Rev 800 turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Turbon verkar vara stor nog och funkar säkert bra. 10-1 blir bra. Men det enda som inte ser bra ut är squisbandets bredd. Har man så brett band kommer den lätt spika för dom där topparna är gjord med farligt hög flamfart org för att få bra kliv direkt från låga varv . Men det kommer nog funka ändå fast till lågt laddtryck och lågt slutvarv, eller rättare sagt håll slutvarvat lågt!. Bra botten kommer du garanterat få!!
Håll öronen öppna efter spikning bara! Du kommer dock gå miste om ganska mycket hk på höga varv. En turbotopp bör ha smalare band egentligen = låg flamfart = spikokännslig.
Jag svarvar till mina högpowertoppar likadant som för turbo just för att klara högt komp och att dom ska ge hög toppeffekt. Jag räknar då på ca 25 % bandbredd bägge sidor sammanlagt av diametern. Ex på mina toppar som har ett borr på 81mm så blir då bandet bara 10mm brett ut från cylindervägg till pottas början. Trotts så smalt band så kan man tro att man tappar enormt med botteneffekt men tack vara att man kan ladda på med högt kompförhållande (Eller högre turbotryck) så blir det inte mycket förluster om ens något (förutsatt högsta möljliga komp-F som soppan tål när man kör utan turbo) Jag kör ca 12,7-1 och den kan gå på 95okt om jag vill men jag åker 98 för extra säkerhet och kunna lägga på mer förtändning (utnyttja soppan)

Det går även sunka ner flamfarten genom att svarva bandet mer lutande uppåt men det är inte lika bra som smalare band,,,men funkar för att få bort spikning ivf.

Good work
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Kaffe rast väntar på att färgen ska torka stod 20 min på burken.

Angånde turbon så är det ej ett saab agg.
Det är ett subaru wrc agg modell TRS TD05h 16g big 500hk applikation drifting.

Toppen det är en mxz och inte en summit som har högre komp

Orginal volym 42-2 för tändstiftgänga
Moddad volym 46-2

4,1*4,1*3,14*7,57=399,57
Orginal 399,57+40/40=10,98:1
Moddad 399,57+44/44=10,08:1
Ang kompressions förhållande så är det bäst att mäta sig fram med ett väldigt finskaligt mätglas/spruta om man vill ha ett 99% rätt svar.
Det teoretiska som du räknat på stämmer inte helt med verligheten men det är inte långt ifrån rätt heller.
För övrigt så ser det bra ut så fortsätt i den här takten!!
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Turbon verkar vara stor nog och funkar säkert bra. 10-1 blir bra. Men det enda som inte ser bra ut är squisbandets bredd. Har man så brett band kommer den lätt spika för dom där topparna är gjord med farligt hög flamfart org för att få bra kliv direkt från låga varv . Men det kommer nog funka ändå fast till lågt laddtryck och lågt slutvarv, eller rättare sagt håll slutvarvat lågt!. Bra botten kommer du garanterat få!!
Håll öronen öppna efter spikning bara! Du kommer dock gå miste om ganska mycket hk på höga varv. En turbotopp bör ha smalare band egentligen = låg flamfart = spikokännslig.
Jag svarvar till mina högpowertoppar likadant som för turbo just för att klara högt komp och att dom ska ge hög toppeffekt. Jag räknar då på ca 25 % bandbredd bägge sidor sammanlagt av diametern. Ex på mina toppar som har ett borr på 81mm så blir då bandet bara 10mm brett ut från cylindervägg till pottas början. Trotts så smalt band så kan man tro att man tappar enormt med botteneffekt men tack vara att man kan ladda på med högt kompförhållande (Eller högre turbotryck) så blir det inte mycket förluster om ens något (förutsatt högsta möljliga komp-F som soppan tål när man kör utan turbo) Jag kör ca 12,7-1 och den kan gå på 95okt om jag vill men jag åker 98 för extra säkerhet och kunna lägga på mer förtändning (utnyttja soppan)

Det går även sunka ner flamfarten genom att svarva bandet mer lutande uppåt men det är inte lika bra som smalare band,,,men funkar för att få bort spikning ivf.

Good work

Hade hoppats på en squis bredd på 12mm men den blev 14 annars hade jag fått svarva ner toppen för mycket för rätt volym den får duga tillsvidare tror nog att jag stöter på mer bekymmer som behöver tid.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Ang kompressions förhållande så är det bäst att mäta sig fram med ett väldigt finskaligt mätglas/spruta om man vill ha ett 99% rätt svar.
Det teoretiska som du räknat på stämmer inte helt med verligheten men det är inte långt ifrån rätt heller.
För övrigt så ser det bra ut så fortsätt i den här takten!!

volymen är mätt med en finskalig spruta
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Dagens projkt blev lite kabeldragning till pumpar och färdigställande av oljetank
tyvärr inga bilder kameran var kvar hemma tar en tidig kväll från garget hoppas på provstar till helgen och ställa in bränsle och oljetryck orginal b-tryck var 3-4 psi hoppas att det samma går att uppnå
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
melpasi och whalbro mm ska dit i morgon.Hoppas bar att sambon tycker lika bränsle.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Dagens projkt blev lite kabeldragning till pumpar och färdigställande av oljetank
tyvärr inga bilder kameran var kvar hemma tar en tidig kväll från garget hoppas på provstar till helgen och ställa in bränsle och oljetryck orginal b-tryck var 3-4 psi hoppas att det samma går att uppnå
Bra tipps från hojturbovärlden som jag läste i går när det gäller insprut och soppa tillförsel (om du nu interedan vet detta?)

När det gäller soppatillförsel till hemmabyggda insprutarturbo och man vill komma undan billigt (utan extrainsprut) i hojvärlden/bil så brukar man köpa en bränsletryckregulator som ger 1 till 3 när turbotrycket är som högts. Detta för att övertrycka in extra soppa genom dom annars för små spridarna. Påstås funka bra till lägre laddtryck ca 0,8 bar).Tror det går köpa en melpasi färdigbyggd för 1-3 men kan tänkas att man måste bygga om den för att tge så mycket. Normalt ger ju en förgasarbränsletryckregg bara max 1 till 1,24 bar men dom ska tydligen gå bygga om lätt även och melpasin är speciellt bra och enkel att stressa upp till 1-3. men det finns färdiga andra märken som ger 1-3.

För jag antar att insprutet inte klarar lev soppan utan moddar då inte hojinsprut eller bil klarar detta.... Typ större spridare eller tilläggs sprut laddstryt eller överdrivet högt soppatryck hela tiden (fuska) Högt soppatryck hela tiden får dom bara gå sunkigt på lågvarv. Då är nog 1-3 tryckregulator smartast som kommer/styrs med laddet.

Här finns allt man behöver veta om tryckregg o insprut
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=143765&highlight=tryckregulator+insprut
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
0,6 bar laddtryck
Köpte regulator och pump hos mcx så dom borde klara jobbet.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Bara för att man köper prylarna på kända ställen betyder det inte att dom sköter jobbet som dom ska på engång, grovretur är värd tänka på Minst 10mm id, och wahlbro pumpen är ingen strömsnål stackare, men antar nästan din rev är fd sdi? isf bör den klara att lämna effekt åt pumpen
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Större retur var det första jag fick fixa på min malpasi regulator annars gav den lite för högt tryck. Kör 10mm och bytte ut den lilla nippeln som sitter original på regulatorn också.
Kör även med el-soppapumpen nu när jag kör oladdat och det funkar skitbra. Köper man rätt walbro pump så drar den inte så mycket.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Slutade tidigt i dag så jag han provstarta och mäta lite .
Laddspäning tomgång med bådapumparna 12.1 volt
Laddspäning 4000 rpm med båda pumparna 13.9 volt
laddningen verkar funka bra beror nog på att skidoo har 320 watt stator och att 255lph pumpen tar lite ström vid så låga tryck.

Bränsletryck 3.5 psi vad kör in andra turbobyggare på har pratat med en del norrmän som åker skidoo dom har 6 psi annars problem med nog flöde ,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
0,6 bar laddtryck
Köpte regulator och pump hos mcx så dom borde klara jobbet.
Jo dom är proffsiga!! Har dom rekommenderat att man kan åka denna pump och tryckregulator till insputare så lär det vara rätt. Men det vore kul att veta hur dom tänkt. Kör dom samma påhitt att regulatorn lägger på överdjävligt (3ggr överladdet mer) tryck när laddet kommer? Om det är en 1 till 3 regulator så kommer bränsletrycket ligga på närmare 1,8 bar över oladdat läge,,,dvs 1,8 bar + org tryck på ca 3,5 bar = 5,5 bar sammanlagt. 5,5 bar klarar alla bilpumpar från insprutare. Jag kör en volvo 940 pump för den har slanganslutningar och alla mcx pumpar klarar detta.

Vore kul att veta hur det ska funka så mät upp hur regulatorn beter sig under överladd. Ang bränsletrycket lär man väl utgå från org tryck på tomg ,,så gör man på hojar ivf sedan ska laddet strya regulatorn och ta över är det tänkt. Men jag vet faktist inte hur mcx har tänkt när det gäller skoterinsprutare?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Jo dom är proffsiga!! Har dom rekommenderat att man kan åka denna pump och tryckregulator till insputare så lär det vara rätt. Men det vore kul att veta hur dom tänkt. Kör dom samma påhitt att regulatorn lägger på överdjävligt (3ggr överladdet mer) tryck när laddet kommer? Om det är en 1 till 3 regulator så kommer bränsletrycket ligga på närmare 1,8 bar över oladdat läge,,,dvs 1,8 bar + org tryck på ca 3,5 bar = 5,5 bar sammanlagt. 5,5 bar klarar alla bilpumpar från insprutare. Jag kör en volvo 940 pump för den har slanganslutningar och alla mcx pumpar klarar detta.

Vore kul att veta hur det ska funka så mät upp hur regulatorn beter sig under överladd. Ang bränsletrycket lär man väl utgå från org tryck på tomg ,,så gör man på hojar ivf sedan ska laddet strya regulatorn och ta över är det tänkt. Men jag vet faktist inte hur mcx har tänkt när det gäller skoterinsprutare?
Jag åker förgasare och poverjet för enklare justerig ;det är en linjär regulator =3,5 psi Över laddtryck är det tänkt.