Sekundär funderingar!?

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Hej,
Det är nämligen så att jag tycker att min iq 800 tappar fart i snön resp bara varvar. Kör jag bara på hårt underlag så bär det iväg som fan men viker man av ut i snön varvar det bara, kanske om man riktigt lägger sig på maxvarv så skottar den iväg lite.

Har funderat lite på vad som händer om man har för hårt spänd resp för löst spänd fjäder i sekundären? kan jag ens ställa fjädern?

Nån som har nån fundering? känns som en 144"s IQ 800 med 165hp kit ska mata på lite mer utanför leden!?:weird:

Mvh J
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Ja, du kan justera fjädern, plockar du isär sekundären ser du hur det fungerar, vet inte exakt hur DIN ser ut.

för hårt spänd fjäder ger övervarvning och högre shiftback
för lös fjäder gör att den inte kommer orka hålla varven, dvs den kommer inte växla tillbaka när du ger mer gas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Jag tror jag har 22/43 hade iaf 21/45 innan, det är dock en rätt hög drevning skotern
ok ja det låter rätt bra. så har du 22/43 så tycker jag du kan behålla det.

Fjädern går inte att spänna om du har team roller sekundären (original på iqr)

Vad får du ut för varv på maskinen? och vilka vikter har du? och övrigt i variatorerna?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Tack för svar:)
Okej, då får det vara orört med drevningen.
misstänkte att fjädern inte var justerbar då det är TEAM variatorn.
primären sitter det 68g med fjäder som är vit med röda sträck,
sekundären sitter det en (62/46-.46)ER helix. fjädern kan jag inte svara på.
känner mig lite osäker på vissa saker så jag måste kolla.
den varvar ca 7900 vid fullgas.

ska kolla allt en gång extra ikv.

Det skulle inte förvåna mig om sekundärfjädern som sitter i kommer ifrån den tiden skotern var 440.

Mvh/ J
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Nu har jag varit och rivit i sekundären lite! fjädern som sitter i för tillfället är en röd med svarta streck på och den är ca 105mm lång.
sen har jag en fjäder till som är röd med blå streck på. den är ca 140mm lång, men känns mjukare.
kan den korta hårda fjädern vara 440?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
har varit ute och testat lite med den röd/blå fjädern, jag upplever den bättre.
har även kollat växlingsvarvet och det ligger på ca 7600-7700
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
red/black 140-240
red/blue 140-200
ifall du ville veta värdena på dina sekundär fjädrar. skotern växlar alltså ut om det går lätt men inte då det går tungt. vad säger då detta?
sekundären växlar alltså ner skotern då det går tungt i pudersnön, hade ju varit intressant att veta toppvarvet i pudersnön.
Sätter du i den röd/blåa fjädern kommer det bara att bli värre, på tok för mjuk fjäder med den helixen i lössnö.
Jag tror att du inte har nog med effekt för att kunna driva din variator setup och drevning i ospårad terräng, därför växlar sekundären ner för att det går för tungt då känns det som det bara varvar och inte matar nåt.
vad ska skotern varva? toppvarvet måste vi få veta om vi ska kunna få reda på vad som försigår.
Både på led och ospårat.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Okej, tack för bra information:)
Ja den växlar ut mkt bra när det är hårt, och sekundären växlar ner når det går tungt det är min teori det med.
toppvarvet/växlingsvarvet när det går tungt ligger på 7600/7700, det kollade jag nu ikv i ca 3dm ospårad snö.
Men skotern var lika kass innan jag drevade upp den (från 21/45) då gick det ju lika långsamt i snön om inte sämre.
Ja den stora frågan, vad ska den varva? vart får man reda på det?

Kollade SLPs hemsida där står det Running RPM 7800-8000. men har V-force samt PF-racings portning nån anledning att ändra det hela?
Det sitter SLP single pipa med slutburk.
mvh/joel
 
Last edited:

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
rent generellt gäller lägre drevning = lättare vikter, högre drevning = tyngre vikter.
har du några variator prylar liggandes?? du skulle haft upp ditt varv säkert 200 varv iaf. ditt toppvarv borde ha blivit ännu lägre om du monterade i red/blue fjädern.?
Din primär fjäder är 165-310 almond/red, prova en som är 330-340 på slutet om du har, eller testa 66 grams vikter om du har. har du en helix med två olika spår i? isf sätt den på den flakaste vinkeln.
sätt tillbaka 140-240 fjäder i sekundären, det är en bra fjäder!
hur mkt sjunker varvet i lössnö motför led??
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Nu är det lite tö här så jag har passat på att prova lite, kör fortfarande med röd/blå fjäder
När det går riktigt tungt så vill han absolut inte varva mer än 7500/7600 samma varv får jag om jag
håller i riktigt efter en väg!
 
Last edited:

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
hur går de får du nån faart på maskineriet? upplever min lika så de skulle vara kul att höra vad du kommer på
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
låter ju snart nästan som bestyckningsproblem...speciellt om den bara drar 7500-7600rpm på en väg i plusgrader..
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Den går ju ändå som rent och fint, och upplever ingen skillnad i vid nollgradigt eller mot -10.
jag ska ut och testa ikv lite så jag får återkomma lite med resultat.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
har kört en sväng nu bara lite snabbt testade i lössnö, tryckte fullt och direkt upp på 7600rpm sen segade den sig mot ca 7900.
men det är som att det "rör" sig för lite.
kör dock fortfarande med röd/blå sek fjäder.
får jag ingen klarhet i det hela så blir det åsarna skoterservice i slutet av nästa vecka.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
ja men denna gång kollade du väl tempen på skivorna? var nån av variatorerna mkt varmare än den andra?????? vad kör du med för helix? huvudmunstycken? inga problem med VES ventilerna? båda membranen hela?
går den bättre om du lutar den åt vänster i snön?