Rotax 850cc

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Vad är det för intervaller på rotax motorerna för kolvar kolvbultar mm? Har en summit -18 och har rullat 265mil. Kollar man blocket är det flera som ligger runt 400-500mil utan större ingrepp på motorn. Vad kan man köra på för typ av riktlinjer?. Vet att det självklart är olika beroende på kör still, men vanligt Svensson körde med lite kul vid sidan av leden är vad skotern har rullat för mig. Tacksam för svar

obs. kör bara på original oljor på maskinen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
De är samma som alla 800-900cc men de skiljer enormt i mil ber på lössnö vs ledåka så gå efter timmar. Om du kört mer led än lössnö så kan du sträcka ut kolvbytesintervallen mer är en som enbart gått lössnö. Ex om du kört 30% lössnö 70% led så kan du köra 200-250 tim på kolvarna. 200 tim är 500 mil om man då räknar på medelfart 25kmt som brukar va vanligt vid 30/70 lössnö/led
Extremåkarna kör i medelfart 19-22kmt så då bör man bara köra 100-150 för de är hårda 150 tim.
En maskin som bara går led och fina leder kan ha medelfart på 35kmt då kan man lätt köra 200 tim på kolvarna och de är 700 mil, de är nog helt ok med 800 mil också.
Med de sagt så gå efter timmarna och byt vid senast 200 tim så är de lugnt.
En annat bra sätt att lista ut när kovarna ska bytas är att ta kommprov när man veta att kolvar cylindrar är fräscha och jämföra det med kompprov efter typ 100-200 tim. Om komptrycket sänkts 0,5 bar innan man nått 200 tim så byter man kolvar. Men då måste man ha samma kompmätare och dra exakt lika hårt med exakt samma gasinställninmg dvs full mutter.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Ahh okej, bra att veta har alltid gått efter milen innan men var osäker på vad dessa motorer låg på för intervaller. Jag har 155h på mätaren så har några timmar kvar då
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Ahh okej, bra att veta har alltid gått efter milen innan men var osäker på vad dessa motorer låg på för intervaller. Jag har 155h på mätaren så har några timmar kvar då
155h x 17kmt i genomsnittsfart är 264 mil !!
Då har den gått mest bara lössnöåka med högst 10% led fram till lekställen.
Har du nyss köpt den så de flesta milen är körd av tidigare ägare?
Om den nu körts så mycket offpist så kör helst inte över 200 tim iså fall.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Jag har ägt den senaste 100mil, och då är det led till skidbacken och lite lek vid sidan av. Förra ägaren höll till nere i Värmland och körde mestadels i sälen fjällen
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag skulle nog inte varit orolig att köra åtminstone 7-800 mil utan att göra något åt motorn mer än rengöra avgasportarna en gång om året eller så.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Jag har ägt den senaste 100mil, och då är det led till skidbacken och lite lek vid sidan av. Förra ägaren höll till nere i Värmland och körde mestadels i sälen fjällen
Då måste förra ägaren varit 90 år om han kört så sakta som 17kmt på fjälleder. Och du måste ha 10 mil til skidbacken :) Om de ligger till så kan du köra700-800a mil.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Jag har märkt att det är ingen dum idé att blanda lite olja i bränslet nån gång på etec. Spridarna verkar rätt känsliga för kärvning och behöver nog lite smörjning nån gång. Har haft både en 800 och första 850 etec jag ägde som ibland gick lite halv risigt främst på låga varv och båda fallen löstes med att hälla lite olja i bränslet så nu kör jag alltid första tanken för året med typ 1% inblandning. Skadar nog inte oavsett modell med insprutning. 95% av haverier idag är bränslerelaterat oftast pga fel på spridare eller bränsletryck. Bränslefilter bör man också byta kanske var 300e mil.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Lite Triboron bränsletillsats vid varje tankning, det smörjer sprutet suveränt.
Innehåller Bor som är typ halkigare än teflon.
 
Reactions: Boost III

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Då måste förra ägaren varit 90 år om han kört så sakta som 17kmt på fjälleder. Och du måste ha 10 mil til skidbacken :) Om de ligger till så kan du köra700-800a mil.
hahha nej men snabbt avrundat. Mest är det ledkörning och lite lek vid sidan av som jag skrev. Tror mätaren stod på 198mil ca när jag köpte. Nu har jag exakt (kollade nyss) 165h och 278mil
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Tänkte lite på det du skrev om snitt på hastighet och mil. Det kan ju inte riktigt stämma.
jag har ägt skotern senaste 80mil. Skulle jag då räkna på hur jag kört, 85% till skidbacken med och utan pulka. Resten är lek tid. Då ska jag hållit en snitt hastighet på 10/11kmh och det stämmer ju inte.

Hittade även andra inlägg om kolvar på 850 rotax motorer. Där är det ingen återförsäljare som hört talas om kolvbyte innan 500mil. Är annat som får motorn att nypa om det händer bränslefilter insugsgummi mm innan kolvarna ger sig. Är ingen expert på detta men är väldigt olika bud verkar det som. De gamla Etec 800 var det ”500mil” skrivs det också. Dock så är de nya rotax mycket bättre byggda mm så att de så ska sjunka så mycket känns inte rätt till 150-200mil
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Timmarna räknas så fort motorn är igång, antar att de flesta varmkör sin maskin innan man börjar köra så det räknas också. Står man still så "dödar" man snittfarten väldigt fort.

Men jag skulle iallafall inte rört en skruv i den motorn innan ca 750-800 mil minst så länge den går som den ska.
 
Reactions: Superwagon

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Läser man rapporter från USA så verkar 850 e-tec vara en väldigt hållbar motor (har sett rapporter på skotrar som gått 1000-1500 mil utan kolvbyte etc., då förvisso ledmaskiner så lössnömaskiner får man räkna inte kan gå lika långt innan åtgärder). Så jag hade inte gjort något med den motorn innan kanske 750-800 mil som asker skriver. Det är min plan för min Freeride 2018 i alla fall att inte göra något med motorn innan jag är uppe i minst 750-800 mil. Jag är uppe i ca. 520 problemfria mil just nu (peppar, peppar).
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
tack för er respons, ja jag tycker då att kolvbyte innan 500 låter galet på dessa motorer ju mer jag läser på runt om kring på skoterforum. Får hoppas på flera härliga problemfria mil 🙏🏻
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Som sagt, 850 utan turbo kommer att hålla länge, inget att fundera på innan 700-800 mil om inte alla mil är hård körning utanför led.
Skulle inte förvåna mig om den håller nästan likande som den gamla 600 E-tec motorn som kunde gå 1500mil utan att öppnas.
 
Reactions: Superwagon

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Den här 850 motorn har inga fysiska fördelar för längre livslängd än andra 800 -900cc motorer av liknade årsmodell för de har rel lika stora breda portar. Hållbarheten på kolvar och framförallt kolvringar sitter i hur stora breda portar man gjort i cylindern vs cylinderyta och hur generös tillverkaren har varit med oljetillförsel.
Timmar är bättre att gå efter så 200 tim hård körning och 300 tim om man kör lugnt.
 
Reactions: Superwagon

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
850in skiljer lite från andra 2-t motorer men om det är till det bättre vet jag inte. Kolvringarna är av någon annan typ/material än normalt samt att cylindrarna inte är nicasilade och att detta skulle bidra till bättre smörjning. Det bidrar dock tydligen till att det blir ytrost i cylinderloppen efter tex sommarförvaring. Frågan är om e10 påskyndar detta på något vis? De är dock "godkända" att köras på E10 men jag har för mig att om man ska följa rekommendationerna för dessa så ska man köra i något annat bränsle inför sommarförvaring men det är ju lite svårare här än i staterna som fortfarande har etanolfritt bränsle. Har även för mig att man ska undvika aspen i etec-motorer.
Oljetillförseln på etec beror ju lite på gastummen men den ligger ju mellan stor till enorm...i allafall när jag kör:rolleyes:
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
850in skiljer lite från andra 2-t motorer men om det är till det bättre vet jag inte. Kolvringarna är av någon annan typ/material än normalt samt att cylindrarna inte är nicasilade och att detta skulle bidra till bättre smörjning. Det bidrar dock tydligen till att det blir ytrost i cylinderloppen efter tex sommarförvaring. Frågan är om e10 påskyndar detta på något vis? De är dock "godkända" att köras på E10 men jag har för mig att om man ska följa rekommendationerna för dessa så ska man köra i något annat bränsle inför sommarförvaring men det är ju lite svårare här än i staterna som fortfarande har etanolfritt bränsle. Har även för mig att man ska undvika aspen i etec-motorer.
Oljetillförseln på etec beror ju lite på gastummen men den ligger ju mellan stor till enorm...i allafall när jag kör:rolleyes:
ja det där med ”ytrost” känns konstigt men läst om detta tidigare i 850 motorerna. Jag kör dock endast på E5, och BRPs egna 2takt olja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Om cylindern rostar måste de va någ form av stålyta.
För att minska risken för rost så häll i 2% mineral tvåtaktsoja i bränsletanken. De är större risk at syntetisk olja bildar gasblåsor som rostar , de va ett stort problem på 90 talet innan man fick till "rostfri" syntetisk olja. Biltema har som ex 2 takts mineralolja som jag brukar vräka i tanken inför sommarförvaringen.