Rotax 850cc

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om cylindern rostar måste de va någ form av stålyta.
För att minska risken för rost så häll i 2% mineral tvåtaktsoja i bränsletanken. De är större risk at syntetisk olja bildar gasblåsor som rostar , de va ett stort problem på 90 talet innan man fick till "rostfri" syntetisk olja. Biltema har som ex 2 takts mineralolja som jag brukar vräka i tanken inför sommarförvaringen.
Hjälper ju inte mycket med olja i bensinen, då huvudsakliga bensinmängden sprutas in direkt i förbränningskammaren på 850 Etec.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Räcker inte oljan som den pumpar in extra när man kör konserverings läge ?
Jo man tycker de borde räcka. De enda som jag kan tänka mig gör att de rostar är att oljan folk kört på har haft dåligt rostskydd. Jag trodde man fått bort de problemet på syntetiska oljor.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ett år körde jag i extra olja i tanken (XPS) och sommarkonserverade och det kostade mig ett par tändstift vid nästa uppstart.

I fjol blev det ju motorbyte pga vevlagerhaveri i storänden. Hela lagret var borta... och vad det haveriet berodde på har jag inte fått reda på. De hade inte hittat något uppenbart. Det blev en renoverad bottendel från Rotax (utbytessytem), nya cyllar och kolvar på den då samt oljepump för säkerhets skull. Den typen av haverier är väl det vanligaste felet jag sett på beggade 850 med motorhaveri. Vet av en där kolven gav upp men det var första säsongen och den sprack så det var nog materialfel.
En kompis till mig som trimmar bilar menade på att spikningar ofta var problemet på bilar när vevlagren for och eftersom konstruktionen på 850in är snarlik en bil motor så kanske det kan vara så.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har än aldrig sommarkonserverat en E-tec och har inte tänkt börja nu. På finkörda "småkubikare" kanske det kan vara en idé men på en 800+cc som körts inspirerat så ska de 5-8% olja de drar förbanne mig räcka!
Tror banne mig att jag tredubblade oljeförbrukningen nu när jag bytte upp mig till 850 igen....

Rekordet i vinter var från full oljetank till en cm under "skarven" på 30L bränsle.... -22 Freeride 850
Blir att be servicefolket göra en liten undersökning i samband med service, alla 800/850 e-tec jag haft har varit sugna på olja men detta var i värsta laget.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kör man stenhård till man ställer undan den kanske den får rejält med olja men kör man lite lugnare strax före så lär inte mycket av oljan från den hårda körningen vara kvar. Har inte hört nån vare sig båtmotor eller snöskoter som haft problem vid uppstart efter längre tids vila. Hade en Johnsson 20 hk som startats enbart på startgas och fick ligga på en loge allt för länge innan den startades på nytt med rengjord förgasare fick slå med hammare och träbit i mellan mot svänghjulet samt dra med dragskaft på svänghjulsbulten innan den gick runt men bara den snurrat några varv så gick den starta och gick som vanligt sen men är nog inte att rekommendera.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Hjälper ju inte mycket med olja i bensinen, då huvudsakliga bensinmängden sprutas in direkt i förbränningskammaren på 850 Ete
Har än aldrig sommarkonserverat en E-tec och har inte tänkt börja nu. På finkörda "småkubikare" kanske det kan vara en idé men på en 800+cc som körts inspirerat så ska de 5-8% olja de drar förbanne mig räcka!
Tror banne mig att jag tredubblade oljeförbrukningen nu när jag bytte upp mig till 850 igen....

Rekordet i vinter var från full oljetank till en cm under "skarven" på 30L bränsle.... -22 Freeride 850
Blir att be servicefolket göra en liten undersökning i samband med service, alla 800/850 e-tec jag haft har varit sugna på olja men detta var i värsta laget.
Hur mycket olja brukar en normal 850 dra för redan 4% är ju för mycket.
Har de betydelse hur du kör, jag tänker på tidigare e-tec som drog våldsamt med olja då man pumpgasade.
Jag är sugen på byta til en summit eller Bondocker 850 men oljeförbrukningen är skrämmande och vevaxeln är jag rädd för också :eek:
Har de inte kommit pirat vestakar än så man kan renovera vevaxeln? De är ju för jävligt att man måste köpa en ny om en vevstake eller lagerbana far, de är ju minst 20 papp :eek:
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hur mycket olja brukar en normal 850 dra för redan 4% är ju för mycket.
Har de betydelse hur du kör, jag tänker på tidigare e-tec som drog våldsamt med olja då man pumpgasade.
Jag är sugen på byta til en summit eller Bondocker 850 men oljeförbrukningen är skrämmande och vevaxeln är jag rädd för också :eek:
Har de inte kommit pirat vestakar än så man kan renovera vevaxeln? De är ju för jävligt att man måste köpa en ny om en vevstake eller lagerbana far, de är ju minst 20 papp :eek:
Samma på 850 som 800/600 att pumpgasar man mycket så drar de mycket. Det är vid varje omtag och man släpper gasen helt till 0% och gasar igen som den smackar på 100% oljemängd en liten stund och sen reglerar den ner så om man kunde ge fasen i att slappa gasen helt så skulle man nog komma ner en del i förbrukning.

På min Summit T3a hade ganska exakt 10% oljeförbrukning och enligt oktan var inte det helt ovanligt just pga mitt körsätt. Oljeförbrukningen är hög men som kompensation så är bränsleförbrukningen avsevärt lägre än tex polaris proride och axys 800 vid dellast. Vid full mutter är det typ samma men i vinter har jag och mina grabbar åkt Pro RMK 800, Summit 600 etec och min summit 850 etec och det är sjukt hur mycket mer polarisen drar och framförallt då vi i vinter har haft en del transportsträckor ut till lekområdena samt att det har inte varit så mycket fullgaskörning pga nivån på förarna mm. Polarisen har dragit minst 50% mer än 850in och ännu större skillnad till 600an och det har inte varit mer bang-for-the-buck. Minns när mina bekanta körde axys 800 så drog de betydligt mer än våra 800 och 850 etec när vi körde och det var väldigt likvärdig körning. Jag upplever mindre skillnad nu när de kör axys 850 men det kanske bara är inbillning. Så att en brp drar mer olja gör mindre på ekonomin än bränslekostnaderna. Kan man dessutom lära sig att köra jämnare så blir det ju lägre oljeförbrukning.

Nä det finns inga lösa stakar att köpa än och Rotax hävdar att det bara är de som kan utföra renoveringen...de verkar ha lite hybris på den punkten. Ny vev kostade ifjol 23000:- och mitt motorbyte gick på drygt 55000:- inkl arbete men då tog svedea 50% av kostnaden så då fick det bli så.
Jag har letat efter div renoveringsobjekt och jag tycker att nog fasen borde man kunna plocka en stake från en annan vev och flytta över eller att man får en firma att splitta veven i mitten och man bygger ihop en vev av två trasiga. Det är ju inte en formel 1 motor det är frågan om.
Hade varit kul att veta vad som händer när vevlagret far. Har sett flera med samma skada som min fick vid ungefär samma miltal (450-500 mil) och det verkar vara magsidan som far.
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Men är oljeförbrukningen högre på en e-tec än tex en Polaris om man inte räknar i % på bränsleförbrukningen för naturligtvis får en e-tec en hög oljeförbrukning då eftersom den drar mindre bränsle. En gissning är att en 600r e-tec och en 600efi drar lika mycket olja men e-tec drar bra mycket mera om man räknar traditionellt i % på bränslet eftersom den drar mindre bränsle.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Det har traditionellt gått mer olja för mig på mina ski-doosar jämfört med polarnas polarisar vid samma körning. Men som jag skrev ovan så tror jag totalkostnaden blir lägre då polarisarna alltid har dragit mer bränsle (vid den körning jag har haft). Vid oändlig mängd puder är nog skillnaden mindre.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Konstigt har alltid haft en känsla av att Polaris ryker mycket då borde dom dra mycket olja men det är ju bara en känsla.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Konstigt har alltid haft en känsla av att Polaris ryker mycket då borde dom dra mycket olja men det är ju bara en känsla.
De drar MYCKET bensin (över hela registret), alltså drar de även mycket olja....
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Beroende på gastummen ja, mycket av-på-slag med tummen så blir det mycket olja. Varje VOT så ger oljepumpen max.
Men med Polaris så drar den inte lika mycket vid stumt mot styret, men däremot så håller den %-satsen högt i hela registret och då den motorn drar väsentligt mera bränsle (över hela registret) så följer oljeförbrukningen med... Inte svår matematik.

Kör man sedan som eing9911, med pumptumme-de-lux, så blir oljeförbrukningen hög.
Nu är han nog en minoritet, det är inte många som kör den tekniska åkningen så hårt.
Så tänker man de genomsnittliga skoteråkarna med 850-motorer (och 840) så drar Polarisen mera bensin OCH mera olja.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Den borde ju inte behöva dra så mycket mera än en vanlig 850 eftersom effektskillnaden är ganska liten och tiden man nyttjar den extra effekten lär vara liten om man ser till hela kör tiden men sen beror det ju på hur effektivt den är konstruerad.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Samma på 850 som 800/600 att pumpgasar man mycket så drar de mycket. Det är vid varje omtag och man släpper gasen helt till 0% och gasar igen som den smackar på 100% oljemängd en liten stund och sen reglerar den ner så om man kunde ge fasen i att slappa gasen helt så skulle man nog komma ner en del i förbrukning.
Kan gå långa stunder utan att man är nere på 0% pådrag, däremot så är det sällan man har jämngas mer än någon halvsekund i stöten. När körpolarn har skråkörningsfetish å det grövsta så man knappast alls har båda skidorna i snön samtidigt på hela dagen så saknas förutsättningarna för att ligga och puttra på jämngas...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
eing9911 visst hade du en -17 som veven for på?

Smörjkanalerna i blocket är gjort om från -18 eller -19 årsmodell så problemet med eventuellt vevstaksras ska vara borta då.

Jag anser att man inte behöver vara orolig att köpa en begagnad Rotax 850 förutom just -17 den hade också problem med dålig kvalite på drevet till vattenpump, ersatt från -18 och framåt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
eing9911 visst hade du en -17 som veven for på?

Smörjkanalerna i blocket är gjort om från -18 eller -19 årsmodell så problemet med eventuellt vevstaksras ska vara borta då.

Jag anser att man inte behöver vara orolig att köpa en begagnad Rotax 850 förutom just -17 den hade också problem med dålig kvalite på drevet till vattenpump, ersatt från -18 och framåt.
Japp det var/är en 2017. Angående detta, kan man på utsidan se skillnad på en motor från 2017 och de nyare? Jag har ingen aning om vad som sitter i nu. Bottendelen är ju fabriksrenoverad men man kan ju hoppas att de inte gör detta på dessa utan har utgått från de nyare.