Repig kolv samt cylinder Polaris 800 cfi -12 idéer om orsak?

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Hej.

Sitter i garaget och ska byta kolvar i min Polaris 800 cfi -12 och fick se när jag monterat isär allt att jag har repor på Insugsidan i MAG cylinder och kolv.

Är det någon som har koll på vad orsaken kan vara?
Kolven och cylidern såg fin ut i övrigt, bra oljefilm på både kolv och cylinder.

Är det något jag borde oroa mig över eller kan jag montera i dom nya wössnerkolvarna och se glad ut?

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b132584.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b132585.jpg
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har den ätit snö ? Flagnade kovringar ? Hur djupa är reporna i cyllen, är dom djupa så äter den upp nicasil lagret med tidens tand. Jag skulle nog horna ytan i dom, ta kontakt med någon som har rätt verktyg för att horna upp nicasil. Går snabbt och är billigt !
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ser ut att vara insugssidan. Stämmer det?
I vilket fall är det nära kolvskärning.
Möjliga orsaker: Dålig smörjning pga felställd pump, igensatt oljemunstycke eller dålig olja.
Kan ha tagit in snö eller smältvatten.
Det är vad jag spontant tänker när jag ser bilderna. Dock ingen garanterad diagnos då jag gärna skulle vilja se ovansidan och avgassidan av kolven också.
Kan även vara att den gått lite magert pga tjuvluft eller igensatt spridare, men det kan man bättre avläsa på kolvtoppen och avgassidan då den blr ha gått varm isåfall.

Beträffande att klappa på cylindern som den ser ut på bilden så är det Big No No!
Tvätta först bort aluminiumresterna i cyllen med saltsyra. (Akta ögon och andningsvägar för det ryker duktigt när syran reagerar mot alut. Därefter får du bedöma resultatet. Smårepor kan du försiktigt hona bort. (Inte hona för mycket så nikasilbeläggningen går ner). Fortfarande repor som känns? Skicka in cylindern för omnikasilning.

När du sätter ihop. Var supernoga med att du har det kolvspel som Wössner rekommenderar.
Och i ständig framtid gäller ORDENTLIG VARMKÖRNING innan du börjar köra. Superviktigt med smidda kolvar då dom utvidgar sig snabbare än gjutna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Slätabjörnen x 2 .
När det är så kraftiga skader i cylindern är det egentligen ny nikasil som gäller för denna cylinder kommer ha bet lägre komptryck än den fräscha cyllen. Jag brukar inte hona skader som dessa i nikasil för det sliter för mycket på alla andra ställen i cylindern förutom på reporna. Om du väljer köra denna cylinder så syratvätta bort allt aluminium och slipa bort alla utstående fårer/repor med vanligt våtslip papper ca 400 korn. De är mer noga slipa bort allt som står ut än att man råkar slipa för djupt så ta i ordentligt med slipandet.

I bästa fall snöskar den men risken att både den gått snålt i soppa eller utan olja är lika stor så det blir inte lätt hitta felet.

Om du väljer köra denna cylinder och hittar orsaken till felet så den inte skär igen så skulle jag rek att köra på Triborons drivmedelsförstärkare efter att du kört in de nya kolvarna. Du får tillbaka ca 0,5+ bars komptryck efter några tankar körda för boret i drivmedelsförstärkaren lägger igen repor och bästa av allt så blir den inte lika skärkänslig. Vill du vara ännu mer seriös så kör in kolvarna på mineralolja.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.162
993
113
Stora Blåsjön
Ser ut att ha gått snålt, kolla båda injektorerna och byt soppa filter.
Sen såg det ut på den första bilden att en liten bit på kolvringen är borta vid kolvringsstoppet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Om det är som skarpsynte asker säger att kolvringen är trasig vid ringstoppen talar det för snål gång också.
Sök efter luftläkage på insugsgummi för det ger snål gång också.

Har du org luftburk med org snöfilter monterat. Jag tänker om snöfiltret har åkt bort eller glömt montera efter rengöring så snö har kommit in i luftburk.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Det är nog bilden som luras, har kontrollerat kolven noga och det saknas inget av kolvringarna på något ställe.

Har nu även penslat cylindern med saltsyra men hittar inga aluminium rester.

Spridarna är nya förra säsongen, men jag kanske ska skicka in dom på flödeskontroll ändå? För att kontrollera spridarna förutom visuellt är väl inget jag kan göra hemma?
Filtret ska jag byta men min ÅF har inget hemma så det gör jag så fort det kommit.

Luftburken är original och att det har kommit in snö är inte omöjligt då jag haft av huven några gånger på fjället när nödstoppen strulade. Men trattarna inne i luftburken, skulle man kunna dra en bit mesh över dom för att förhindra snö i framtiden?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ursäkta om jag tränger mig på men har troligen precis samma bekymmer då min motor såg ut såhär vid kolvbytet förra helgen. Tvättade cylindrarna med saltsyra och slipa bort det som gick med våtslip, stoppade dit SPI fixkit och nu går den som en dröm igen som tur är (dock "bara" 8kg komp oinkört).
Men då jag inte hittade någon direkt anledning vill man ju ändå veta varför det ser ut såhär, 354mil och drog riktigt lite olja enligt förra ägaren. Avgassidan på kolvarna var också stygg men inte lika j*vlig.













Video
[video]https://www.facebook.com/video.php?v=896522863714786[/video]
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Ser ut som snö/vatten tagit sig in till insuget och orsakat detta i samband med för lite olja för soppamessigt ser det bra ut på spolbilderna. Ställ upp oljepumpen överdrivet mycket och justera den under några tankars körande så den slutligen drar minst 2% vid blandad led/djupsnöåka. Om den drar 3-4% vid bara snöklättrande så låt den dra det.

Sådär kan watercrosskolvar se ut när man inte dränerar ur dem ordentligt efter sänkning eller att motorn varit igång vid sänkning.
Har förra ägaren kör watercross med den?

Kör helst in de nya kolvarna på mineralolja för ju mer de sliter in sig efter reporna desto tätare blir dem efter någ timmes åka. Efter det går det åt andra hållet fort om cylindern har revor därför rek jag köra på Triborons drivmedelsförstärkare i tanken (efter inkörning) för då återställs minst 0,5 bar efter bara någon timme och det blir bara mer o mer komptryck tills en viss gräns. Jag har sett alt från 0,3-0,7 bars förbättring på repiga cylindrar och borpulver i tanken. Sedan gör det inget att boret är bland de halaste och hårdaste material som finns så motorn och kolvarna kommer hålla i all evighet och få någon hk extra.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Okej, ställde upp pumpen 3 varv enligt rekommendation så får se vart det landar + en skvätt i tanken nu vid inkörningen.
Såg att "tratten" från huvdelen ner till luftburken var i princip omöjlig att få tätt, kan det vara så att den hela tiden dragit i sig kallsnö genom den glipan på drygt 1x10cm !?

Finns inga tecken som helst på vattenkörning och ägaren innan sa att han inte åkt vatten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Okej, ställde upp pumpen 3 varv enligt rekommendation så får se vart det landar + en skvätt i tanken nu vid inkörningen.
Såg att "tratten" från huvdelen ner till luftburken var i princip omöjlig att få tätt, kan det vara så att den hela tiden dragit i sig kallsnö genom den glipan på drygt 1x10cm !?

Finns inga tecken som helst på vattenkörning och ägaren innan sa att han inte åkt vatten.
1X10mm är direkt dödande där har du nog den största anl till reporna men lite oljesmörj är nog bidragande.
Olja i tanken på insprutare tror jag är mindre bra för det kläggar ner spridarna, de kan i värsta fall kocksa. Och extra olja vid inkörning är de sämsta man kan hitta på för då går motorn bara mer varm och oljan hindrar inkörningen så cylindern/ringarna glaseras/härdas för långt ut = sämre komptryck som resultat. På förgasarmoppar kan man sätta i större munstycken vid inkörning men på insprut kan man inte göra mycket mer än fippla in etanolläget på de maskiner som har den lyxen för då går de lite fetare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
BOOST III:

Visste du att Triboron Drimedelsförstärkare blandas med vatten?

/Hubbe
Menar du att Triboron har vatten i drivmedelsförstärkare de va något nytt för mig? Payback uppgav endast ren sprit och Boron i sina flaskor. Är vattnet ett måste för att kunna blanda ut boret på något vis och hur många % vatten är det?

Men då åker vi Hubbe mer miljövänligare :madgrin:
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Menar du att Triboron har vatten i drivmedelsförstärkare de va något nytt för mig? Payback uppgav endast ren sprit och Boron i sina flaskor. Är vattnet ett måste för att kunna blanda ut boret på något vis och hur många % vatten är det?

Men då åker vi Hubbe mer miljövänligare :madgrin:
BOOST III:

Nej Triboron Drivmedelsförstärkare innehåller ingen vatten, men som du vet kan man blanda alkohol med vatten.
100% åker vi med Triboron mer miljövänligare.

/Hubbe
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Som hampusDJ säger så hade jag också ett rejält glapp mellan luftburken och tratten. Åtgärdades med 2 extralager tätningslist runt tratten, nu är det tätt!

Och skotern är ihop igen och jag har tömt oljetanken och fyllt på med mineralolja.

Något jag bör tänka på imorgon vid uppstart och inkörning?
Så lite tomgång som möjligt har jag hört, men hur ska det gå till då jag nu har smidda kolvar som kräver tomgångskörning som uppvärmning?

Ska jag låta den puttra tills den når 52 grader och termostaten har öppnat och sedan börja åka lite försiktigt tills den är genomvarm? Eller bör jag börja smyga direkt och skippa tomgångskörningen?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Och min glipa säkert runt 10x100mm :wacko: Måste åtgärdas.

Nu har ju polaris den lyxiga funktion att kunna gå på etanol om man vänder på ett motstånd, något du tror på under inkörning Benny ?

Jag personligen små startar upp maskinen 3-5 ggr och låter den gå 10-20 sek sedan äre ut på leden och när motortempen kommit kör jag relativt hård ledkörning med mycket motorbromsningar som hjälper ringarna att slita in sig. En motor som körs in hårt går bäst senare också tycker jag :)
Visst kan man inte stumma iväg över nån åker/sjö men det är ju självklart för dom flesta.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ungefär så hade jag tänkt också men problemet kom ju nu när det blev smidda kolvar, man vill ju inte gärna att den nyper det första den gör.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska jag låta den puttra tills den når 52 grader och termostaten har öppnat och sedan börja åka lite försiktigt tills den är genomvarm? Eller bör jag börja smyga direkt och skippa tomgångskörningen?
Starta och låt gå ett tag på tomgång, tills den håller runt 30°. Sen lugn åkning i början tills den är genomvarm.
Ska du ha upp den i 52° får du vänta väldigt länge.
Håll inte på och stänga av och starta om, är lätt att den surar ner sig då.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Första uppstart med nya kolvar är skonsammast om man startar den i bara 30 sek och stänger av motorn, låt den stå i några min mellan uppstartningarna,, Upprepa detta med längre o längre igångtider. Tanken med detta är att inte kolvarna ska svälla fortare än fodren såkallade kallskärning. Smidda kolvar är ju ännu mer känslig för detta men detta gäller såklart även gjutna kolvar. När man startat om den xxxxxx ggr så kan man köra iväg och då gäller oregelbunden gasning inge höga varvtal mer än någ sek. Motorbromsning gäller 4takt inte tvåtakt man ska aldrig släppa gasen helt från långa fullgasningar på tvåtakt därav att man hör smågasningar vid inbromsning på dragracemaskiner.

Etanolläget är ju stenbra så vänd motståndet så den får sina 5% mer soppa i hela registret under inkörning.

Hur man ska bära sig åt att fara iväg med smidda kolvar när de väl är inkörda va en svårare fråga. Om man är väldigt rädd om maskinen kan man som hampus sa starta den ett tag och stänga av den så materialen får svälla klart. Men inte ens jag skulle orka det så jag kör iväg efter några min tomg fast man är väldigt sparsam med gasen tills motorn har full värme. Man måste ju liks köra remmen varm och både motor och rem brukar ju vara varm efter ca 3 km.

Jag har aldrig skurit en smidd kolv eller gjuten när jag kört in enligt mitt recept eller rättare sagt detta recept är hämtat från många olika trimgurus och jag har bara tagit ut de jag tycker låter vettigast.