Nu börjar det väl i bli en aning överdrivet...?Första uppstart med nya kolvar är skonsammast om man startar den i bara 30 sek och stänger av. Upprepa detta med längre o längre igångtider. Tanken med detta är att inte kolvarna ska svälla fortare än fodren såkallade kallskärning. Smidda kolvar är ju ännu mer känslig för detta men detta gäller såklart även gjutna kolvar.
Hur man ska bära sig åt att fara iväg med smidda kolvar när de väl är inkörda va en svårare fråga. Om man är väldigt rädd om maskinen kan man som hampus sa starta den ett tag och stänga av den så materialen får svälla klart.
En kolv måste väl klara att motorn startas kall och gå på tomgång utan att skära???
Annars är nånting väldigt galet.
Tror det börjar bli för mycket teori och för lite praktik här...
Varför skulle det vara skillnad på att starta en motor första gången efter kolvbyte mot att starta den 23:e gången?
Kolven ska ju inte slitit ner sig så den blivit mindre direkt...
Jag skulle gjort:
Starta, låt gå på tomgång, åk iväg och kör försiktigt tills maskin är genomvarm.
Kom ihåg att inte hålla stumt direkt efter en längre fastkörning.
Är ju lite snack just nu om att det kan vara orsak till en del haverier.
Man kör fast, stänger av maskin och gräver en stund.
Under tiden kallnar kylvattnet i kylarna.
Sedan startas den och man försöker direkt att komma lös=fullgas samtidigt som det kalla kylarvattnet kommer till motorn...