Rev 800 turbo

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ser bra ut. hoppas de fungerar lika bra:).
Vilka förändringar blev de på toppen?
Hade du skenande ladd innan? Och därför du monterat den externa wg´n?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Den nya toppen fick lösa förbränningsrum och smalare squishband .
Monterade separat wg för att det ser coolt ut och lättare att justera .
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Tog en runda i dag och kollade lite A/F hade 12.9 på fullgas verkar ok men 13,5 på vid 4500 rpm käns fett någon som vet vad som funkar att åka på
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Det fick 10/1 samma som den gammal den förändrigen jag ville göra var kortare squishband
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Tyvärr var det kolv nummer 3 med samma fel bitarna låg kvar i turbon någon ide vad felet är? inga kolv rester i topp eller avgas bitarna var nästan intakta och passad att lägga tillbaka i kolven .
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Den har spikat närmast kanten, inte ovanligt alls. Designa om toppen, jag hade en med riktigt bred scvishband och en ordentligt rundad dome. Då flyttar du in spikningarna mot kolvcentrum och där tål kolven mer. Det är min gissning iaf.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
för högt turbo tryck så dom lossnar när kolven är på väg ner. hur stort kolvrings gap har du?
Har inte mätt kolvringsgapet på denna kolv men hur skulle det på verka att bitar lossnar på avgassidan kolven har gått 15mil utan turbo och 3 mil med 0,5 i ladd
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Den har spikat närmast kanten, inte ovanligt alls. Designa om toppen, jag hade en med riktigt bred scvishband och en ordentligt rundad dome. Då flyttar du in spikningarna mot kolvcentrum och där tål kolven mer. Det är min gissning iaf.
Har bytt topp i år på grund att den hade samma problem förra vintern den gamla toppen hade en squishbredd på 12 mm trodd det var felet den nya har en squishbredd på 9mm men samma kompförhållande tyvärr samma fel några förslag på topp design. eller är det för mycket förtändning ?
AFR 13 och avgastemp 1150 vid haveriet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Har bytt topp i år på grund att den hade samma problem förra vintern den gamla toppen hade en squishbredd på 12 mm trodd det var felet den nya har en squishbredd på 9mm men samma kompförhållande tyvärr samma fel några förslag på topp design. eller är det för mycket förtändning ?
AFR 13 och avgastemp 1150 vid haveriet.

Smalbandstopp klarar ju högre kompförhållande och turbotryck så 9mm låter väldigt bra. Med 9mm bandbredd har du också väldigt låg flamfart. Det går inte ens få upp någon skadlig flamfart med 9mm band vilket passar utmärkt till turbo. Vilken typ av kolv kör du? Smidd kolv är ju bäst och hållbarast mot sönderbrytning/sprickor så kör endast Typ wiseco. Med gjutena kolvar har jag råkat ut för exakt detta problem i samband med skenade spikningar utan turbo men med högt kompf.

Det syns inga tydliga spikmärken så dett bör ha varit skenande spkining som slår ut kolven blixtsnabbt. Kan vara för högt mottryck som gör att den skenspikar.

Jag har inte lusläst tråden så jag vet inte vilken turbo du har eller andra mått så jag slänger bara ur mig tänkbara orsaker

1. För trång stinger till turbo?
2. för liten avgasturbin?
3. för högt motstånd efter turbo
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Smalbandstopp klarar ju högre kompförhållande och turbotryck så 9mm låter väldigt bra. Med 9mm bandbredd har du också väldigt låg flamfart. Det går inte ens få upp någon skadlig flamfart med 9mm band vilket passar utmärkt till turbo. Vilken typ av kolv kör du? Smidd kolv är ju bäst och hållbarast mot sönderbrytning/sprickor så kör endast Typ wiseco. Med gjutena kolvar har jag råkat ut för exakt detta problem i samband med skenade spikningar utan turbo men med högt kompf.

Det syns inga tydliga spikmärken så dett bör ha varit skenande spkining som slår ut kolven blixtsnabbt. Kan vara för högt mottryck som gör att den skenspikar.

Jag har inte lusläst tråden så jag vet inte vilken turbo du har eller andra mått så jag slänger bara ur mig tänkbara orsaker

1. För trång stinger till turbo?
2. för liten avgasturbin?
3. för högt motstånd efter turbo

Har provat elko och spi kolvar
Turbon är en mitsub td05-16g
Mottrycket på fulllast är 12,5 psi och ladd 9psi
Vet inte riktigt när kolven går sönder märks inte mär man kör
Rave ventilerna öppnar reda vid 4000 rpm kan detta påverka ?
Brukar man göra något åt tändningen vid turbo montering?
Nya kolvar monterade ska ut testa försöka lista ut när den rasar!
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Dagens testkörning 2 mil allt höll går fett mellan 4000-5000 rpm typ 1/4 gas .
Vad händer om raveventilerna öppnar för tidigt blir den mager eller fet?
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Den nya kolven hel fortfarande 7,7 mil har bestyckat mer lågfarten går fortfarande för fett.
Monterade i tyngre viktpinnar är uppe i 27gram skulle behöva lägga på några till.