Rev 800 turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Verkar ha samma strul som mig du, ang nålarna.. i nuläget så går min fint på högfart och övre mellan register. men fett på lågfart och lägre mellanregistret. sänker jag nålarna så den går fint på lågfart så går den lite snålt på övre mellanregistret ist.. så får du tag i nån nålguru så får du gärna pm'a.
Om ni inte redan har Powerjetmunstycke bak i förgasarna så köp det!! Då kan ni prova olika instick på spridarröret i förgasarhalsen.
Ex om nålarna sänks tills motorn går bra på låglast så skulle jag satt powerjet munstycket ca 15mm från taket i gasaren. Då kan man lägga på olika mängd soppa bara vid höga trottelöppningar. Kan man sköta en gasollampa och lödtenn är det lätt prova olika längder på spridarröret.

Och man köper såklart ett ställbart Powerjet så är det snabbt justerbart.
 
Reactions: tkr

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Kör med justerbara powerjets mitt problem med fett blandning på lågfart tror jag beror på att DPM är bort och den magra mellan registret är pga sänkta nålar.Har provat att stänga powerjetten sam problem och nålarna har bara ett läge och ett chims så det finns inte mycket att justera där men det är stor skilnad med chimset borta.
Angånge nålarna om jag har fattat rätt betyder nummren
Mina nålar heter 9dgi07-58.
9 ska vara längden på nålen 90-99.99mm
Bokstäverna ska vara grader uppdelat i sekunder A=15 sek(60sek=1grad)
07 måttet i slutet
58 måttet i början
Min nål borde vara 90-99.99mm lång 2,58mm i början, vinklar 1g,1,75g,2,25g och 1,07 mm i slutet.
Vet ej on det stämmer någon som har koll på detta?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Har provat nya trottlar 3,0 går fortfarande fett vid 5000 rpm men blev mager vid 4000-4500 verkar svårt att hitta rätt i hela registret.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Det är fullt möjligt har dock ej kunnat mätta upp något undertryck men det behövs inte så mycket så blir det choke verkan .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Har ni provat att sätta in reedventiler i plenum som släpper in luft utifrån vid undertryck?
Jag har reedinsläpp till 4taktshojen och det gav lite snabbare svar/uppspol. Har för mig best blev enklare också.

Asker mf sopade ju in det i sina turbobyggen.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Har ni provat att sätta in reedventiler i plenum som släpper in luft utifrån vid undertryck?
Jag har reedinsläpp till 4taktshojen och det gav lite snabbare svar/uppspol. Har för mig best blev enklare också.

Asker mf sopade ju in det i sina turbobyggen.
Provade ett par reeds förra året men det gav inget dom var kanske för styva
har beställt ny nålar en polaris modell ska prova till veckan,
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
En omgång summitnålar har kommit tyvärr var polarisnålarna restade.
Ska provmontera i kväll
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Även jag rekomenderar reeds till plenumet. Körde med det på min första turbomaskin, funkade betydligt bättre än utan.

Även Demoncaten är byggd med reed-plenum, och han lär väll vara en av pionieererna på turbo / 2t i sverige... ?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Testade dom nya nålarna i dag det blev bättre men tyvärr gick ett insugsgummi sönder så testdagen fick avbrytas tror att jag får skaffa silikon slang till boysenreedsen
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Nöd repat insugsgummit och monterat orginaltoppen allt bludder borta går som en dröm bygger laddtryck redan vid 4000 rpm och gassvar som orginal fast en massa mer toppeffekt fråga är om den kommer att hålla eller spika sönder ?
Vad törs man ha för komp och hur ska en turbo topp se ut för att funka bra