Ski-doo 2015

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad kör du för maskin, har inte hängt med.
Summit eller Freeride 154?

Dom är redan ganska lågt drevade från fabrik, dock verkar det svårt att veta exakt vad som sitter enligt sprängskisserna. Finns flera olika drev med i listan.
Högsta utväxlingen som kan sitta verkar vara 21/49.
2.33:1
Det är inte speciellt högt.
Tror inte man ska dreva ner så mycket mer.
Man skulle kunna köra 19/49 (om det inte redan sitter där)

Om allt annat är rätt, linjering och sånt så är det nog ett v-kit som gäller.
Det var en av de större anledningarna till att jag fick remmarna att hålla på min summit.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min Summit 154 har 21/49 original. Dreva ner mer än det känns fel och det bör du inte göra utan att byta kedja då det egentligen sitter fel kedja i dom redan. Ska vara en 104 länks till 21/49 men sitter 106.

Jag drevade upp min idag till 23/49. Blev både bra och dåligt. Har på tok för mycket slutvinkel på helixen för att den skulle orka med så jag fick klicka ner 2 steg. Men gassvaret blev väldigt skönt då den är minst lika rapp men mattan svarar bättre. Känns som den matar på hårdare vid omtag på gasen utan att kännas slö eller tappa varv och gränsfall bättre gassvar i många situationer.
Men då jag fick nödlösa avsaknad av annan helix med klickern så kommer jag gå tillbaks till 21/49 tills vidare då det ej fungerar så bra nu att köra lätta vikter på klicker 5.
Skulle tro det var e bidragande orsak till att jag grillade remmen idag också...
Men kommer testa mer under nästa säsong med högre drevning om jag får tag i några team tied helixar att experimentera med då dom inte är så billiga att köpa bara för att testa.
Så enligt mina resultat idag skulle jag aldrig gå under 21/49
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
MIn Freeride 154" har tagit 10 remmar på 90 mil. Bara inse faktum, Skidoo kan inte bygga maskiner som håller för snöåka. E

Har v-kit spi, ingen neddrevning och provat med flytande sekundär. Ingen som vet vad som är fel med min maskinen utom då att alla andras går ju 2000mil på 8000varv utan att det finns det minsta remslitaget så.
Lösning: man byter märke klart enkelt.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Min Freeride 146 2015 har gått 104 mil sen ny på originalremmen. Ser ut som ny när man tittar på den.
Brorsans Freeride 154 2015 har gått ca 71 mil sen ny på originalremmen, ser också ut som ny.
Båda är än så länge original i variatorerna.
Vi kör blandad körning men när föret tillåter blir det främst lössnö och matar ur maskinerna så gott det går.

Med 64 mil på mätaren fick jag problem med min maskin. Primären gav ifrån sig ett skrikande ljud mellan 3500-4500 varv när jag slog av på gasen, och blev värre och värre ju längre jag körde. Körde en fullgasrepa på gården när primären helt plötsligt bestämde sig för att låsa sig totalt på axeln.

Kastade mig ner dagen därpå med maskinen till Orrkvist motor i Storuman som tog sig an den direkt (grym service) och lyckades till sist få av variatorn genom att värma loss den. Det konstaterades sen att variatorn låst sig på axeln p.g.a att en av bussningarna i primären hade blivit deformerad och därmed gled inte primären på axeln som den skulle. Snabbt byte av bussning och maskinen fungerade felfritt resten av påskveckan.

Fick under tiden även veta att ytterliggare tre återförsäljare, utöver två andra blivit av med sitt "tillstånd" att få sälja Ski-doo eller Lynx i Sverige, varav Orrkvist är en av dem. Det var den tredje av de återförsäljare vi brukar nyttja oss till som blivit av med det...

Förövrigt så är jag extremt nöjd med min Freeride 146! Grymt lekfull maskin. Går tillräckligt bra på led och sköter sig skapligt i lössnön. 154:an håller linjer bättre än 146:an, men 146:an känns mer livlig på något vis och passar mig därmed bättre.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
MIn Freeride 154" har tagit 10 remmar på 90 mil. Bara inse faktum, Skidoo kan inte bygga maskiner som håller för snöåka. E

Har v-kit spi, ingen neddrevning och provat med flytande sekundär. Ingen som vet vad som är fel med min maskinen utom då att alla andras går ju 2000mil på 8000varv utan att det finns det minsta remslitaget så.
Lösning: man byter märke klart enkelt.
10 remmar på 90 mil?
Vad säger din ÅF Om saken? Är det ett så stort problem som dom ej kan lösa är det bara att kräva återköp av skotern...

Vilken klicker kör du på och vilka varv har du på fullgas brant uppför i tung snö?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
10 remmar på 90 mil?
Vad säger din ÅF Om saken? Är det ett så stort problem som dom ej kan lösa är det bara att kräva återköp av skotern...

Vilken klicker kör du på och vilka varv har du på fullgas brant uppför i tung snö?

Min varvar konstant 8100v. Varit rätt tungsnö men remmarna har gått lika sedan den var ny. Åker på klicker2.

ÅF säger att den har kontaktat BRP och dem ska se vad som går att göra, är så besviken på denna skitmaskin så dem får väll ta in den och göra sin "fix" sin byter jag bort skiten. BRP= Belts Rest In Peace eller Bara rappel båda lika sant iaf.


ÅF säger att alla deras andra masiner går hur bra som helst, det intressanta i detta är att jag frågade före jag köpte maskinen: " Så har BRP löst remproblem"? Svar: Japp, vi behöver aldrig byta remmar haha det stämde inte bra alls.

Har inte tänkt skruva en skruv eller åka mera bil, kostat över 30tkr bara dra runt maskinen och byta remmar så ni som säger det kan vara tysta, mitt val är gjort, aldrig och då menar jag ALDRIG mer en BRP.

Återköp 'r svårt för BRP har ju en viss rätt att försöka åtgärda problemet och det måste dem få göra, sen byts skiten bort.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min varvar konstant 8100v. Varit rätt tungsnö men remmarna har gått lika sedan den var ny. Åker på klicker2.

ÅF säger att den har kontaktat BRP och dem ska se vad som går att göra, är så besviken på denna skitmaskin så dem får väll ta in den och göra sin "fix" sin byter jag bort skiten. BRP= Belts Rest In Peace eller Bara rappel båda lika sant iaf.


ÅF säger att alla deras andra masiner går hur bra som helst, det intressanta i detta är att jag frågade före jag köpte maskinen: " Så har BRP löst remproblem"? Svar: Japp, vi behöver aldrig byta remmar haha det stämde inte bra alls.

Har inte tänkt skruva en skruv eller åka mera bil, kostat över 30tkr bara dra runt maskinen och byta remmar så ni som säger det kan vara tysta, mitt val är gjort, aldrig och då menar jag ALDRIG mer en BRP.

Återköp 'r svårt för BRP har ju en viss rätt att försöka åtgärda problemet och det måste dem få göra, sen byts skiten bort.
Anledningen jag frågar om klickern är för spi använder billiga viktpinnar som är för långa så dom tar i variatorn om du kör under klicker 3. Tog isär en kompis variatorn och den hadde tydliga spår i korset där den gröpt ur med vikterna. Är värt att kolla så det inte är att den kärvar då vikterna tar i så det slirar å remmen säger hej då?

Satt i tungstens insatser och klickade upp den till 3 igen och han blev super nöjd med resultatet.
Körde med han igår i tdn tyngsta snö jag någonsin kör i och hans rem höll hela dagen men det gjorde inte min med team tied setup...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Anledningen jag frågar om klickern är för spi använder billiga viktpinnar som är för långa så dom tar i variatorn om du kör under klicker 3. Tog isär en kompis variatorn och den hadde tydliga spår i korset där den gröpt ur med vikterna. Är värt att kolla så det inte är att den kärvar då vikterna tar i så det slirar å remmen säger hej då?

Satt i tungstens insatser och klickade upp den till 3 igen och han blev super nöjd med resultatet.

Körde med han igår i tdn tyngsta snö jag någonsin kör i och hans rem höll hela dagen men det gjorde inte min med team tied setup...
Ärligt talat bryr mig inte bara less och skiten ska bort simpelt. Skidoo har haft problem till och från sedan vad, 2005 eller liknande. Dags dem gör något åt skiten och jag bryr mig inte hur andras maskiner går. Hört det hela vintern, det hjälper ju inte mig så det struntar jag i, min maskin ska anpassas efter mig vilket jag trodde den gjorde men inget och då menar jag inget funkar så den försvinner och sen är det klart med det.

Jag kör inte hårt alls och gåtan för mig är hur den kan hålla för killar som åker hårt.
Lärt mig mycket detta år iaf, Skidoo tar olja s¨man tror man har hål på behållaren, den är inte så billig, lätt få den ta över 5/milen. Remmar gillar den, tyvärr är den inte lakrits eller jordgubbsremmar det hade varit billigt och roligt till och med.

Uppskattar dock all info Brygg det kanske hjälper någon annan som har problem men jag har gett upp. Maskinen ska bort om jag så ska byta ner mig till en 2000 av något annat märke men så är det.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ärligt talat bryr mig inte bara less och skiten ska bort simpelt. Skidoo har haft problem till och från sedan vad, 2005 eller liknande. Dags dem gör något åt skiten och jag bryr mig inte hur andras maskiner går. Hört det hela vintern, det hjälper ju inte mig så det struntar jag i, min maskin ska anpassas efter mig vilket jag trodde den gjorde men inget och då menar jag inget funkar så den försvinner och sen är det klart med det.



Jag kör inte hårt alls och gåtan för mig är hur den kan hålla för killar som åker hårt.
Lärt mig mycket detta år iaf, Skidoo tar olja s¨man tror man har hål på behållaren, den är inte så billig, lätt få den ta över 5/milen. Remmar gillar den, tyvärr är den inte lakrits eller jordgubbsremmar det hade varit billigt och roligt till och med.

Uppskattar dock all info Brygg det kanske hjälper någon annan som har problem men jag har gett upp. Maskinen ska bort om jag så ska byta ner mig till en 2000 av något annat märke men så är det.

Men läs igen vad brygg sa om viktpinnarna, när blev v-kitet monterat? Är väl inte skoterns fel om det är felaktiga viktpinnar, det är ju ett känt faktum att vissa (billigare) viktpinnar är för långa för att köra
under clicker 3 då kommer remmarna gå åt som smör i solen om du kör på C#2.
Förstår dock att du är less på remätandet men andra märken tar också rem vid hård körning.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Läge för nån med en bunt korta pinnar att göra en bra affär...... Maskinen verkar billig! :eyebrows:
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Men läs igen vad brygg sa om viktpinnarna, när blev v-kitet monterat? Är väl inte skoterns fel om det är felaktiga viktpinnar, det är ju ett känt faktum att vissa (billigare) viktpinnar är för långa för att köra
under clicker 3 då kommer remmarna gå åt som smör i solen om du kör på C#2.
Förstår dock att du är less på remätandet men andra märken tar också rem vid hård körning.

haha hade skrivit ett långt inlägg med alla turer om hur maskinen och vad som hänt men känns som att det inte är det som ska fram. SÅ enkelt oj han skrev ju om för korta viktpinnar hade jag aldrig läst jag är helt korkad och ska givetvis ta hand om detta nu genast så den slutar äta rem. Andra maskiner har även problem dock hade min förra maskin inga problem på 4år vid EXAKT samma körning men det är ju en helt annan historia.

JOK jo den är billig dock kostar den kring 30-40tkr att hålla igång en säsong och det är utan att du tankar olja eller bensin.=O)
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Haha.. Förtår din uppgivenhet. Hyrde en BD3-7 800 2013 i tre dagar och bad om tre reservremmar.. Fick bara med två då den som satt på maskinen var flång ny.. Var skitimpad när jag bara sprängde två remmar på tre dagar/ 20 mil. Snacka om skevt..
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Haha.. Förtår din uppgivenhet. Hyrde en BD3-7 800 2013 i tre dagar och bad om tre reservremmar.. Fick bara med två då den som satt på maskinen var flång ny.. Var skitimpad när jag bara sprängde två remmar på tre dagar/ 20 mil. Snacka om skevt..
Och eftersom det var en hyrmaskin så var du förstås extra noga med att köra in remmarna på ett klokt sätt....:hmmmm2: på 20 mil :confused:
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Klart man lägger hela säsongens enda helg på att köra in nån annans remmar när man hyrt en maskin för 6k... Vad tror du själv? Har förvisso varken före eller efter detta brytt mig nått speciellt om inkörning av remmar. Brukar snitta 100+ mil /rem på mina Poo.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Älskar att folk skyller på att det är förarens fel att skotern tar rem, aldrig skoterns fel ;P
Är ju rent förjävligt att ni måste sitta och diskutera vad för nerdrevning och vkit man måste ha för att skotern inte ska ta rem. Ni är då märkesgod ut i fingertopparna.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Älskar att folk skyller på att det är förarens fel att skotern tar rem, aldrig skoterns fel ;P
Är ju rent förjävligt att ni måste sitta och diskutera vad för nerdrevning och vkit man måste ha för att skotern inte ska ta rem. Ni är då märkesgod ut i fingertopparna.
Jag säger absolut inte att BRP INTE har problem med smällda remmar, meeeen.... hur svårt är det att smälla två remmar med en 800 oavsett märke, just som JOK säger med hyrd maskin på 20 mil och såklart åksugen som helvete?
Det klarar man med en JAG 440 också om man ger sig fan på det.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Nja... Jag kan nog säga att jag är precis lika åksugen när jag gränslar min Assault, och den har inte sprängt nån rem för mig ännu på över 200 mil.. Bytte dock rem efter ca 100 då en mindre van chaufför lyckades göra midja på den..
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Okej! Ski-Doo är bara skit.
Undrar varför vi är inne och läser i den här tråden överhuvud taget.....??
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vad kör du för maskin, har inte hängt med.
Summit eller Freeride 154?
Jag kör en Freeride 154" -15.

Tack för förslagen ska se hur denna rem håller som är på, har kollat lite på V-kitt men tror inte det blir att lägga det, är väldigt nöjd än så länge. :)




Monumento : Ojj då 10 remmar på en säsong är ju =25 tusen.. Surt