Ski - doo 2014

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Glömde väl nämmna att den variatorn, huvudsakligen, i ett par olika tappningar sitter sen flera år på diverse 4T-maskiner, både skoter och hjulingar. Och det är väl på 4T den gör sej bäst och antagligen där den kommer stanna.

Att den sitter på 550 torde väl tyda på att den är billigare tillverka än TRA......
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Dom får då gärna flytta upp nedre kanten på kylaren längst fram i tunneln. Sitter ordentligt utsatt till. Eller åtminstone sätta någonting som överlappar i framkant så sten/gren eller annan felplaserad pryl inte vill haka i. När framfjädringen bottnar på led tar ju nästan bukplåten i backen så även ledkryssare är ju lite utsatta.

Detta på skulle tro alla maskiner med e-tec motorn.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Dom får då gärna flytta upp nedre kanten på kylaren längst fram i tunneln. Sitter ordentligt utsatt till. Eller åtminstone sätta någonting som överlappar i framkant så sten/gren eller annan felplaserad pryl inte vill haka i. När framfjädringen bottnar på led tar ju nästan bukplåten i backen så även ledkryssare är ju lite utsatta.

Detta på skulle tro alla maskiner med e-tec motorn.
Har då inte lyckats bottna mina KYB 40 ännu, speciellt inte på led, så hittills har jag aldrig haft det problemet. :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Idag fick jag lite info om freeriden från ÅF, den kommer baseras på nya 2013 chassit om det blir xs eller xm glömde jag dock fråga men skulle tippa på förlängt och förstärkt xs som man gjort tidigare och med största sannolikt bli orange i färgsättning, om detta stämmer får vi se ! ;)
 

Peter_F

Medlem
17 feb 2013
6
0
1
Norr om Sandviken
Har då inte lyckats bottna mina KYB 40 ännu, speciellt inte på led, så hittills har jag aldrig haft det problemet. :)
Tänk så olika man uppleva saker, på min xrs så bottnade alla dämpare väldigt ofta innan fjäderbyte/shimsning. Tex så blev bakre genomslagsgummina nästan hålstansade efter 20 mil, då vägde jag 83kg.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min center dämpare på FR var inte svår att få att slå igenom. Men övriga dämpare kör jag inte nog hårt för att slå igenom. Har shimsat om alla dämpare nu och efter det kör jag på mjukaste på alla dämpare och då är det väldigt vinglig i framvagnen men slår inte igenom vid mindre hopp/medelhård ledåkning. Däremot testade jag att vrida ut framdämparna 10 klick och då är dom så hård så det knappt går att köra. Så är dom shimsade rätt tror jag inte fjäderbyte är nödvändigt.
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
kanske varit uppe redan...

http://sledrumors.com

"2014 Ski-Doo Snowmobiles

2014 Ski-Doo Summit X 800 will lose 10 – 15 pounds. The XM is the best Summit made, but could use a diet. So could I. I will cut back on the fries for my 2014 beefcake body.

The 600 Summit ETEC has the best 600 class motor, the 2014 Ski-Doo Summit 600 E-TEC may have the best chassis and motor as the XM chassis will be added to the 600 ETEC Summit. The less expensive Summit 600 Sport will remain in the old XP chassis to keep manufacturing costs down.

The big surprise this year (unless you’re reading Sled Rumors) will be the return of a Ski-Doo Summit 1000. This won’t be your grandma’s 2007 Ski-Doo Summit X RT 1000 SDI. The 2014 Ski-Doo Summit X 1000 XM will only be 10 pounds more than the 2013 800 Summit and come in at 190 horsepower."

Lite coolt vore det!
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Idag fick jag lite info om freeriden från ÅF, den kommer baseras på nya 2013 chassit om det blir xs eller xm glömde jag dock fråga men skulle tippa på förlängt och förstärkt xs som man gjort tidigare och med största sannolikt bli orange i färgsättning, om detta stämmer får vi se ! ;)
Har hört från flera håll att det kommer en Freeride XM-RS. Skulle gissa på att det innebär XM chassi men med annan fjädring än Summiten. Hörde även ryktesvägen att Freeride blir "pastellfärgad". Inte länge kvar nu tills vi vet dock! :)