Rev440 -06, ->365->trippel

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

CNC stansmaskin och kantbock, stod drygt 2 år i kantbocken först å stansmaskinen har jag väll kört i snart 2 år också så det är lämpligt.

Så här blir slutliga designen iaf, lovar att det inte kommer mer bilder på den innan den är färdig ;-) Får se när det stämmer att köra ut ett ex.



I övrigt så släpa jag iväg skotern till en polare som svetsade sprickan. tur att man har polare som ställer upp!

Får se om jag monterar drivaxel å matta å sånt imorn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

Solidworks är väldigt trevligt för plåtarbeten :)
Snygg förlängning. Men du skulle inte ha gjort de där hålen. Snyggt men försvagar nåt otroligt. Du kommer märka det när du river lite i lyftbågen. Speciellt när du trycker den neråt. Kommer att vilja vika sig där.

Fick själv lägga en list på min i nederkant för att det inte ska vika sig när den tex rullar och får belastning uppifrån.

 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

ok men min är ju bra mycket kortare än din dock, knäcker jag den får jag väll fundera om å stansa ut en ny inget problem :) tyvär blev det fel alu vart vanlig mjuk alu, men spillbiten jag tog låg på pallen med hårdare tyvär... är ju 3mm tjock iaf. Det är ju ditt bygge som var inspirationen vart sugen på lång maskin tidigare, men alla längre maskiner brukar ha vekare dämpare och det byggs ju inga 2takts tripplar längre så då får man ta saken i egna händer :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Har haft ett pass i garaget idag, Provmonterat boggin med förlängare, skulle vart 1-2cm längre för att ha det där lilla extra att sträcka, för mattan lär ju räta ut sig en del efter ett tag. Bestämt mig för att göra om förlängningen redan tidigare idag, blir att fräsa ur en förlängning ur 80x10 aluminium "stång" eller band eller vad man skall kalla det istället för plåten, var rädd att den skulle vara för vek men den var bra stadig den med när vändaxeln blev bultad. Lånade även hem popnits pistolen från jobbet, behövdes kan jag säga för 4.8mm rostfri nit. slutligen en dålig bild från när jag lämna garaget idag. imorn är det bara riva ur boggin igen....

 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

Igår var jag och hämtade ut nya lager till boggin, beställde lagret bakom sekundärvariatorn. Idag stannade jag kvar efter jobbet å grejja med nya lite längre förlängningen, en massa borrande och en ny utstansad bit så är resultatet det här:



Blir lite bättre än plåtbiten, imorn hoppas jag kompisen har tid att skära ut efter formen av boggiskenan med hans plasma och tigga dit "kölen" för slidesen. Sen är börjar det fan närma sig! Bara några distansbrickor, kapa ner ytterhylsorna lite och plåtvinkeln för att fästa stänklappen kvar!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Har gjort ett gäng timmar igen, började med att slänga upp boggin i pelarborren och borrade upp bulthål för förlängaren, slet bort dom alldeles för korta å sluta slidsen å pressa i lite lager i boggihjulen.



Sen så hittade jag ytterligare en spricka, invid dämparinfästningen till främre svingarmen, i med en solid axel och kapa upp å svetsa så skall det nog vara löst.

 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Väntar på lite delar, bussning till saxen var 1mm sliten, blir sällan att man fettar in den när det är fullt i is där och man har kall garage, beställde även en uppsättning förstärkningar till skenorna, var inte så dyr så det blir på insidan också med andra ord. Ett problem jag funderade på var vad för genomslagsgummi jag skall använda då orginal klämmer runt skenan och förstärkningen och då inte kommer gå att få dit med dubbla, men efter ett studiebesök hos The_darkside ikväll så såg jag att 600RRen har genomslagsgummi jag kan använda om jag borrar och bultar det i förstärkaren som dom. Armen ovan har jag fått svetsad å förstärkt med en solid stång, stabilt men tungt.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

Limpmans m onster 440! Undra när jag kommer skaffa en skoter då...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Har gjort ett pass idag igen mellan 16.30 tills 22, borde ha blivit mer gjort men tar en satans tid med småpyssel. Har monterat dom 2 extra skenförstärkarna vilken medförde att jag fick fimpa av stången som går imellan dom också med motsvarande. Har trixat med att få till rätt offset på rördistanshylsorna till vändhjulen naturligtvis blev det hjärnsläpp el grande så jag fick reda upp det med par brickor för att få det att klämma lagom. Sen har ju bulten som håller både främre och bakre dämparen glappat upp igen, borrades med lite förstort hål sist vid lagning så det har glappat upp igen, gjorde en fuling med en specialbricka som styr precis på skenan så bulten inte kan komma iväg åt nått håll utan den styr i sin tur i brickans hål. Skall lagas riktigt vad det lider men blir ingen satsning på nån finish på grejjorna i år. I övrigt är det istortsett bara att bulta i boggin nu. Blocket skannas efter mach z:eek:r men jag har en jävla obesiktigad s6a jag läre få iväg först egentligen om jag inte skall bli barskrapad. Förhoppningsvis kommer boggin på plats i helgen. Eftersom jag överskattade min android telefons batterikapacitet så vart det inga bilder idag men inte så mycket att se heller.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Har hänt lite nu igen, Har jäklats med massa småsaker som man stött på undan för undan med boggin, riktigt slut allting med bussningar osv, när jag slutligen trodde jag bytt de bussningar jag tänkt byta så hittade jag en till i främre stötdämparen som var redigt glapp, ingen ork att vänta på grejjor i ett par veckor så fick jag hjälp av en kompis att svarva en ny.

Idag började jag med att borra å gänga i skenförstärkarna för genomslags gummi jag hittade från 03:ans rev


Efter jag efterdragit alla bultar i boggin så var det dax att stoppa i den, så då plockade jag fram bästa special verktyget för att få in boggin i mattan när man är själv å ingen kan hjälpa till å lyfta.


Lägger dom mellan drivklackarna på mattan som boggin får glida på, i princip bara att lyfta mattan ovan övre boggihjulen å stoppa in den, har ett antal ggr legat på garage golvet å försökt lyft mattan över hjulen där uppe samtidigt som man med armar och ben försökt göra det samma över klackarna där nere tills jag kom på detta.

Så där lite senare är allt på plats, lite drygt att sträcka mattan, eftersom förlängarna bygger 10mm utåt så får inte sträckaren plats innan för yttrevändhjulet så det fick hamna på insidan istället, måste skaffa en 16mm spärringnyckel så det går lite smidigare, spärrskaftet får nämligen inte heller plats.


Stoppade i kedja och sträckare också så det som är kvar innan provtur är:

-Saxpinne till drevet
-Olja
-Montera kåpan till hastighetsgivaren
-Montera Sekundären
-Montera Pipa och Slutburken
-Bestycka om förgasarna
Efter det så skall väll första delen av bygget vara klar.
Får se om jag hinner det imorn, skall städa garaget först, så mycket jävla rammel där så skall passa på imorn när soptippen har kvällsöppet.
Blir en liten paus i bygget sen, måste få iväg den där audin först, lutar åt att sälja obesiktat billigt för att slippa lägga ner energin.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

*****, var ut till farsgubben där garaget är, hade inte mycket att pilla med innan provtur så kostade på mig att sova middag en sväng till och med.
Började jävlas från början, ner på stan å köpa bromsvätska, jajjemän tanka lite soppa till skotern på en gång, går in å skall betala, naturligtvis funkar inte magnetremsan på kortet, VILKEN JÄVLA RETARD MACK HAR INTE CHIPLÄSARE!?!? jaha åka å ta ut pengar å åka å betala. Hem igen luftar bromsen, gick bra det iaf. monterar slutburk, locket till kedjehuset fyller olja sen när jag har sista momentet kvar, att montera hastighets mätargivaren å locket över lagret, nog fan har jag satt lagerhållare fel! båda jävlarna skall sitta på insidan, blir förbannad å vrång å tror det skall gå att spänna isär tunneln, kofot, hembyggd portapower med en domkraft å vedträ funkar inte, provade till och med att hänga skotern i taket med ett spännband i ett hål som är bredvid lagerhållaren med tunneln vägrar flexa mer än 1 mm till kanske. ridå....
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Förlängd Rev440 -06, -->365

Idag flöt det på lite bättre, vart en lite provtur allt verkar funka, inget oljud från boggin och den gick inte av än iaf ;-)

Så nu är det dax för lite fredags mys:



Så där skall dunk "racken" bli iaf, vart inte riktigt nöjd med designen på hålbilden, men vafan får duga, blir pulverlackad svart och rostfria rör på emellan på kortsidorna där, plåten blir bakåt så att jag även kan fästa bromsljuset i den urtaget under är för frigång till kylaren.



Rykte som fan eftersom jag dränkte den i konserverings olja innan jag ställde undan den efter jag sänkt den.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

fan, blir bra det där, dra på dunkfästet nu då:)
fisken skall få tillstå med tigsvetsning på muttrar till rostfria rören på kortsidan och pulverlackning, struktursvart får det nog bli.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

Vilken fin dunkhållare, sexcylindrig t.o.m! :)
Skrattade bra åt ditt inlägg igår kväll, antar att du inte gjorde det... Hehe...

Riktigt fint bygge!!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: Sv: Förlängd Rev440 -06, -->365

fisken skall få tillstå med tigsvetsning på muttrar till rostfria rören på kortsidan och pulverlackning, struktursvart får det nog bli.
alu stängerna då? fel på dom? lika som jag har.. alu och rostfritt vettu, inte bra;) stuktursart är jäkligt bra de:)