Rmk assault 2012

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Repor från kolvringsöppningarna har då jag i min maskin. Inte fullt 200 mil på mätaren.
Nått man bör oroa sig för?
Trodde det va oundvikligt att in få dom märkena?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Kolvspelet original jämfört med wiseco är dag och natt!! Har inga siffror men skiljer enormt mycket. Original är enormt stort och sliter för mycket på kolvarna för att de ska hålla länge
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ställer mig dock frågande till kolvbyte, då alla tycks påstå att kolvarna havererar pga för stort kolvspel och samtidigt rekommenderar smidda kolvar med ännu större spel.
Låter så ologiskt det kan bli, såvida det inte är så att smidda kolvar växer mer än gjutna men det tycks ju inte någon heller ha något svar på.

Jag resonerar som så efter att ha finkammat svenska och amerikanska forum att om maskinen har hållit så pass långt som 300mil utan nikasilsläpp, repor från kolvringsöppningen eller andra defekter så håller den nog ett par hundra mil till.
De flesta som har rasar, tycks har rasat i ett tidigare skede. Och de verkar oftast kunna relatera problemet till något av ovanstående fel på de som faktiskt har undersökt maskinen själv.
Svar från återförsäljare om vad som har orsakat felen går i min värld bort då ÅF är just en återFÖRSÄLJARE och kan säga vad tusan som helst.
Nu har jag läst ett par utav dina inlägg både i den här tråden och i andra trådar, och du kastar verkligen skit åt alla håll vad gäller ÅF. Får man fråga vart du handlar? Det är väldigt tråkigt att du släpar alla som har något med försäljning av snöskotrar över samma "dynghög" så att säga.
 
A

AssaultRMK

Fanzy: Har då snart 300mil på min mätare och inga märken någonstans på cyl.

Hittade nu också ett svar från Boost på forumet ang kolvsvällning:

"Smidda typ wössner och wiseco ska vara mindre än gjutena pga mer svällning. Varmkörning är svinnoga med smidda annars kan dem kallnypa,dvs kolven sväller fortare än cylinderloppet om man öser på från kall motor."

Och han tycks ju vara en person som vet vad han pratar om.

Kim.J: Jag handlar inte lokalt mer än i onödan om jag säger som så.
Skulle inte vela påstå att jag kastar skit på ÅF, men jag gör vad många andra inte tycks göra. Dvs har ett kritiskt tänkande.
Många tycks ju lita blint på vad försäljarna säger oavsett hur konstigt deras förklaringar än låter.
Hur många framgångsrika ÅF säger att deras produkt är skit?
Vad tjänar man mest pengar på, att vara ärlig mot kund och kunna kritisera egna varor eller att påstå att det man säljer är det absolut bästa på marknaden?
Du som ÅF får ju aldrig en återkommande kund om du själv också erkänner att det finns brister i dina varor, oavsett bransch.

Jag drar inte alla skoterhandlare över samma kam, det finns skoterfirmor jag har mycket bra erfarenhet utav också. Däremot drar jag alla försäljare över samma kam oavsett vad det är de säljer.
En försäljares jobb är att sälja, misslyckas han med det så har han/hon misslyckats med sitt jobb.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Om du nu vet allt redan varför frågar du? Tycker du kolvbyte är dumt, ja men skit i det då! JA jag har sett med egna ögon... Djävulskt spel men inga skador! Dock endast en tidsfråga innan kolvkjolen spricker och då är det godnatt.

Smidd kolv har större spel vid montering då dom sväller mer och snabbare än en dito gjuten kolv.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har följt lite diskussionen&enligt"vissa"så säger dom indirekt?att polaris motor utveklare/tekniker inte vet vad dom sysslar med?(det med kolvspel)eller har jag förstått fel?

Sen att dom drar lite olja original från fabrik kan man kanske förstå, pga.miljö regler, direkt snål på bränsle är ju inte en polle 800 iallaf.så vad gör man för att få bättre avgas utsläppvärden? jo man stryper på oljan&ökar på bränslet en del(kylande effekt på köpet)då får man godkända värden(min spekulation).

Sen kan jag tänka mig att polaris är tysta om man frågar dom ang.höjja upp oljeförbrukningen ca.1% efter kund fått sin maskin?, garanterat så sätter dom det inte på papper/service buletin, vad tror ni en sådan grejj skulle tyckas om i miljödomstol?

Kolla med killarna som kör rotax e-tec,dom har ju förbruknings problem tvärtom,lite bränsle, men mkt.olja,vissa har ju olje förbrukning på 4-5%.

En smidd kolv, spricker inte lika lätt som en gjuten, så risken att typ en wiseco kolv släpper bitar är inte lika stor som en gjuten...dock så sväller den smidda mkt mer, så varm körningen är mkt.viktigare.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Är inte hemma men på tisdag ska jag ta och mäta upp en original mot en wiseco. Wiseco är större! Och jag säger exakt de alla motorbyggare säger. Kolvspelet är enormt stort, men fungerar. Men sliter hårdare på grejjerna
 
A

AssaultRMK

Men om det är så att en smidd växer mer, hur kan Wisceo då ha en större kolv än original? Det borde ju isåfall tvärnypa direkt kan man ju tycka.
Original sägs vara 84,882 medans Rktek/Wössner är 84,86.

Adrenalinejunky_: Jag vet inte mellan vilka rader du läser men det står då inte vad jag kan se någonstans att jag vet allt?
Däremot försöker jag få ut något konkret svar i frågan vilket verkar vara väldigt svårt då ingen annan heller verkar kunna peka rakt på exakt varför man bör byta ut dessa kolvar iförtid.
Överallt vart man läser så ser man 1000 olika förklaringar tillvarför dessa motorer tycks rasa, endel skyller på kolvar, andra på olja och den tredje på cylindrar.
Vissa byter kolvar och det rasar ändå och vissa rör inte en skruv och det tycks hålla hur bra som helst.
Detta för mig säger ju bara det att ingen inte heller vet exakt vad bristen är. Det kanske rent utav är en skit motor som har flera stora brister, så ska vi byta ut hela motorn efter 200mil just in case då också?
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Tror helt klart det är en variation av grejjer, Kolvspelet tillåter en snålare oljeblandning, men kolvspelet slår hårt på kolv och cylinder. Öka olja och byt kolvar så har ni en väldigt driftsäker maskin! Alt till att öka oljepumpen är att blanda olja i bränslet, då får ni en säkerhet mot luftbubblor i oljeslangarna som kommer av att man rullar maskinerna. Så finns många förbättringar.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Tror helt klart det är en variation av grejjer, Kolvspelet tillåter en snålare oljeblandning, men kolvspelet slår hårt på kolv och cylinder. Öka olja och byt kolvar så har ni en väldigt driftsäker maskin! Alt till att öka oljepumpen är att blanda olja i bränslet, då får ni en säkerhet mot luftbubblor i oljeslangarna som kommer av att man rullar maskinerna. Så finns många förbättringar.
Detta med att blanda olja i tanken på cfi motorerna var upp i någon annan tråd förra året tror jag. Vill minnas efter massa diskussion att man kom fram till att det inte var en jätte bra lösning iom insprutningen.

Men inget jag personligen vet något om.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Står just nu i garaget och tänkte ställa på pumpen men kan fasiken inte hitta markeringen, alltså den som ser ut typ så här <- Hur får man syn på den? har kollat från alla möjliga vinklar men ser den inte.

Sen har jag såklart glömt av vad det stog i PDFen, var det medurs eller moturs för att höja förbrukningen?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Tack så mycket stenman!

En annan fråga till er som ställt på pumpen, hur långt in är eran skruv skruvad? Har ju läst en del om att 3 varv extra ska bli bra men nu har jag 2 varv extra och nu är botten på spåret i skruven nästan jämte muttern.

Alltså det känns som att den snarare är för högt ställd nu och jag lurar på om inte min ÅF redan ställt på lite vid någon av servicearna.

Så alltså, hur långt in är eran skruv i jämförelse med muttern?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Hur ställer man sig till kolvbyten på överladdade då?

När jag läser på forumen så lovordas polaris "stora" kolvglapp om du åker överladdat , detta just pga värmeutvidgningen