Har bytt topp i år på grund att den hade samma problem förra vintern den gamla toppen hade en squishbredd på 12 mm trodd det var felet den nya har en squishbredd på 9mm men samma kompförhållande tyvärr samma fel några förslag på topp design. eller är det för mycket förtändning ?
AFR 13 och avgastemp 1150 vid haveriet.
Smalbandstopp klarar ju högre kompförhållande och turbotryck så 9mm låter väldigt bra. Med 9mm bandbredd har du också väldigt låg flamfart. Det går inte ens få upp någon skadlig flamfart med 9mm band vilket passar utmärkt till turbo. Vilken typ av kolv kör du? Smidd kolv är ju bäst och hållbarast mot sönderbrytning/sprickor så kör endast Typ wiseco. Med gjutena kolvar har jag råkat ut för exakt detta problem i samband med skenade spikningar utan turbo men med högt kompf.
Det syns inga tydliga spikmärken så dett bör ha varit skenande spkining som slår ut kolven blixtsnabbt. Kan vara för högt mottryck som gör att den skenspikar.
Jag har inte lusläst tråden så jag vet inte vilken turbo du har eller andra mått så jag slänger bara ur mig tänkbara orsaker
1. För trång stinger till turbo?
2. för liten avgasturbin?
3. för högt motstånd efter turbo