Ski-doo 2015

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Okej! Ski-Doo är bara skit.
Undrar varför vi är inne och läser i den här tråden överhuvud taget.....??
Det är så skönt att läsa om alla remproblem och hög oljeförbrukning.
Känns som för dom pengar folk lägger ut på remmar till brp så kan man köpa en ny motor till polarisen varannat år...
Enda bra med etecen är väll att den drar lite bränsle på tomgången... Och vissa verkar bara köra på tomgången så dom är ju skitnöjda :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det är så skönt att läsa om alla remproblem och hög oljeförbrukning.
Känns som för dom pengar folk lägger ut på remmar till brp så kan man köpa en ny motor till polarisen varannat år...
Enda bra med etecen är väll att den drar lite bränsle på tomgången... Och vissa verkar bara köra på tomgången så dom är ju skitnöjda :)
och på tomgång tar nog ändå inte något annat märke mer soppa en e-tec
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Suger ju att det finns ni som uppenbarligen har problem med remmar, är garanterat något som inte står rätt till på maskinen. Tycker man hört exempel på måndagsexemplar varje år (något år för länge sedan var det dock jätteproblem för typ alla), och det är ju de som hörs mest såklart. De som det funkar för hör man ju inte från och det säljs ju "ett par" Ski-Doo's varje år.

Säger inte att detta är fallet för er i denna tråden och som någon skrev är det lätt att "skylla på" föraren. Men det kan även finnas en poäng i det i att man har fel maskin för sin åkning. Nu verkar det som att de flesta har har koll då det hålls på med drevning och vikter etc. etc. så ni har nog korrigerat sådant.

Ett exempel från mitt gäng angående detta är (där alla kör original drevning och variator). Alla maskinerna har gått ca 160-170 mil blandad körning (en del av er har säkert sett mina filmer "Slediaries", då har ni sett hur vi kör).

- 2st T3 163". Dessa körs på andra remmen nu och ser bra ut.
- 1st Freeride 154". Denna körs på tredje remmen nu och ser bra ut.

Att Freeriden tagit en rem till skriver jag helt enkelt ned till att den maskinen inte är lika optimerad för vår typ av åkning, den är inte till för det helt enkelt (och den snubben har beställt T3 till nästa år).

Att T3'orna tagit de remmarna de gjort på de milen ser jag som helt godtagbart så som de misshandlas. Klart att det är surt att köpa rem, men det hör till och det kommer gå åt när det plågas. Precis som nya däck till bilen om man är ute och gör donuts.

Att vi klarar oss skapligt hänger nog även ihop med att vi får lägre temp under huven tack vare The Blow Hole från MTNTK Performance (https://www.mtntkperformance.com/blow-hole) samt att vi är gamla och tjocka och det blir en del pauser under dagen (samt när vi filmar) där remmarna får vila.

Detta sagt så börjar man prata om att det går remmar var 10:e-20:e mil så är det något som är fel, oavsett var BRP eller återförsäljaren säger och oavsett inkörning eller inte. Jag har varit tvungen att sätta på helt ny rem på fjällsidor där inkörningen bestått av 8100 varv från början och de har hållt längre än så trots det.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Det är så skönt att läsa om alla remproblem och hög oljeförbrukning.
Känns som för dom pengar folk lägger ut på remmar till brp så kan man köpa en ny motor till polarisen varannat år...
Enda bra med etecen är väll att den drar lite bränsle på tomgången... Och vissa verkar bara köra på tomgången så dom är ju skitnöjda :)
Hmm vet inte om Polaris är så felfria heller..... Köpt en sprillans Polaris 600 i vintras gick väll 10-20 mil sen gick tändstiften. Visst inte så allvarligt fel men men...

Annars så är den bra , och rappare än en 600 e-tec ,är ju ca 15hk mer i Polaris, Men då vill den ha lika mycket soppa som en 800 E-tec som har nåååååågra decimeter längre drivband och högre kammar... :)

Dock är Polargrisen som en AC i styrning glapp känns det som , upp och ner några centimer.... :))

Men det finns ju en tråd för att diskutera andra märken i :)

EDIT: Fast tycker själv att Polargrisar börjar bli väldigt fina, nästan som BRP:eviltongue:

-16 modeller av Polaris verkar inte så dumma.
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jag kör en Freeride 154" -15.

Tack för förslagen ska se hur denna rem håller som är på, har kollat lite på V-kitt men tror inte det blir att lägga det, är väldigt nöjd än så länge. :)




Monumento : Ojj då 10 remmar på en säsong är ju =25 tusen.. Surt
Jo en smula:eek:)

Annars är BRP som andra maskiner, finns bra och dåliga saker, dock så för mig överväger det negativa det är allt. Lycka till med maskinen och jag hoppas du slipper få samma problem som jag haft.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hmm vet inte om Polaris är så felfria heller..... Köpt en sprillans Polaris 600 i vintras gick väll 10-20 mil sen gick tändstiften. Visst inte så allvarligt fel men men...

Annars så är den bra , och rappare än en 600 e-tec ,är ju ca 15hk mer i Polaris, Men då vill den ha lika mycket soppa som en 800 E-tec som har nåååååågra decimeter längre drivband och högre kammar... :)

Dock är Polargrisen som en AC i styrning glapp känns det som , upp och ner några centimer.... :))

Men det finns ju en tråd för att diskutera andra märken i :)

EDIT: Fast tycker själv att Polargrisar börjar bli väldigt fina, nästan som BRP:eviltongue:

-16 modeller av Polaris verkar inte så dumma.
Har du glapp upp och ned så mkt som du säger är styrposten felmonterad. Man kan vända dom svarta plasthållarna fel och då uppstår detta glappet. Har du glapp i styrningen så kan man åtgärda detta genom att montera tjockare alu eller stålbrickor än de som håller fast plasthållarna idag. Ta en titt så fattar du vad jag menar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Dock är Polargrisen som en AC i styrning glapp känns det som , upp och ner några centimer.... :))
Är det så mycket glapp på en polaris så är det en klant som skruvat i maskinen...
Min maskin som jag sålde i dagarna här hade gått lite drygt 400 mil och var som ny i styrningen, alltså inge glapp.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Varje gång jag klivit upp på en sprillans ny Polaris så är det glapp i styret. Inte ett litet, utan ett irriterade glapp som jag skulle bli tokig av att behöva stå ut med. Då är maskinerna ihopsatta av Polaris eget folk, väl? Klantarna alltså, eller hur Asker? Har däremot aldrig klivit upp på en ny Ski-Doo som varit glapp i styret, heller aldrig fått glapp i styret på de tidigare modellerna jag haft i min ägo, förrän nu på T3an. Som har ett glapp på 1-2mm nu som kanske av ett resultat av otaliga rullningar den här vintern, vad vet jag.
Men ett glapp, vare sig här eller där inger ju inte direkt en premiumkänsla och när man ställer sig på en ny maskin så är det ju det första man greppar och glappar det då så ekar det räppel i lokalen...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kika på hur styrsystemet är uppbyggt på Skidoo jämfört med Polaris så förstår man att det alltid kommer var mer glapp på Poo.
Fler leder och lagringar, så det finns mer ställen där det är små spel, dessa tillsammans skapar glapp...

Ang. remdiskussionen...
Jag har också haft problem med remmar på mina 3 senaste maskiner, sen man började köra lössnö.
Först FR-11, sedan Summit XM-13 och nu Pro RMK -13.
Ingen av dessa maskiner har fungerat från fabrik utan tagit rem vid min typ av körning som är skogsbök i brant terräng. Låg hastighet och mycket start/stopp av mattan varvat med fullgasrepor för att få maskin och klättra.

Skidoona har köpts nya, har inte heller fått nån hjälp av åf att få ordning på problemen. Förutom att FR:en drevades ner vilket hjälpte till viss del, men inte helt.
Det har hela tiden skyllts på att jag inte kört in remmar, att jag inte haft meshtyg som förhindrat snö att komma in, ingen av deras andra kunder har något problem etc...

Vet inte om det är jag som är kass och inte kan hålla ordning på maskin, eller om jag kör annorlunda än svensson...
Eftersom jag fått maskinerna att funka efter lite anpassningar och ombyggnationer så utesluter jag den första teorin...

Min åsikt är att ingen av dagens lössnömaskiner klarar riktigt tuff körning direkt från kartong.
Finns det någon av de riktigt duktiga förarna här på forumet som kör sin lössnöare helt original???
Tror inte det.

Vad jag gjort på mina maskiner för att få det att funka.
FR-11
Nerdrevning till 21/49 (BRP garantifix)
DJ v-kit.
Flytande sekundär
Hålborrade kåpor för ventilation
Insektsnät för luftintaget i fronten (släpper igenom mer luft än mesh)
Momentstopp till motor justerad till 0-spel

Summit -13
DJ v-kit.
Flytande sekundär
Hålborrade kåpor för ventilation
Insektsnät för luftintaget i fronten (släpper igenom mer luft än mesh)
Momentstopp till motor justerad till 0-spel
Styvare motorkuddar

Pro RMK -13
V-kit SMP/Hällgrens motor (rooster vikter å nå andra fjädrar)
C3 remdrift utv. 2.51



Man kan ju tycka att tillverkarna ska ta på sig detta och fixa så maskin fungerar.
Visst är det så, men de verkar ju uppenbarligen inte klara av det.
Så, återstår att välja om man vill bygga om själv för att kunna köra, eller om man vill stå vid åf och grina med en maskin som inte funkar som man vill...
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Jag håller med, här diskuteras endast ski-doos förträfflighet och ingenting annat. Ni som mot all rim och reson är av annan fullständigt obegriplig uppfattning får ändra den nu eller uttrycka den i annat forum!! Ski-doo är i alla avseenden bäst, tar minst rem, bränsle och olja, har minst (läs inga, aldrig någonsin) problem med något samt glappar minst i styret. Så är det, punkt slut!
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Kan någon vara snäll och ändra trådnamnet från "Ski-doo 2015" till "Ski-doos förträfflighet 2015"? Det råder en uppenbar missuppfattning kring vad som skall diskuteras..
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det märks att medelåldern är låg på detta forum.
Spotta ut snusen, ta av er foppa-tofflorna och väx upp.

Äger man en Ski-Doo 2015 och vill dela med sig av de erfarenheterna så tar man det här,har man andra anledningar så finns det mer lämpade trådar som sagt.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Det märks att medelåldern är låg på detta forum.
Spotta ut snusen, ta av er foppa-tofflorna och väx upp.

Äger man en Ski-Doo 2015 och vill dela med sig av de erfarenheterna så tar man det här,har man andra anledningar så finns det mer lämpade trådar som sagt.
X2!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Det märks att medelåldern är låg på detta forum.
Spotta ut snusen, ta av er foppa-tofflorna och väx upp.

Äger man en Ski-Doo 2015 och vill dela med sig av de erfarenheterna så tar man det här,har man andra anledningar så finns det mer lämpade trådar som sagt.
+1.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Köpte ett qrs floting kit förra året men orkade aldrig montera de då den slutade äta rem på vårkanten å 5L/milen föret tog slut.

Nu sitter de dock där, och provade hissa upp för att se om den rör sig. Den verkar röra sig lite grann när man ligger på mellanregistret eller just innan man gasar på. Nu var de lite svårt å filma helt skakfritt, hade behövt ett stativ. Men min har ätit 1 av de 3 remmarna jag skjutit på full gas, de andra när jag legat och pumpgasat. De handlar om 1-2mm rörelse, men kan ju ha en betydande roll då när remmen är stekhet och är på gränsen att gå sönder

[video]http://youtu.be/00nsSP9pAsw[/video]