Rmk assault 2012

Lotna

Medlem
17 nov 2009
14
0
1
kalix
Nu efter två säsonger och bra precis 400 mil så börjar funderingarna komma håller prylarna ihop en säsong till?. Om man räknar med att köra ytterligare en vinter med maskinen och då cirka 200 mil vad bör man göra i förebyggande förutom den ordinarie översynen och service. Vad tycker vi ?:)
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Kolvar + ringar :) du har inte haft några andra problem med typ spridare, tps? Om du har/haft, fixa detta innan garantin går ut nu.
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Tydligen problem på 12orna med. Jag ska byta på min, då jag haft problem till och från i 2 säsonger.
Inte förens på slutet datorn sa till om felkod på spridaren..
Enligt min åf så har dom bytt på många -12or
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
dom byter inte ut något på garantin om det inte är något fel grejerna.
Hade det var en serviceaktion hade det vart en annan grej.
Jag hade lite strul med min. vi började med justering av tps,sen byte av tps.
Men felen slutade inte förns spridarna byttes.
Sen så passade jag på att kolla in i cyindrarna för att se om jag var drabbad av nikasilsläpp som en del maskiner har råkat ut för. kan ju va klokt innan garantin går ut.
 
A

AssaultRMK

Jag kan satsa en årslön på att 98% av alla "spridarfel" faktiskt inte beror på trasiga spridare.

Ni som kollat i sprängskisserna har säkert sett att man inte kan beställa spridarna separat, utan de säljs endast i ett komplett par med tillhörande kabelstump som sedan kopplas in i kabelhärvan. Varför då kan man undra?

Jag hade själv problem med min -12a att den titt som tätt kunde tveka.
ÅF jag köpt skotern av tyckte till en början att det var väl ganska vanligt att de kunde tveka litegrann ibland och att det hörde till "modellen"...

Så jag filmade och skickade bla dessa filmer till ÅF:

[video]https://vimeo.com/58886790[/video]

[video]https://vimeo.com/59074970[/video]

Fick då svaret att komma in med maskinen till ÅF för kontroll, en resa på 60mil ToR för mig.
Maskinen lämnades in och svaret som snart kom var att felet beror på att TPSen var felaktig och att man hittat fukt i kabelhärvan. TPSen byttes ut men kabelhärvan var restad till mitt i sommaren så den fick vänta, istället så kapade man bort en bit kabel till TPSen och skarvade på en bit ny.

Jaja, hemma med maskinen igen så fortsätter problemen, samma tvekningar som förr. Men nu har också tomgången börjat fastna mer ofta än den gjorde förr:

[video]https://vimeo.com/59345327[/video]
(Och nej, det är inte någons plantage jag är ute och kör på!)

Kontaktade då ÅF igen som nu tog kontakt med Polaris egna tekniker för att få lite mer hjälp i felet.
Svaret från Polaris egna tekniker blev här, och läs noga:
Det är pga den djupa snön som täpper igen luftintagen som den tvekar.
Visst det var mycket snö här ett tag men det är ju för tusan en lössnömaskin jag har köpt! :mad2:
ÅF tyckte sig inte kunna göra något mer för mig då felet enligt Polaris själva inte längre beror på maskinen utan pga de rådande förhållandena.

Så för att enbart motbevisa Polaris att det inte är något fel med snön så monterade jag på SLPs Hi-Flow extra luftintag, tror ni att felet försvann? :tsk:

Nope, och tillslut blev det bara värre och värre. MEN fördelen med detta var att den nu äntligen registrerade en felkod:
[video]https://vimeo.com/60393110[/video]

Felkoden betyder ungefär "Bruten krets/jordfel Spridarkrets MAG sida".

I detta läge var jag inte alls sugen på att köra 60mil ToR ige. Så bestämde mig för att försöka lösa problemet själv eller åtminstone hitta vad som var fel trotts att det är garanti kvar.
Eftersom den gav felkod på endast ena spridaren så tänkte jag att jag plockar lös spridarna och byter plats på dem. Om felet då också flyttar sig till andra sidan så vet jag ju att det är fel i spridaren och om det stannar kvar så måste det vara något fel i kablaget.

Började riva isär maskinen men ungefär i samma veva som jag skulle byta plats på spridarna tog det stopp. Det var här jag upptäckte att spridarna såg ut att sitta fast i en komplett krets med kablar och när man tittar på sprängskissen så är det en komplett krets med ett artikelnr på alltihop.
Men jag tyckte mig ändå se att under all den här tejp som Polaris virrat in kablarna i så satt det en kontakt till vardera spridare. Så bort med all tejp och vips, visst var det ju så att det sitter vanliga kontakter med låsclips till båda spridarna där under all tejp.
Men riktigt så enkelt var det inte heller, hur jag än lossade på lås clipset och försökte dra ut kontakten så ville den ej lös, jag bände och vred, drog och svettades men fast det satt den.
Tillslut stod jag med en gaständare i ena handen och polygrip i andra och värmde på kontakten i ren desperation. Och efter mycket bändande och slit så flyger kontakten lös, Yes - Äntligen!

Varför satt den då så hårt? Och det här är nästan komiskt...
Jo, Polaris har valt att utöver all tejp, och utöver det vanliga låsclipset även LIMMAT fast kontakten i spridaren! Det är ju en sak att limma chassikomponenter osv, men att limma inne i elkontakter, vem kom på den idiotiska iden?
Det var lim på kontaktytor och stift, såg rent utsagt förjävligt ut...



Så istället för att byta plats på spridarna i detta läge så gjorde jag rent kontakterna på både MAG och PTO sida och monterade ihop allt igen, tror ni att den fortfarande tvekade efter det? :eyebrows:
Nope! Jag har INTE haft EN ENDA tvekning, hostning eller tomgångstjorv sedan dess. Den har fungerat klockrent!

Så ni som har problem med att maskinen beter sig lite underligt då och då, kontrollera detta, det är mitt tips!

Efter att jag påtalade felet till ÅF så beställde de nya spridare på garanti (eftersom jag fick misshandla de gamla spridarna ganska rejält innan jag förstod att de var limmade).
Så jag har nu på min 320mila service i höstas fått spridarna och hela skoterns kabelhärva bytt på garanti samt en ny programvara.
Har velat hela sommaren fram och tillbaka om jag verkligen ville att de skulle byta spridarna eller inte eftersom den har funkat så bra. Men valde tillslut att byta ut dem ändå, börjar den tveka igen så vet jag ju vart jag bör börja leta.

Jag har också velat fram och tillbaka om jag ska byta kolvar i förebyggande syfte, maskinen har gått 290mil i dagsläget. Men efter att ha kontrollera kompet samt kikat in i cylindrarna med kamera utan att ha hitta några som helst märken på slitage så har jag valt att köra åtminstone en säsong till.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Att ni väljer att köra sååå långt med original kolvar till polarisen vill jag påstå är väldigt vågat! Kolvspelet på polarisen är väldigt stort och det innebär slag och vibrationer som kan orsaka alla möjliga haverier om den går för länge. Mitt enda tips till er är att byta kolvarna vid 200-250 mil till Wiseco alt Wössner.

När det gäller elkontakterna på polarisen brukar jag alltid plocka lös alla kontakter och ta bort kontaktfettet, sedan sprutar jag in vattenavstötande spraymedel från Veidec, funkar super då!
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Kabelhärvan har jag hört om kan vara ett problem och som åf har fått bytt på många maskiner... men aldrig om "AssaultRMK"´s historia om limningen.

Detta måste kollas upp!
 
A

AssaultRMK

Att många inte hört om det tidigare kan jag tänka mig beror på att de flesta lämnar in sin maskin till ÅF som byter spridarkretsen för att det "ofta är problem med den" utan att undersöka riktigt vad som egentligen är fel sålänge maskinen börjar fungera.
Så fungerar det på de flesta verkstäder och serviceföretag idag, inte bara med skotrar.
Man med hjälp av felkoder som talar om var felet kan sitta, byter ut komponenter tills vad det nu är man "lagar" fungerar igen.
Dagens reparatörer är mer komponentutbytare än något annat. Vilket egentligen är totalt fel arbetssätt. Men det är mer kostnadseffektivt sett till arbetstiden och dessutom tjänar produktionsföretaget mer på antalet sålda komponenter mot kunden.

Men för att återgå till problemet ang kolvbyte. Av det jag har läst så har wössnerkolvarna en mindre diameter än original. Så hur löser det problemet med ett för stort kolvspel?
Smidda kolvar växer visserligen fortare än gjutna men blir de även större än motsvarande gjutna?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ingen som tänkt på vad ruggigt snål 2-T olje förbrukning gör med en 2-T motor?
Tänkte mest på dom som kör en hel vinter på 1 dunk ves gold...
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
har ställt upp min med. Minns inte exakt hur mkt men handlade inte om några många gängvarv på justerskruven. tror minsann jag sett nån tråd ang detta.
 
A

AssaultRMK

Kommer man åt att justera upp pumpen utan att demontera insprut osv?
Med spjällhus borttaget finns ju mycket plats, men dum som jag var så passade jag inte på att justera upp pumpen när jag väl hade detta bort monterat.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Du kommer åt skruven/muttern utan större dem.
Ta bort bara huven så blir det mkt lättare, kolla ner mitt mellan spjällhusen/luftburken, det är kletat gul plomberings färg på skruv/mutter...3varv verkar optimalt för en 2%-2.5% blandning(men kan såklart skilja mellan maskiner)
 

Lotna

Medlem
17 nov 2009
14
0
1
kalix
så alltså tycker vi att det vore lämpligt att byta kolvar och justera upp oljepumpen. Samt kolla så inte nikasilen har släppt i cylindrarna?
 
A

AssaultRMK

Ställer mig dock frågande till kolvbyte, då alla tycks påstå att kolvarna havererar pga för stort kolvspel och samtidigt rekommenderar smidda kolvar med ännu större spel.
Låter så ologiskt det kan bli, såvida det inte är så att smidda kolvar växer mer än gjutna men det tycks ju inte någon heller ha något svar på.

Jag resonerar som så efter att ha finkammat svenska och amerikanska forum att om maskinen har hållit så pass långt som 300mil utan nikasilsläpp, repor från kolvringsöppningen eller andra defekter så håller den nog ett par hundra mil till.
De flesta som har rasar, tycks har rasat i ett tidigare skede. Och de verkar oftast kunna relatera problemet till något av ovanstående fel på de som faktiskt har undersökt maskinen själv.
Svar från återförsäljare om vad som har orsakat felen går i min värld bort då ÅF är just en återFÖRSÄLJARE och kan säga vad tusan som helst.