Rev 800 turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Elko och spi är såvittjagvet gjutena kolvar så dem är inte bra till högt komp eller ännu värre turbomotor ,,spricker väldigt mycket lättare än ex Wiseco smidd. Optimalast vore Wiseco med keramikbehandlade tak. Jag kör keramikbehandlat på alla tvåtaktskolvar som 4takt med lite värre kusar för det skyddar uppimot 30% mot strålvärme ner i kolv.

Att raveventilerna öppnar tidigt gör inget sålängen den får soppa som den ska just då. Många exprimenterar med helt öppena ventiler (stummade) på turbomaskiner med gott resultat. Fråga Asker för han höll på labba med det
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Ang raveventilerna så gick min bäst med helt öppna ventiler när jag provade med turbo. Men då var det en 1200cc trippel med massa bottenvrid.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Testrunda i dag är uppe i 29grams pinnar varv 8200rpm skulle villa få upp ingrepsvarvet något utan startgropar någon som har( tips trix) för detta kör fjäder 200-290.
avgastempen 1270f på 1/4-1/2 gas känns högt någon som har kört med avgastemp orginal tacksam för lite info om detta på en rev 800 ho.
 
Reactions: Oskar97

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Ja har afr mätare,( tomgång 18) (1/2 gas 13)full gas 11-12,5) visar min.
Har lite problem att få variatorn att hinna med att växla mär det slirar eller om man kör i lös snö. ska prova lite andra ramper på söndag. hoppas på att kunna ta bort lite vikt från pinnarna.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja har afr mätare,( tomgång 18) (1/2 gas 13)full gas 11-12,5) visar min.
Har lite problem att få variatorn att hinna med att växla mär det slirar eller om man kör i lös snö. ska prova lite andra ramper på söndag. hoppas på att kunna ta bort lite vikt från pinnarna.
Okej, ungefär som min då.. om du ligger på typ halvgas och bromsar så den bygger laddtryck då, vad har du för afr då?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Okej, ungefär som min då.. om du ligger på typ halvgas och bromsar så den bygger laddtryck då, vad har du för afr då?
Ska testa under veckan!
Min maskin har laddtryck från 1/4 gas och ca 5000 rpm afr 13 avgastemp 1275-1300f
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Låter som det börjar funka bra!!
Lite väl varma avgaser på låglast bara men det kan vara svårt att få bort,,jag antar du provat både större lågfart och höjt nålarna? När mina avgastempmätare visar 1300f (ej turbo) skiter jag ner mig och bestyckar för brinnande livet för att få ner tempen. Jag har även ställbar tändning som jag kan påverka tempen med. Ställbar tändpunk= filat hålen ovala i pickupspolen det vore ev något för dig med.
Tänkurvor är så vass som möjligt org för att få bränslesnåla motorer och effektiva men till turbo kan det vbli för vasst!! Jag skulle känna mig mer säker med lite senareställd statiskt tändläge för då får man 2 flugor i en smäll. Man slipper oroa sig för lättlaståka och kan sopa på mer turbotryck säkrare ca 2grader senarelagd tänläge är nog inte dumt ,,så kör jag min 4taktshojturbo vilket gör att den ligger längre från spikning speciellt just när turbon går på som hårdast på lågvarv.

Ang högre startvarv,,,,leta åt hårdare fjäder i starttryck
 
Reactions: tkr

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Maskinen funkar riktigt bra nu bara lite små justeringar kvar, angånde hög avgastemp på mellanregistret så har det nog med tändningen att göra skidoo ska tydligen ställa mer tändningen för att hålla pipan varm har med avgasvärden att göra? tyvärr så är det inte så enkelt att justera tändningen på en rev
Har provat massor av olika fjädrar men problemet är med styvare starttryck är långsamare växling och maskinen hinner övervarva när det slirar i snön
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag har inte kollat på en rave vart man skulle kunna justra tändningen. Om den har pickuppspole kan du göra som jag fila hålen ovala, sitter pickupen direkt i statorn måste man flytta hela tändplattan genom att fila dessa hål ovala.

Det luriga med att ställa T-läget och kolla avgastempen i pipan är att pipan normalt blir varmare med senarelagd tändning en bit in. Hettan flyttas ut ur förbränningsrummet när man senarelägger tändningen (vilket är bra mot kolvsmältning och pipan blir varmare längre baköver så turbon får mer drivkraft.

Beroende på vart tempmätaren sitter visar den mer eller mindre avgastemp med senarelagt tänd. Sitter den på gränsen där färskgaserna vänder (nära utblås) visar den lägre temp vid sänkning ,,men sitter den närmare mitten pipa eller långt bak kan den visa varmare avgaser. "" Lurigt"" men sänkt tändning är säkrare åka med och ger bra energi till turbon.

Fundering ang kolvskaderna /ev orsak

Har du satt i hårdare stift? Du bör köra minst 1 steg hårdare stift typ minst NGK eya 10 bör räcka. Eller kolla nuvarande stift noga om elektrånden ligger nära smältning,,värmeövergången måste ligga mitt på ryggen elektråd efter hård körning,,en smältning kommer som en raket vid riktigt hårt motstånd och full gas!

Hur såg stiften ut efter förra raset smältskader?
Jag måste köra ngkeya10 och har inte ens turbo. När jag åker ngk 9 stift ligger värmeövergången farligt nära fästet elektråd och som då riskerar smälta lös (kvack)
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Jag kör på NGK BR9EVX har provat B10, BR10 av lite olika modeller men dom sloknar på vid lätt körning beror troligen på kompsänkningen.
Har ingen bra erfarenhet av BR9EYA;BR10EYA har genom åren fått porslin släpp ett flertal gånger och rivit sönder cylindern.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Ngk 9 är förmodligen/garanterat för varmt stift om du kan hålla fullt spjäll i djupsnö eller is en längre bit. Stor risk för att värmen kryper ner till bygelns slut och då är det slut med kolvar och cylindrar. 10 stift måste man sätta i såfort man ändrat i motorn typ högre komp/högre trimgrad.

Märkligt du haft probbs med världens bästa stift ngk EYA? De är ju framtagen för att klara surning/släckning och jag har inte provat några bättre stift mot släckning. Kan vara så att du kört för varma EYA stift så det utvidgat lös porslinet. Det är av största vikt att man kör rätt kallhet på stiften annars kan vadsomhellst hända med stiften. Och bättre ligga på kalla sidan än varma såklart.

EYA sitter standard i yamaha srx och skido0 tripplar + en massa andra Arctic. Jag har kört dessa stift i både mc cross och alla skotrar sedan den dagen de släpptes på 90 talet och aldrig haft ett porslinssläpp eller ens hör talas om.

Ngk b och be stiften är nästan okörbara om man har lilla minsta bestyckningfel de slocknar omg
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Ngk eya är ett jätte bra stift när allt funkar som det ska men tycker inte om spikningar har varit med om att porslinet har släppt runt elektroden och falit in i motorn river sönder ganska mycket . Deta var ej standard motorer utan dragrace snurror med hög komp 17:1
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Någon som är bra på förgasarnålar till tm 40 kör på 9DGI07-58 skulle behöva en nål som ger minder bränsle på lågfart och mer på mellanregistret.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Ngk eya är ett jätte bra stift när allt funkar som det ska men tycker inte om spikningar har varit med om att porslinet har släppt runt elektroden och falit in i motorn river sönder ganska mycket . Deta var ej standard motorer utan dragrace snurror med hög komp 17:1
Ok bra att det var dragracemotorer med högt komp då förstår jag bättre att porslinet kan åka för då handlar det om tokhett och svinkallt omvartannat med dessa soppor som krävs då.

Ang nålen så bör/ska/måste du kontakta firman Bra i gasen som han lustigt nog heter. Det är en övertrevlig kille och kunnig på allt vad munstycken och nålar heter till alla förekommande fuggar.

Beskriv problemet för han och det kommer ut nåldatat som du ska köpa. Han har mååååånga nålar hemma så om du har tur får du tag i en direkt. Bra pris är det också.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Någon som är bra på förgasarnålar till tm 40 kör på 9DGI07-58 skulle behöva en nål som ger minder bränsle på lågfart och mer på mellanregistret.
Verkar ha samma strul som mig du, ang nålarna.. i nuläget så går min fint på högfart och övre mellan register. men fett på lågfart och lägre mellanregistret. sänker jag nålarna så den går fint på lågfart så går den lite snålt på övre mellanregistret ist.. så får du tag i nån nålguru så får du gärna pm'a.
 
Reactions: tkr

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Ok bra att det var dragracemotorer med högt komp då förstår jag bättre att porslinet kan åka för då handlar det om tokhett och svinkallt omvartannat med dessa soppor som krävs då.

Ang nålen så bör/ska/måste du kontakta firman Bra i gasen som han lustigt nog heter. Det är en övertrevlig kille och kunnig på allt vad munstycken och nålar heter till alla förekommande fuggar.

Beskriv problemet för han och det kommer ut nåldatat som du ska köpa. Han har mååååånga nålar hemma så om du har tur får du tag i en direkt. Bra pris är det också.
Har kollat med dom finns bara somm oem nålar tydligen
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Verkar ha samma strul som mig du, ang nålarna.. i nuläget så går min fint på högfart och övre mellan register. men fett på lågfart och lägre mellanregistret. sänker jag nålarna så den går fint på lågfart så går den lite snålt på övre mellanregistret ist.. så får du tag i nån nålguru så får du gärna pm'a.
Då har vi samma fel, maskinen min går bra men man vill ju att det ska vara optimalt har funderat på att slipa upp trottlarna det borde påverka lågfarten mest.