdatering.
Har montera dit gashandtaget och dragit gasvajern.


nu när jag hade gashandtag och gasvajer tyckte jag att det kunde vara bra att kolla att motorn fungerade som den sak, har inte använts på dom senaste åren så.
Gav den en lite sup i form av bensin och olja, drog runt motorn för att smörja lite, monterade dit stiftet och provade att dra för att se vad som händer. Och till min glädje och förvåning så gick den igång.

Här kommer en liten dålig film som bevis på att den lever, tändningen och lite annat små fix är gjort på den så den går mycket bättre nu.

http://www.youtube.com/watch?v=FGgA9UYmTQA

har inte vågat hällt bensin ner i tanken än, får se om jag får mod till att prova det och hoppas att den är tät.

På grund av att det saknades broms och tid så blev det ingen gjort för att få den att gå framåt.
Istället så monterade jag dit några saker på huven, ockelbo-loggan, handtag och ”räcket”


känns som det är nära nu, största hindret är dynan känns det som. får se om jag provar att fixa den själv eller lämnar bort den.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
för att kunna ha lite kontroll över den när man dra fram i extrema höga hastigheter så behöver man ha en broms. Så genom att kolla på lite bilder listade vi ut hur den skulle se ut och började på att bygga.

kanske syns dåligt på bilden men som bromskloss användes en bit läder vilket jag har hört att det satt där original.

Avgassystemet fick sig lite färg på sig och har dragit en avgasslang så man får ut avgaserna ut under skotern


sen ska man sitta skönt så då behövs det en bra dyna och ryggstöd. Började med att bygga grunden av trä


seden införskaffades lite stoppning så man skulle sitta mjukt.


efter att ha kollat på gamla och ganska dåliga bilder så kom vi fram till hur vi tycket att dynan och ryggstödet såg ut på 60talet. Fick lite hjälp av dom i släkten som kunde med det där med att sy lite bättre än jag.
När jag fick igen den så kan jag säga att jag blev riktigt nöjd över resultatet.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
hade ett litet mål med turisten att den skulle vara klar till skoterträffen här i Lycksele den 16 mars och vilket jag lyckades med några min till godo.

efter en natt med väldigt få timmars sömn så kunde jag fara ut och köra med Turisten 10:30 och 11:00 var jag på träff.
Här kommer en bild på hur den blev till slut.


bara några småsaker kvar nu som stänkskydd, koppla in lyse och en ”stopp-knapp” innan den är helt färdig.