Rev440 -06, ->365->trippel

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Nu är det ganska precis 6månader kvar tills det är farbart igen så har nu satt igång med att förlänga 440in.

Köpte den i september 2007, den hade då gått ca 250mil.



nu snart 3 år, 350mil, 2 sprickor i chassit, 2 knäckta boggieskenor, en spräckt teamvariator och senast ett slut slirdrev senare (konstigt nog har motorn hållt bra som alla är så rädd för) har jag blivit sugen på lite lössnö, funderade jag ett tag på att sälja men eftersom en gammal använd 440 inte är värd nått och jag hatar att sälja saker så har jag bestämt mig för att bygga om istället.

Såg fina frästa förlängningar på tracks usa men bara till 345 och eftersom mitt jobb dom senaste snart 4 åren har varit med plåt och när jag dagligen kör en CNC koordinatstans maskin blev valet att stansa ur i plåt och bockat till.

Ett antal timmars mätande senare så var det bara rita upp dom i cad'en å prova stansa ut.

En del är själva förlängningsplåten, 2.5mm varmgalvad plåt som skall pulver lackas och sedan innanför bultas en 5mm aluminium plåt, detta gör att jag får i stortsätt samma innermått på förlängningen som vanliga skenan som är 6mm tjock och endast behöver lägga emellan en 1mm bricka på varje sida till vändhjulsaxeln.
Alu plåten gör samtidigt att jag kan förlänga kölen på skenan som slidesen sitter på så ser det nog skapligt bra ut också. slutligen förstärks det hela upp av ett rör emellan där vändhjulsaxeln satt förut och det hjälper även till mot bryt på förlängningsplåten då den sitter med passning i gamla sträckar spåret.

Får se om det blir nå vatten åkning nå tag innan jag river skotern annars är det dags för det.

Motor är ännu ett öppet kort, är inte så sugen på en vanlig 800 annat för enkelhetens skull, är mer inne på antingen en lite vässade 670 eller en mach z 800 men inget är bestämt än, nu kom ju skattepengarna här i veckan så skall ta och beställa en matta så är man kommit förbi point of no return så att säga så får resten lösa sig med tiden.

Edit: skall även lägga upp dxf filen så ni kan använda som hjälp/referensmått om ni vill låta nån fräsa/skära ut liknande förlängning.
 
Last edited:

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

rolit :)
men 2 bilder kan jag inte se.

är 440 motorn till salu?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Vi provar så här då, nä motorn kommer jag ha kvar, montera i nån äldre maskin vid tillfälle kanske, får så dåligt betalt för dom ändå, sen börjar nog lagrena på veven gjort sitt efter 600mil på 8000 varv det "sjunger" liksom lite om motorn tycker jag, eller så är jag bara paranoid :)
Det som ligger härnäst på agendan är att mäta på tunneln och rita upp tunnelförlängaren.
 

Attachments

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Pundade ihop ett par styrstål i veckan här så jag får fast skidorna. Var till en kompis och stal 4 tomma aspen 25liters dunkar sen har jag inhandlat lite silvertejp och spännremmar för att vattenkitta den så det kan bli lite vatten åka. 4 st 25 liters dunkar ger ju en lyftkraft på ca 100kg och maskin väger väll kanske 220kg med lagomt med soppa? räknar man in lyftkraften den själv skapar så borde den väga 70kg i vattnet kanske?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

tror han syftar på att han ska å vattenåka.....
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Sjönk gjorde den iaf :) bestycka om förgasarna och ändra om variatorn så får vi prova igen, åkte några vändor fram å tillbaks, den varva bara 7500 så ingen ork fanns så den orka lyfta skidorna då gick det som det gick sen, tömma lite vatten å rengöra stift så gick den igen. 440 är inte som optimalt på vattnet när man väger 130 pannor å den inte varvar ur, fast frågan är om 440n går så bra ändå på vatten, gissar på att man får lite dålig fart på mattan med så lite pulver å låg drevning så det kanske inte blir så bra hur man än gör.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Händer inte så mycket mer än att jag har fått hem mattan, blev en backcountry 44mm 365, så nu blev plånboken lite lättare
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Köpte den via en duells återförsäljare, 8600 var ordinarie pris, min vart billigare med inbyte av den gamla. I övrigt så ligger mattan fortfarande i garaget, men läre ta tag i att prova så att längden på förlängarna stämmer ifall jag behöver köra ut nya bitar. Sen skall det borras lite nit å tunnelförlängare ritas upp.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Nu har jag roat mig lite med att borra nit, vilket jävla skitgöra, först slipa ner den runda skallen så mycket man kan sen borra med en borr som blir slut efter 5minuter å således får borra resten med slö borr



Sen har jag skissat lite på tunnelförlängningen:



Designen dock inte färdig, göra den lite mer slimmad med designade urtag likt denna? http://vanamburgonline.com/catalog/popup_image.php?pID=337&osCsid=9245551e2558fb12f761aca6456e8c12
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Har suttit å pillat lite mer nu å börjar känna mig nöjd med designen, dags att göra en prov bit i 1mm plåt för att se hur det blir innan jag kör "skarpt" i rätt matrial, har inte bestämt mig än om jag skall ha 3mm eller 2mm. Dags för boggie ur också, passar på å byter drivaxellagret på samma gång var lite på gång förra säsongen när jag bytta matta kände jag.

 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Har kört ut å bockat testplåten, vilken verkar stämma bra, skall göra lite små ändringar och fixa till urtagen lite bättre.

 
R

RevMan

Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

Blir nog kanon dedär. En av de snyggare tunnelförlängningarna jag har sett.
Men, om du har knäckt boggiskenor innan så tror jag inte det blir bättre med förlängning, eller??:p
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

helt klart inte, men ett krondike som jag inte han bromsa för utan fick gå på fullgas istället för att inte dyka ner i det hade ju ett finger med i spelet :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Lite av varje gjort idag, röjt lite smått i garaget, rev bort drivaxel och var ner på jobbet en sväng å låna press å avdragare å bytte lagret på variator sidan. Hittade en till spricka i chassit också. Är på variator sidan på sidan av tunneln alldeles under luftburken där det är ett spår för knäcken på tunneln, så imorn blir det att kolla om polaren har tid att svetsa när mattan fortfarande är borta så man kommer åt från insidan också. Har nu svart bälte i sprickor på ett rev chassi tror jag.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Djäklar vilken fin tunnelförlängning! Kommer ju bli skitsnyggt :)
Har du tillgång till kantbock och fräs eller hur går du tillväga?